Unntakssommer..

Ønske_mamma

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Hei dere!
Kjenner jeg er forferdelig sliten for tiden og nå lurer jeg virkelig på hvordan sommeren skal bli.. Har to flotte barn på 11 og 5 år og venter nr 3 i midten av september. Mannen min holder på med innspurten av en doktorgrad. Frem til nylig hadde vi tenkt at vi alle skulle reise sørover en ukes tid i sommer for å ha litt ferie sammen. Med mye press for å få avhandling ferdig er imidlertid mannen min nødt til å prioritere å skrive en god del i sommer og ser derfor ut til at vi muligens må droppe eller utsette ferieplanene. Jeg har absolutt forståelse for dette og tenker det er fint om han klarer å komme i mål med dette før vi får nr 3. Imidlertid klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan jeg skal klare å sysselsette barna alene en hel sommer.. Jeg og barna skal en tur og besøke besteforeldre som bor i en annen by, noe jeg tenker blir veldig fint, men blir vel en god uke eller noe. Min ene foreldre er i risikosone ift koronavirus noe som innebærer at de ikke kommer til å reise noe sted, heller ikke til oss i sommer. Så da blir det meg og barne store deler av sommeren, på dagtid vel å merke. Kjenner jeg blir litt bekymret over hvordan dette vil bli og klarer vel akkurat nå ikke å se for meg at jeg vil klare dette uten å bli enormt sliten noe jeg jo allerede kjenner at jeg er.. noen som har noen innspill til hvordan klare en slik unntakssommer?
 
Barn elsker hengekøyer omtrentlig uansett alder. Og telt. Er dette noe du har mulighet for at de kan sette opp? De klarer å sysselsette seg selv med slike ting har jeg merket. Og vann :smiley-bounce016
 
Mine er 7 og 11, og mannen min har ikke ferie før de tre siste ukene før skolestart. Så jeg har litt de samme tankene som deg. Han jobber skift med litt ugunstige tider, og når han er hjemme så har han masse jobb utenfor huset som vi bare må bli ferdige med. Så kjenner meg igjen!
Min løsning til nå har vært å benytte meg av det fine været, så vi har omtrent bodd på stranda. Da bader og aktiviserer de seg selv, og ofte treffer vi kjentfolk med barn som de kan være med. På ettermiddagen drar vi hjem igjen og slapper av i skyggen, og de får litt mer spilletid enn de pleier for at jeg skal kunne slappe av når jeg trenger det. De har heldigvis begge venner i nærheten så prøver å avtale litt slik at de har noen å være med. Men dersom vi får dårlig vær fremover nå, så vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på:bag:
 
Hei dere!
Kjenner jeg er forferdelig sliten for tiden og nå lurer jeg virkelig på hvordan sommeren skal bli.. Har to flotte barn på 11 og 5 år og venter nr 3 i midten av september. Mannen min holder på med innspurten av en doktorgrad. Frem til nylig hadde vi tenkt at vi alle skulle reise sørover en ukes tid i sommer for å ha litt ferie sammen. Med mye press for å få avhandling ferdig er imidlertid mannen min nødt til å prioritere å skrive en god del i sommer og ser derfor ut til at vi muligens må droppe eller utsette ferieplanene. Jeg har absolutt forståelse for dette og tenker det er fint om han klarer å komme i mål med dette før vi får nr 3. Imidlertid klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan jeg skal klare å sysselsette barna alene en hel sommer.. Jeg og barna skal en tur og besøke besteforeldre som bor i en annen by, noe jeg tenker blir veldig fint, men blir vel en god uke eller noe. Min ene foreldre er i risikosone ift koronavirus noe som innebærer at de ikke kommer til å reise noe sted, heller ikke til oss i sommer. Så da blir det meg og barne store deler av sommeren, på dagtid vel å merke. Kjenner jeg blir litt bekymret over hvordan dette vil bli og klarer vel akkurat nå ikke å se for meg at jeg vil klare dette uten å bli enormt sliten noe jeg jo allerede kjenner at jeg er.. noen som har noen innspill til hvordan klare en slik unntakssommer?
Ikke aktuelt for besteforeldre å ha barna noen dager i uken en gang i blant gjennom sommeren da? Hvis dere uansett skal besøke dem, kan jo de kanskje bli igjen og så heller bli hentet?

Hjemmesommer med barn tenker jeg trampoline, basseng, slå seg sammen med noen ande med barn, telttur i hagen, togtur noen timer bort om du har bekken til det og tog i nærheten, stranda om det er vær til det, lage kino hjemme om det er dårlig vær. Tja, er vel det jeg kommer på i farten. Lykke til❤️
 
Tusen takk alle sammen for gode innspill! Godt med litt påfyll på dette området kjente jeg. Vi bor i Nord-Norge så litt ustabilt værmessig, men for all del, har mange fine dager her også så bli nok en del strand- og vannlek også sammen med andre vi kjenner. :) Mtp besteforeldre er de i den situasjonen at de dessverre ikke har anledning til å passe, hvis ikke hadde det selvfølgelig vært en god løsning. Hadde tenkt at det nok skulle gå helt greit gjennom sommeren, men så begynte bekkenet å bli stadig mer trøblete. Men tar en dag av gangen, barn trenger jo ofte ikke de helt store aktivitetene for å ha det fint og storebror er veldig flink med mellomste. Så løsning blir det :)
 
Last edited:
Hva med venner andre steder rundt om, ingen der dere kan reise på besøk til?
 
Telt liker mine barn:) og så får de være lengre våken i teltet;) De er ute å sykler med venner på dagtid (11-åring). Pokemon go. Da kan du kjøre de til et stop f.eks. Aquaplay til minste din (min 4 åring holder på med det). Kanskje 11 åringen din kan overnatte hos en venn og så kan den vennen overnatte en gang hos dere? En onkel/tante som 5 åringen kan overnatte hos en dag? :)
 
Sniker!
hvis det blir dårlig vær så foreslår jeg å tenke ut noe som kan være morsomt for barna, og hjelpsomt? Kanskje for deg lage noe ALA «barnas dag på kjøkkenet» de får velge og bestemme enkle retter de kan lage til lunsj/middag, og dessert! hvis det ikke er for langt til butikk, kan de gå/sykle og handle det de trenger alene kanskje? Litt mestringsfølelse også!
Eller å ha en type belønningssystem gjennom en periode? De hjelper til med forskjellige ting hjemme, rydde, vaske, gå med søpla, osv. Og hvis dere begge kan ta en dag fri så kan belønningen være en aktivitet dere alle kan dra på sammen kanskje?
Ellers er piknik/opplevelsestur i nærheten noe som kan være gøy? Eller et fint sted en kortere biltur unna? (Bare ikke gå lenger enn du orker og formen tillater!) Alle må bidra og pakke litt i sekken, hjelpe deg å lage lunsj/div som skal med på tur osv! Dersom du har venner med barn, eller kjenner noen som kunne være med er det alltid litt stas å være flere:) og kanskje litt hjelp for deg? :happy:
 
Jeg hadde mange hjemmesomre som liten, og syntes ikke det var noe negativt akkurat :p Sommer er jo fint uansett hvor man er - stort sett.

Å sove i telt i hagen var skikkelig gøy. Overnattet også på trampolinen med venninner i blant, ble lite søvn de nettene der da men da var vi alle fall rolige på dagen :wacky: Fisketurer til noen vann, ha med kul niste og gjør det til noe gøy. «Utflukter» i skogen - bingo!

Så kan man jo f.eks dra på (avtalt) jordbær/eple/rabarbraslang hos noen for så å lage noe ut av det.

Vannkrig! Kjøp vannpistol og vannballonger som de kan ha det gøy med ute. Dra til en strand/innsjø/elv for en heldags. Turist i nabobyen. Langhelg hos tante/onkel/besteforeldre/venner.

MANGE forslag
 
Tror gjerne fort det er vi voksne som tenker at det MÅ skje noe om sommeren for at barna skal ha det kjekt Men det enkle er ofte det beste

Vi har en 11 åring (som er ene barn enn så lenge) og vi skal være hjemme hele sommeren så har tenkt mye på dette tema. Her er et par tips:

Hva med telttur i hagen? Det er kjekt og spennende, ungene er nærme og mor kan sove inne

Lag pinne brød på bål/bålpanne, eller noe annet godt. Bake litt sammen på gråværs dager og inviter noen naboer/nabounger over på bakverk og lek.

Kjøp inn noen nye spill, Skipo, yatzy, 10 000, Uno og kort er veldig populært her. Evt brettspill som Ludo, monopol ol.

Kanskje kjenner dere noen med båt? Eller har båt selv. Da er det kjekt å dra på fisketur Det kan det fort gå mange timer med, og kan gjøres til forskjellige tider til døgnet. Kanskje gjøres flere ganger i løpet av sommeren. Om båten er stor, går det gjerne an å overnatte? Lyse etter krabber, fiske etter krabber i fjæra?

Kjenner dere noen med campingvogn som dere kan låne 2-3 dager? Camping er alltid kjekt, og det er gjerne mange barn på camping i sommer. Her er det gjerne mulighet for lek med jevnaldrende?

Kjøp inn hagespill, som kubb, crocket, badminton og annet kjekt. Dette kan ungene leke med sammen, du kan leke det med ungene eller ungene kan leke det med venner. Basseng i hagen kan også være kjekt. Draker til å leke med på vindfulle dager

Kanskje ungene kan få male veggene på rommet sitt i sommer? Krever at du ordner litt til, som å ordne dekkpakk, taper lister og er assistent. Men assistenten kan slappe av i sengen mens ungene får prøve seg. Så lenge du har ordnet godt til på forhånd så går det veldig fint å slippe ungene til med malekost.

Hva med en sykkeltur? Om bekkenet ditt tillater det? Det er ofte mer skånsomt enn en gå tur

Dra på besøk til en park med lekeapparater

Dra på besøk i svømmehallen, det kan også være godt for bekkenet, bare ikke svøm for mye

Tegne, male, perle ting til besteforeldre? Skriv et brev eller kort og send til tante/onkler/venner

Ta en dag i lekeland? Trampoline park? Dra til byen, kjøp boller og nyt en koselig stund sammen. Vær litt turist på eget hjemsted, oppdag noe ting dere ikke har sett før. Gå på Pokémon jakt, eller kjør. Dra på biltur til en plass dere ikke har vært før, se opplev og spis en is.

Avtal lekedager med venner, gjerne overnattinger. Kanskje har dere trampoline, ballbinge, sykkelpark eller noe annet kjekt i nærheten som ungene kan kose seg i? Eller som dere har mulighet til å dra til?

Vannlek på varme dager? Gøy om mamma er med en liten stund

Kanskje en felles filmkveld en dag eller to i uken? Det er lov med skjerm, og noen dager trenger du nok mer avlastning enn andre. Da er filmkvelder kjekt

Lag hinderløype i huset eller ute, så får ungene bruke seg selv litt aktivt. Dette er kjempe gøy, men blir en del støy, for og bråk. Det får en bare tåle, og ungene sitt siste oppdrag er å se hvem som klarer å rydde opp fortest mulig

Overnatting i garasjen eller lekehytte? Unger elsker ofte å overnatte andre steder enn i sengen sin, kanskje bare under en trapp hadde vært veldig kjekt

Ta en tur på IKEA, eller shopping, det kan være gøy. Viktig med is og boller i løpet av shoppingturen, kanskje ungene kan få kjøpe seg noe Lego? Om Lego er populært, kanskje ungene kan få tømme ut all Lego på et teppe og ha det f.eks. i tvstue? Slik at de kan gå bygge store byer og leke med det flere dager i strekk. Kanskje mor kan være med å bygge litt, det kan være med på å dra leken i gang

Håper noen av forslagene kan være til hjelp, og husk en kan gjøre mye av det samme hver dag god sommer til dere ☀️
 
Back
Topp