Unngå søl under amming ?

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Hva gjør dere for å unngå så mye søl og tilgrising når dere ammer ? Her går det med maase amminlegg, gulpekluter, oppklipte engangs stelleunderlag osv, likevel blir alt klisj..

Håper det bare er sånn fordi lillegutt bare er 8 dager gammel enda og melka ikke har stabilisert seg, for hvis ikke går det jo ikke an å dra noen plass uten å ha med fullt skift x 10 til oss begge.. Skal også sies det ofte spruter så fort ammeinnlegger er borte :p
 
Det går over når melka har stabilisert seg ;) var MYE gris her og.... Melk og gulp overalt en periode... Heldigvis roet smder seg etter noen uker og nå kan vi klare oss med 2 gulpekluter på en dag ;)
 
La en gulpeklut under brystet :)
 
Brukte håndduker:p Blir en del søl i starten uansett, og bedrer seg veldig etter hvert. Tror det tok opptil fire uker før den verste sprengen gav seg da jeg ammet junior:eek: Med de andre barna har det tatt rundt to uker.. :)
 
Gulpekluter er et must! Og var helt avhengig av melkespannet på det andre brystet mens jeg ammet for lakk som bare det. Tok en par mnd før alt stabiliserte seg.
 
Takk for beroligende ord damer ! Haha, er et helt styr når det står på :p Sikkert brukt tusen ammeinnlegg allerede og føler det er melk overalt :p Skal iallefall bli en gledens dag når det har roa seg !
 
Med eldste merket jeg det dryppet litt av det brystet jeg ikke ammet på, ellers inget søl. Hadde en liten gulpeklut til rett etterpå.

Det finnes melkeoppsamler i plastikk som du kan sette på brystet du ikke ammer, melken som fylles opp i den kan tippes inn i barnets munn før du byttet side, eller fryses. Så går ingenting til spille. Husk å sterilisere den.

Legg en gulpeklut under brystet du ammer og en som smekke rundt halsen på babyen. Sistnevnte kan være på til etter raping også i tillegg til en på skulderen. Står strålen så fort du åpner bhen så bare dytt bhen ned til under puppen og la innlegget ligge inni, og erstatt med gulpeklut med en gang i samme håndvending og bare skyv ned til under puppen når baby legges til.
 
Her renner det fra det andre brystet når jeg ammer, frøkna på 11 uker gulper enormt mye også. Her går det mye gulpekluter( hvite kluter fra ikea) , jeg legger frøkna på en klut når jeg ammer i senga, så legger jeg en klut rundt halsen ( i steden for smekk), så dekker jeg det andre brystet med en klut. Det går mye engangs ammeinnleg også, bruker ikke ull pga det blir fort gjennomvåt.
Så har jeg lagt på en vanntett lakken under lakken på senga vår i håp om å berge madrassen :)
 
Det stabiliserer seg. ;)
I mellomtiden er kluter, engangsinnlegg og oppsamlere gode verktøy. :)
Jeg hadde alltid en klut klar, så når mini slapp brystet, eller jeg tok puppen ut, kunne jeg stoppe med kluten.
(Det er lurt å ikke rulle sammen bh'en og innlegget under puppen, som mange gjør, for det kan føre til tette melkeganger.)
Hvis du trykker med fingeren rett på brystknoppen, bestemt, men ikke hardt, vil lukkemuskelen som sitter i brystvorten stoppe spruten. ;)
(Det hemmer ikke "melkeflyten.")
 
Jeg sitter alltid klar med kluten når hun slipper, hehe.. for da blir det et søl hvis jeg ikke passer på.

Lekker endel fra den andre puppen når jeg ammer, men hvis jeg orker pumpe meg litt først unngår jeg det.
 
Stabiliserte seg etterhvert, men ble brukt klut og ammeinnlegg en god stund
 
Det gikk med enormt mye kluter og håndklær i starten her også. Hadde en (stor) klut under brystet når jeg ammet på dagtid, og en ved siden av klar til å stoppe spruten hver gang hun slapp taket, og så var det jo gulping i tillegg. I senga hadde jeg håndklær som vi lå på, i tillegg til kluter for å tørke både meg og henne.

Det stabiliserer seg etter hvert. Tror det gikk tre ukers tid her, så var det ikke like ekstremt lenger, og jeg kunne gjøre andre ting enn å tørke søl og vaske kluter :-D Melkeoppsamler er fint å ha på det brystet du ikke ammer på, hvis du lekker mye under amming.
 
Tusen takk for masse gode tips :) Det går i gulpekluter, noen sånne oppklipte engangsstelleunderlag og ammeinnlegg for å unngå at alt skal bli vått :p Gleder meg sååå til det begynner å stabilisere seg !!
 
Når jeg ammet I starten ble det masse søl og klesskift ofte :-D
Han pleide også å snu seg for å se på alt annet akkurat I det utdrivningen startet,- ergo en skikkelig stråle med morsmelk all over :-D
Men det kom seg etter noen uker ;)
 
Med de 2 første stabiliserte det seg etter uker eller få mnd.. Siste gang har jeg hatt overproduksjon helt til vi kom opp i skikkelige porsjoner mat og begynte amme mindre
 
Gulpeklut i nærheten. Men ble aldri mye søl. Sprutet kun når brystet var veldig fullt og jeg tok på puppen. Værre med sølet som kom av gulping :p
 
Lover bra damer ! Så for meg en stund at vi bare måtte være hjemme i et helt år såpass vi ikke ødlegger ting og tang hos andre, haha :p
 
Har ammet i snart 4 mnd og må fortsatt bruke gulpeklut under puppen for det spruter så grådig med melk :p
 
Back
Topp