Unyttige innkjøp

Sphynx

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
På September hadde de en fin tråd om unyttige kjøp til babyen :)

Jeg kan nevne at f.eks bæresjal var helt unødvendig her. Han var ikke en bærebaby, og sov søtt i vugge/vogn/seng i 3 timer i slengen de første par månedene :) (men dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn.)

Vær alltid kritisk til klær! Body og strømpis blir mest brukt ;) T-skjorter og gensere blir lite brukt den første tiden. Kortermede bomullsklær i størrelser våre barn bruker midt på vinteren er helt unødvendig. Klær med hette kjøper jeg fortsatt ikke, veldig upraktisk! Ikke riv av lapper på klær du får i gave, plutselig har du 20 bodyer i str 62, og 2 i str 68 ;) Ingen skam å bytte!

Jeg kjøpte også inn MASSE ull til mini, helt politisk korrekt med andre ord ;) Det som oppstod da han ble født var at han hadde atopisk eksem, og hadde ikke godt av ren ull mot bar hud. Jeg måtte kjøpe masse nye klær som hadde 50/50 ull/bomull der bomullen var i et tynt lag på innsiden. Dette er fantastiske klær som er både varme og supermyke mot huden; Joha, Refex, Hust&Claire, KappAhl og Petit Bateau har disse. Anbefales! :)

jeg babybjørn bæresele, trengte jeg ikke. Men blir kanskje kjekt nå som jeg har to barn :)

Jeg fikk også en gutt med atopisk eksem! Så måtte også lete etter nye ting! :)

Vi var vel egentlig veldig nøkterne fra første stund, så det meste ble kjøpt etterhvert :)

For vår del var bæresjalet fantastisk, å ha en 2 åring og en baby som vil ha mamma samtidig ble løst på den måten :) Gensere med hetter er dritt og dongeri på liten baby er ikke å anbefale :p

Jeg kommer ikke til å stresse sånn med handlinga denne gangen!
At alt måtte i hus, sånne ting som babygym og vippestol f.eks kan fint vente.

Men det er jo litt morro å shoppe til baby!!. ;)

Ammepute var must for meg, men det vet jeg det er mange som kunne klart seg fint uten.
Det går jo ann å prøve en på sykehuset å se om det er noe for deg, før en går til innkjøp.

Tenke over hva slags tøy en kjøper, mye som er søtt og fint.
(men stivt og ukomfertabelt for en liten baby) Og blir da lite brukt.
Her også gikk det for det meste i myke sparkebukser, body og strømpebukse.

Kjøpte også bæresjal, det ser jo helt genialt ut.
Men jeg skjønte ikke bære og syntes det bare var et styr med det lange tøystykket.
Byttet ut med en manduca bæresele, den likte jeg godt!! :)
Tror man bare må prøve seg frem og finne ut hva som passer for deg.
Kanskje er man ikke en bæremamma i det hele tatt.

Elektrisk brystpumpe var bom kjøp for meg. Klarte jeg aldri til å bruke.
Fikk etterhvert til å amme, men klarte ikke pumpe meg. Fikk ikke ut en dråpe.

Jeg kjøpte Troller Iglo vinterpose 0-6 år. Er forsåvidt kjempefornøyd med posen men kunne kjøpt den som er beregnet 0-2 år (uten forlengerdel) da vi aldri har fått bruk for forlengerdelen. Snuppa er jo fem år i oktober og kommer aldri til å bruke den..

Ellers lærte jeg meg ganske fort å prøve klærne når de er kjøpt. Uansett om de egentlig ikke skal passe før om 2-3 mnd. Gjorde et gedigent bomkjøp på salg. Kjøpte mye nydelige klær fra Mexx til henne og da de skulle passe ift størrelsen tok jeg dem frem og de var da allerede i minste laget. Så da brukte jeg klærne en gang for å vite at jeg hadde brukt dem :-( Kjiiiipt ja..
Opplevde også at vi fikk masse masse klær i like størrelser den første tiden etter fødselen, fikk også masse masse likt. Tok aldri av prislapp før jeg var sikker på at klærne ikke trengte å byttes ;)

Jeg hadde kjempeproblemer på sykehuset med å komme ordentlig igang med ammingen.. Kjøpte ikke brystpumpe før 2 uker etter fødselen. Kommer til å ha denne med på sykehuset neste gang for å sette det igang med en gang jeg kommer på rommet ;) Hadde en veldig simpel pumpe som jeg kjøpte i Sverige for nesten ingen ting, angrer på at jeg kastet den da jeg ikke hadde bruk for den mere. Får stikke tilbake og se om de har fler av den på butikken jeg kjøpte den..

jeg kjøpte til meg selv en haug ubrukelige topper! Jeg trodde de var kjekke å amme i, det var de ikke... ellers lkte jeg ikke hette gensere eller sko på babyen;)

Jeg har aldri hatt baby før, så jeg bare suger til meg all info her :)

Suger til meg alt her jeg å. Har allerede gjort meg opp noen meninger om ting og tang, men det kommer vel med erfaring etterhvert.

Har også gått på smellen med å pakke vekk litt klær også er de for små når jeg tar de frem igjen.. :p

Har også gått på smellen med å pakke vekk litt klær også er de for små når jeg tar de frem igjen.. :p

I begynnelsen hadde jeg alltid 2 skuffer i nederste del av kleskommoden med neste størrelse :) Da var det alltid lett å av og til ta noe derfra for å se om det passet :) Praktisk! Når jeg tenker meg om ligger det fortsatt litt klær i neste str i nederste skuff ;)

Stellebord med badebalje, badebalja var for liten når vesla rundet 3 måneder så måtte kjøpe ny balje.
Ellers har jeg ikke hatt noen bomkjøp. Har fått en del unødvendige ting da, ammepute, bb bæresele (den gamle typen), klær generelt (bruker bare ull), altfor mye leker, 5-6 utedresser. Er mer men kommer ikke på det nå i farta.

Vi kjøpt vell veldig lite unyttig sist, men denne gangen SKAL jeg ha skikkelig bæresele, vi hadde kolikk onge sist, og da var det hardt å vugge henne 8 timer i strekk.... bah.. Men blir nok ikke babybjørn sin... Så skal vi også ha babycall denne gangen, hadde det ikke sist, og det gikk egentlig veldig greit, men nå skal det inn i huset..

Kjøpte kanskje noe klær i små str som ikke ble brukt, kjoler og sånt, gikk mest i body og strømpebukse:p

I begynnelsen hadde jeg alltid 2 skuffer i nederste del av kleskommoden med neste størrelse :) Da var det alltid lett å av og til ta noe derfra for å se om det passet :) Praktisk! Når jeg tenker meg om ligger det fortsatt litt klær i neste str i nederste skuff ;)

Samme gjorde jeg ;)

Bæresele fikk jeg ikke bruk for. Og heller ikke ammepute. Synes ellers alt det andre jeg hadde kjøpt var veldig praktisk.

Må bare nevne at hettegensere bruker jeg fortsatt ikke på sønnen min på 2,5 år. Ikke dongeri eller andre klær som er klumpete og ikke myke. Siden min var atopiker tok jeg turen til kapphal og lindex hvor jeg kjøpte omslagsbodyer, deilige sokker, sparkebukser med fot. :)

Dongeribukser (myke bukser - ja myke klær generelt er tingen!), gensere (går mer i bodyer) og særlig gensere med hette!! bare i veien så lenge babyen ligger, og særlig så lenge h*n ligger på ryggen. Bæresjal brukte vi ikke og solgte ubrukt (hadde prøvd det, men han trivdes ikke i det). Vi kjøpte også vogn som vi måtte bytte etter 4 mnd, da var han for lang for bagdelen og alt for liten for sportsdelen (og da var det høst/vinter), så kjøp rett vogn med en gang! Tenk over hva og hvor den skal brukes til :) Og sokker faller bare av! Ikke vits, utenom som oppå strømpebukser.

Av klær er det lurere med mest basisklær som body og strømebukser, litt mindre av finklær (for min del hvertfall), for det blir ofte mange klesskift, og så lenge man er hjemme er det bedre med komfertable klær for de små. Veloursett var en favoritt hos oss, forresten! Og jeg er tilhenger av å kle babyen søtt så lenge som mulig, ikke nødvendig med gangsterstil på en baby på 3 mnd, men det er jo en smaksak ;)

Og ps, ikke kjøp for masse, det kommer masse i gaver (bytt ukritisk! Du trenger bare så mye klær i samme str! Og spar lappene på klærne selv om det er byttet, plutselig har babyen vokst veldig og går fra str 62 til 74, uten å være innom str 68 - og da er det synd om det ligger masse fint som forblir ubrukt ;)

Det jeg kom på i farten ;) Er sikkert mer :P

Jeg hadde også kjøpt inn masse ull, og fikk en gutt med atopisk eksem... altså var det til å kjøpe nye plagg i ull/bomull og jeg har også kjøpt en del (dyre) klær i bambus! Det fungerer på samme måte som ull, men er kjempedeilig mot huden!! Har vært utrolig fornøyd med disse! Flere som bruker bambus??

Har også dårlig erfaring med å vaske klær som vi fikk i presang med en gang... burde ha byttet mye, så jeg kunne fått brukt alt!!

Back
Topp