Unger som "hoster" til de kaster opp...

Skrållan

Forumet er livet
med vilje... noen med erfaringer?

Frøkna her har begynt med det. Det starta med at hun hadde lungebetennelse fra oktober til februar før det ble oppdaga, og da tørrhosta hun til hun kasta opp flere ganger i uka. Så fikk hun penicillin, og ble kvitt lungebetennelsa, hosten og spyinga.
Nå har hun derimot starta igjen... altså, hun tørrhoster ikke sånn som hun gjorde da hun var syk. Hun er litt forkjøla nå, så hoster litt. Flere ganger de siste ukene har hun liksom terga frem oppkast, om dere skjønner? Hun står og kaver opp seg selv, gjerne hylgriner samtidig, og hoster og harker helt til spyet kommer. Det kommer ikke mye spy da, hun tømmer ikke magesekken, men likevel. Og jeg ser på henne at hun jobber seg opp, at spyet er målet liksom.

Hva søren gjør man med sånt da? Det er jo omtrent som å ha spysjuka i hus i et halvår detta her!!

Aner ikke desverre[&:]

men kan ihvertfall dytte opp for deg[:)]

Ville sagt til henne, om det kommer på klærne så må hun gå med det resten av dagen. Da er det plutselig ikke noe kjekt å gå med skittent tøy.

er ikke at ho føler ho har slim ho ikke får opp da[8|]
Tenker at ho kan ha slim og slikt som ho føler stenger for og at ved å hoste slik så for ho det løsnet.

ORIGINAL: Sorland

Ville sagt til henne, om det kommer på klærne så må hun gå med det resten av dagen. Da er det plutselig ikke noe kjekt å gå med skittent tøy.

Done. Hun har fått tørka og vaska opp etter seg også. Funker ikke.

ORIGINAL: bondekone

er ikke at ho føler ho har slim ho ikke får opp da[8|]
Tenker at ho kan ha slim og slikt som ho føler stenger for og at ved å hoste slik så for ho det løsnet.

Jeg aner ikke. Er ikke utpreget slimhoste hun har heller skjønner du.
Nå har hun sittet og tørrhosta og nyst i ett etter at jeg postet tråden. Nesten så jeg heller mot å bestille legetime til henne i morgen eller på mandag, for å være 100 % sikker på at det faktisk ikke er lungebetennelsa som har kommet tilbake...

Ho har ikke fått en mild form for astma etter den lange lungebetennelsen? sånn at nå som hun er forkjøla så føler hun at det er noe som må opp?? Og at det faktisk er noe?

Er du helt sikker på at hun gjør det med vilje? Ville fått klarhet i det før du straffer oppførselen.

Jeg er voksen, men det skal ikke mye hosting til før jeg brekker meg. Aner ikke hvorfor det er sånn, men det er ikke med vilje [8D]

Tenker i utgangspunktet at det er best å bare overse henne. Tørk selfølgelig opp og bytt klær, men ikke lag noe styr rundt det. Hvis hun gjør det med vilje så vil hun nok slutte med det etterhvert...

ORIGINAL: Tinha

Ho har ikke fått en mild form for astma etter den lange lungebetennelsen? sånn at nå som hun er forkjøla så føler hun at det er noe som må opp?? Og at det faktisk er noe?

Klart det er en mulighet. Hun var faktisk på utredning for astma da lungebetennelsa ble oppdaga, for det var astma de trodde det var først. Og barnelegen var skrekkelig usikker på om det lå en astma bak selve lungebetennelsa.
Hun hosta til hun spydde en gang til i ettermiddag, så holder henne hjemme fra bhg og får henne inn til legen i morgen så vi får sjekka dette til påske...

ORIGINAL: MaLu

Er du helt sikker på at hun gjør det med vilje? Ville fått klarhet i det før du straffer oppførselen.

Jeg er voksen, men det skal ikke mye hosting til før jeg brekker meg. Aner ikke hvorfor det er sånn, men det er ikke med vilje [8D]

Tenker i utgangspunktet at det er best å bare overse henne. Tørk selfølgelig opp og bytt klær, men ikke lag noe styr rundt det. Hvis hun gjør det med vilje så vil hun nok slutte med det etterhvert...

Ja, jeg er 100 % sikker på at hun gjør det med vilje. Første gang i dag iallefall, andre gang kom ikke med vilje. Da hosta hun rett og slett til hun spydde. Husker så alt for godt hvordan hosten hennes var da hun hadde lungebetennelse, og den første gangen i dag såg jeg på hele jenta at hun fremprovoserte det hele. Kanskje vanskelig for andre å forstå, men vi snakker om ei jente som trasser verre enn absolutt verst, og kan få seg til å gjøre de merkeligste ting for å få oppmerksomhet...

Om hun bruker det bevist for å få oppmerksomhet, så ville jeg prøvd å distrahere henne med noe når hun begynner....om det ikke allerede er prøvd da.
Vet der er mange unger som gjør slikt bevist for oppmerksomheten skyld eller de ikke får det som de vil.

Sånn gjorde Knerten også.
Vi sa bare at han måtte slutte å tulle og overså det eller distraherte han med noe annet. Ga han ikke noe ekstra oppmerksomhet, men vasket han etc.
Ville ikke straffet det, det er vanlig å ha litt lett for brekningsreflekser etter å ha hatt mye tørr- eller slimhoste.
Her sluttet det automatisk.

Jeg hoster avogtil til jeg spyr, altså det klør sånn i halsen at jeg klarer ikke stoppe å hoste...
Når jeg er forkjølet altså, gjerne i slutten av forkjølelsen, for da er halsen ganske herpa..

Jeg tror hvertfall ikke hun gjør det med vilje!
Ta det opp med legen så får dere sikkert prøve astmamedisin.
Høres ut som forkjølelses astma i mine ører.

Back
Topp