Uoppdragne?

Frøkenvims

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julegavene 2019
Ei av mine venninner har en gutt på 3 år! Han er superskjønn og en gutt jeg er veldig glad i, MEN jeg synes ikke han eier oppdragelse! Noe som resulterer at jeg helst ikke har dem her på besøk, fordi han er overalt i huset, rører på ting og har ved flere anledninger ødelagt pynteting/og div i stua uten at foreldrene reagerer så veldig på det..... Hva tenker dere? Er det jeg som overreagerer, eller er det på tide jeg gir beskjed? (Og hvordan sier man egentlig noe slikt?) hjelp meg!

Kjedelig om han ødelegger pynt osv. Jeg vil nå si at det er greit at du snakker til gutten om han gjør ting du ikke syns er greit i ditt hus, og si at han ikke skal røre. Men jeg tror ikke jeg ville blandet meg oppi hvordan veninna mi oppdrar barna om hun ikke spør om råd.
Hvordan reagerer hun da om han ødelegger ting?

Nei du overreagerer ikke. Jeg syns du bør si ifra. Du kan jo si at du syns det er veldig kjekt å ha besøk av de. Men at du er redd for tingene dine og vil helst ikke at gutten leker med de. Så kan du si at det er bedre at de som foreldre tar det med han istedenfor deg. At det blir mindre skremmende for gutten. Selv er jeg opptatt av å oppdra mine barn sånn at folk syns det er hyggelig å ha besøk av oss. Og jeg tenker at det er vårt ansvar å oppdra barna. Ikke andre sitt. Jeg jobbet i kiosk for mange år siden. Det var helt utrolig hvor handlingslammet enkelte foreldre var da ungene forsynte seg i smågodtet eller åpnet sjokolader. Jeg var helt sjokkert. Syns det er frekt å utsette andre for barnas dårlige oppførsel.

jeg føler jeg blir helt stressa av å ha han her, for jeg synes ikke det er greit at han hopper i sofaen, tar på TV og andre ting med klissete fingre, roter i skuffer og skap osv.... Foreldrene sier: "nei, slutt nå" i et lite overbevisende toneleie! Og jeg synes det er ubehagelig å irettesette når foreldrene sitter rett ved siden av meg.....

jeg føler jeg blir helt stressa av å ha han her, for jeg synes ikke det er greit at han hopper i sofaen, tar på TV og andre ting med klissete fingre, roter i skuffer og skap osv.... Foreldrene sier: "nei, slutt nå" i et lite overbevisende toneleie! Og jeg synes det er ubehagelig å irettesette når foreldrene sitter rett ved siden av meg.....

Har noen i familien som er sånn, kjenner jeg har problemer med å like gutten, selv om det selvsagt ikke er hans feil. Men jeg sier ifra til han, han vet da hvertfall hvor han har meg og hvor grensene er hos oss.
Er som regel helt utslitt etter de har vært her, føler jeg må følge med som en hauk, det er alltid noe som blir ødelagt når han er på besøk.
Orker ikke ta det opp med foreldrene, tror uansett ikke de ville gjort noe annerledes.

Jeg blir mange ganger litt oppgitt når vi drar på besøk med toåringen til de som ikke har barn. Det er skjeldent så veldig barnesikkret der og hjemme hos oss fjerner vi det vi er mest redd for eller som er lett å ødelegge. Vi setter selvsagt grenser og det er flere ting han ikke får røre hjemme hos oss også som står tilgjengelig, men ikke det som er lettest å ødelegge eller koster mye. Men når vi kommer på besøk til andre forventer jeg at de tilrettelegger litt. Ellers står det liksom mellom å komme og ta sjansen på at han ikke er uheldig med noe eller å aldri dra på besøk til de det gjelder. Nå er det jo stor forskjell på en to og treåring, så håper at han er enda flinkere å høre etter når han blir tre og siden jeg aldri har hatt en treåring, vet jeg ikke helt hva jeg skal forvente av en, men noen uhell blir det nok en gang i blandt. Men hadde han ødelagt noe hos noen andre hadde vi selvsagt reager, snakket til han og tilbudt oss å erstatte det. Og vi følger også med han når vi er borte, men ikke koselig å være steder der vi nesten må fotfølge ungen fordi det er ting over alt som han kan ødelegge. Ikke morro for ungen heller å være steder der det er mye flott men ingenting han kan røre.

Poenget er at det kanskje fins en mellomting? Syns absolutt at foreldre bør følge meg og snakke/sette grenser for ungen sin. Men det er også greit om de man er på besøk hos tar noen forhåndsregler når man kommer på besøk med barn som er i den klåfingrete alderen :D

Last edited:
Jeg syns ikke andre måtte burde flytte på og gjemme bort ting fordi man får sånne barn på besøk. Har selv en sånn nevø, og når mor virkelig GIDDER å si ordentlig i fra så lar han være å ta på ting. Gjør noe annet med barna eller finne på å møtes ett annet sted om folk forventer at det skal være "så barnevennlig og tilrettelagt" hjemme hos andre. Hvis jeg velger å ta med barna mine et sted så er det jeg som må ta ansvar og følge med på at de ikke ødelegger andres ting. Men selvfølgelig, uhell kan skje

Sånne situasjoner er kjedelige. Jeg har en venninne selv som har en toåring, og hun lar ham gjøre som han vil når de er hos oss. Sist satt vi og spiste ved spisebordet, men hun lot toåringen løpe rundt og hoppe i sofaen vår med en brødskive makrell i tomat i hånda... Da sa jeg ifra at jeg ikke hadde så lyst til at det skulle bli søl i den nye sofaen vår. Hun tok han bort derfra, men lot han likevel løpe rundt ellers.

Dette er helt klart et vanskelig tema da man tydelig i utgangspunktet har forskjellige preferanser for hva som er greit og ikke. Men jeg tenker at i mitt hus så ønsker jeg at det ikke blir herjet så mye. Jeg setter alltid fram leker i stua, og deltar gjerne i leken med barnet selv. Men det er ikke greit å rive ned ting og herje vilt!

Jeg er helt uenig i at det skal forventes at man må tilrettelegge besøk fra små barn. Det er foreldrenes ansvar å passe på dem når de er borte, og det ligger mye læring i få korrigering underveis. Når skal ellers barna lære at man lar pynteting stå i fred? Man må jo lære dem det fra de er helt små.

Jeg ville ikke ha krevd tilpasning selv, men om noen hadde det veldig lite barnevennlig ville jeg nok bare ha vært der veldig kort... Man får jo ikke slappa av akkurat om barnet har masse energi. Da er det bare pes å være på besøk. Tror ikke den besøkende hadde fått så mye ut av det selv heller. Så man gjør lurt i å flytte på det man er redd for. Sofahopping er selvfølgelig ikke lov uansett. Gjelder også for de med veskehunder...

Snakk til gutten selv og forklar han at her hjemme hos deg er det ikke lov til å holde på slikt☺kansje han har mer respekt for deg☺

Selvsagt kan uhell skje, og det er bare ting som kan erstattes. Det er ikke det som er poenget! Jeg liker bare ikke at han kommer til mitt hus uten noen grenser.... Det er ikke greit å "henge i gardinene".
Og vi har stadig vekk besøk av mine tantebarn på samme alder og det er aldri noen problem. Barn får lov å leke hos oss, men jeg mener det ikke er lek når man herjer vilt! Men det er nå meg..
Resultatet er dessverre at vi sjelden treffes!

Selvsagt kan uhell skje, og det er bare ting som kan erstattes. Det er ikke det som er poenget! Jeg liker bare ikke at han kommer til mitt hus uten noen grenser.... Det er ikke greit å "henge i gardinene".
Og vi har stadig vekk besøk av mine tantebarn på samme alder og det er aldri noen problem. Barn får lov å leke hos oss, men jeg mener det ikke er lek når man herjer vilt! Men det er nå meg..
Resultatet er dessverre at vi sjelden treffes!
Enig

Mener også at så lenge de er i ditt hjem så kan du si ifra til gutten.

Jeg hadde sakt i fra at i mitt hus er det mine regler som gjelder. Herje vilt kan de gjøre ute. Er IKKE enig i at man må passe tinga sine fra de klåfingra barna, det lærer ikke barna noe av!

Jeg blir mange ganger litt oppgitt når vi drar på besøk med toåringen til de som ikke har barn. Det er skjeldent så veldig barnesikkret der og hjemme hos oss fjerner vi det vi er mest redd for eller som er lett å ødelegge. Vi setter selvsagt grenser og det er flere ting han ikke får røre hjemme hos oss også som står tilgjengelig, men ikke det som er lettest å ødelegge eller koster mye. Men når vi kommer på besøk til andre forventer jeg at de tilrettelegger litt. Ellers står det liksom mellom å komme og ta sjansen på at han ikke er uheldig med noe eller å aldri dra på besøk til de det gjelder. Nå er det jo stor forskjell på en to og treåring, så håper at han er enda flinkere å høre etter når han blir tre og siden jeg aldri har hatt en treåring, vet jeg ikke helt hva jeg skal forvente av en, men noen uhell blir det nok en gang i blandt. Men hadde han ødelagt noe hos noen andre hadde vi selvsagt reager, snakket til han og tilbudt oss å erstatte det. Og vi følger også med han når vi er borte, men ikke koselig å være steder der vi nesten må fotfølge ungen fordi det er ting over alt som han kan ødelegge. Ikke morro for ungen heller å være steder der det er mye flott men ingenting han kan røre.

Poenget er at det kanskje fins en mellomting? Syns absolutt at foreldre bør følge meg og snakke/sette grenser for ungen sin. Men det er også greit om de man er på besøk hos tar noen forhåndsregler når man kommer på besøk med barn som er i den klåfingrete alderen :D
Kjenner til denne problemstillingen ja, en ting er å flytte ting som er farlig for barn f.eks ha kaffekanna et sted som barnet ikke nås etc, men en kan ikke forvente at folk skal fjerne både flatskjerm, alt i et skap etc. Barna må få beskjed av sine egne foreldre, og hvis de ikke forstår får de sitte på fanget til foreldrene ellers kan de gå hjem til de har lært barna sine at de ikke kan leke med pynt ellet ødelegge ting. Det er hvertfall min mening.

Kjenner til denne problemstillingen ja, en ting er å flytte ting som er farlig for barn f.eks ha kaffekanna et sted som barnet ikke nås etc, men en kan ikke forvente at folk skal fjerne både flatskjerm, alt i et skap etc. Barna må få beskjed av sine egne foreldre, og hvis de ikke forstår får de sitte på fanget til foreldrene ellers kan de gå hjem til de har lært barna sine at de ikke kan leke med pynt ellet ødelegge ting. Det er hvertfall min mening.

:D Hehe. Nei forventer da virkelig ikke at noen skal fjerne flatskjerm eller ting fra skap. Men dette er enkle ting å holde barn vekke fra. Når man får egne barn fjerner man det meste unødvendige krimskramse som står tilgjengelig rundt om kring på gulv eller lave bord. Regner med du ikke har egne barn i den alderen siden du tror en 2 eller 3 åringen godtar å sitte på fanget hele tiden mens man er på besøk? Kanskje en 3 åring om man har annen underholdning. vi setter grenser daglig og har flere ting poden ikke får røre, men om alt som står og frister er ting som ikke man får ta på, hadde hele dagen gått med til å si nei, nei, nei, nei! Eller å bære ungen vekk. Pluss masse grin.

:D Hehe. Nei forventer da virkelig ikke at noen skal fjerne flatskjerm eller ting fra skap. Men dette er enkle ting å holde barn vekke fra. Når man får egne barn fjerner man det meste unødvendige krimskramse som står tilgjengelig rundt om kring på gulv eller lave bord. Regner med du ikke har egne barn i den alderen siden du tror en 2 eller 3 åringen godtar å sitte på fanget hele tiden mens man er på besøk? Kanskje en 3 åring om man har annen underholdning. vi setter grenser daglig og har flere ting poden ikke får røre, men om alt som står og frister er ting som ikke man får ta på, hadde hele dagen gått med til å si nei, nei, nei, nei! Eller å bære ungen vekk. Pluss masse grin.
Jeg har barn i den alderen og kjenner flere med barn i den alderen. Det er ikke noe problem så lenge ungene har lært det helt fra starten av. Men ja, da må foreldrene gjøre sitt også...

Sier ikke at det alltid er enkelt. Men mange tar litt for enkelt på det.

Jeg har barn i den alderen og kjenner flere med barn i den alderen. Det er ikke noe problem så lenge ungene har lært det helt fra starten av. Men ja, da må foreldrene gjøre sitt også...

Ja da er nok vi en av de :D og de fleste vi kjenner med barn.

Snakk til gutten selv og forklar han at her hjemme hos deg er det ikke lov til å holde på slikt☺kansje han har mer respekt for deg☺

Samme her! Når de er så store så burde de vite bedre og når de ikke gjør det så må nesten sjefen få lov til å si i fra når ikke foreldrene gjør det selv!

Får litt inntrykk av at ungen enten ikke går i barnehage, har fått lov til å holde på slik rundt om hos alle de besøker (synes i så fall det er rart at ikke noen hat satt ned foten før) eller at han rett og slett har stort behov for å markere seg for å få oppmerksomhet...

Enig her. Jeg har ikke egne barn i den alderen, men har venninner og bekjente med barn i den alderen. Noen har oppdragelse, andre ikke. Forskjellen er at moren til det ene barnet ikke gir seg og sier nei, nei, nei, og hjelper det ikke med avleding med f.eks leker eller tv går de hjem. Den andre moren sitter der å sier «å så søtt» når barnet gyver løs på flatskjermen vår, og barnet får lov å leke med pynten deres hjemme. Da bør de, etter min mening også holde seg hjemme. Jeg har ikke sagt noe direkte til henne, men tror hun ble stressa av at jeg fot fulgte ungen og sa nei nei nei hele tiden, hun kommer derfor stort sett alltid alene på besøk :D

Back
Topp