Jr. begynte å snakke da han begynte å gå, litt over året - da sa han 8 ord.
Så sluttet han å bruke 5 av dem.
Og det kom ingen nye ord på et år...
Men her var det heller ikke "protospråk", altså babling, lydlek o.l., han var helt "taus", sa bare "hnyh", som han brukte til "alt".
Da han var 2 meldte vi og barnehagen fra til PPT, siden vi var bekymret - nettopp fordi han ikke "bablet" og "øvet" på språkbruk slik de skal.
Fra 2 og oppover begynte vi med tegn-til-tale for å styrke kommunikasjonsevnen hans, og fra 3 fikk han spesialpedagog i barnehagen.
Nå er han 4 1/2 og snakker som en foss, selv om han har et stykke igjen til han er like "klar" som de jevnaldrende - han hiver ofte etter pusten mellom ord, har litt pussig rekkefølge på ordene i setninger, og så videre.
Men han har hele veien hatt helt normal språkforståelse og problemløsningsevne, så her er det tydeligvis KUN den ekspressive språkevnen som er forsinket.
En toåring som ikke har særlig mange forståelige ord, men som babler og "leker" seg med lyder, er helt normalt. Dersom dere er bekymret kan dere også snakke med barnehagen om det, slik at de kan følge opp utviklinge, berolige dere eller kanskje ha litt fokus på språket hennes. :)
Lykke til med vesla!