Uoppdaget svangerskapsdiabetes

Josefine83

Andre møte med forumet
Hei☺️

Er det noen her inne som ikke har tatt glukosebelastningstest? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke trenger å ta da jeg ikke oppfyller noen av kriteriene. Men - de siste 3 gangene hos jordmor har jeg hatt sukker i urinen. Synes dette er litt snodig og kjenner nå jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg har svangerskapsdiabetes uten at det er oppdaget i helsevesenet
Noen som har opplevd noe lignende?

Kan du spørre om du får ta glukosebelastning? Eg fekk beskjed om at det ikkje var retningslinjer for å ta test sjølv om det vart funne sukker i urin, men det er jo uheldig om du har fått sv.dia. Du kan jo evt prøve å kutte ned på raske karbohydrater for å sjå om urinprøven endrer seg? Usikker på om det funker altså, men verdt eit forsøk fram til du evt får tatt ein test.

Har noen i familien en blodsukkermåler du kan låne? Da kan du måle deg når du står opp om morgenen (fastende) og en time eller to etter måltid for å se hvordan insulinet din fungerer. Du kan også be legen ta blodprøve for å sjekke langtidsblodsukkeret ditt :)

7 av 10 gravide anbefales å ta glukosebelastningstest.. (Førstegangsfødende og over 25år, og de med bmi over 25 for å nevne to av kriteriene..) Så da bør jo legen din la deg ta den, iallefall hvis du selv er bekymret.. Jeg har også hatt sukker i urinen med alle barna mine, men ingen diabetes, så det er nok ganske vanlig ;)

Samme som med deg så falt ikke jeg innunder kriteriene for å ta det. Har aldri tatt den med de to andre barna våre heller. Tok dette opp med jm på mandag, hvorfor jeg ikke ble testet og bekymringer over stor baby (Fordi jeg føler meg enorm nå)
Da sa hun at sukker i urin kunne (og jeg understreker kunne) være en indikasjon svangerskapsdiabetes..
Hadde jeg hatt det så hadde jeg kunne tatt testen for å se..
Sukkeret i urinen forsvinner ikke ved å legge om kostholdet, så jeg ville heller bedt om en test hvis dette er noe du er bekymret over

Takk for mange gode svar☺️Jeg spurte min jordmor senest på mandag, men hun mente det var så kort tid igjen av svangerskapet (er i uke 36), at den testen ikke hadde noen hensikt uansett. Skal få tak i ett sånt blodsukkermålingsapparat jeg, så kan jeg måle litt selv. Er målingene bra så kan det vel ikke være sv.diabetes?

Ingen vits å måle langtidsblodsukkeret nå da vi er kommet så langt, da dette endres i graviditeten, dette er info fra min dia sykepleier. Men prøv å mål litt selv, om fastende er under 5.3, og under 6.7 2 timer etter måltider.

Takk for mange gode svar☺️Jeg spurte min jordmor senest på mandag, men hun mente det var så kort tid igjen av svangerskapet (er i uke 36), at den testen ikke hadde noen hensikt uansett. Skal få tak i ett sånt blodsukkermålingsapparat jeg, så kan jeg måle litt selv. Er målingene bra så kan det vel ikke være sv.diabetes?
Du kan fint få gode målinger med svangerskapsdiabetes om du spiser lite karbohydrater. I mitt forrige svangerskap var jeg såpass kraftig rammet av svangerskapsdiabetes at jeg hadde blodsukker på 10,8 2 timer etter å ha spist ett grovt rundstykke med ost og kjøtt, og enda verre etter å ha spist mango. Jeg var likevel i stand til å kostholdsregulere blodsukkeret ved å spise streng lavkarbo, og slapp å ta insulin.

Rart å ikke få ta sukkerbelastningstest om du ber om det. Den er jo ikke akkurat voldsomt dyr.

Sniker...

Hvis du har svdia som kan kostholdsreguleres, kan du ha ok målinger hvis du spiser veldig lite raske karbohydrater. Dersom du trenger insulin, vil du ha målinger over grensen fastende og omtrent uansett hva du spiser.

Hvis du måler selv fastende daglig og du i løpet av to uker har tre målinger over grensene (5,3 fastende, 6,7 2 t etter måltidets start) på lavkarbokosthold, trenger du medisiner.

Viktig å få kontroll på bs selv om det er i slutten av svangerskapet.

Back
Topp