Unge mødre

Bkno9087872

Forelsket i forumet
Hvorfor har det blitt slik at er du ung mor så blir du undervurdert? Alder har ikke noe å si på hvor god mor du er, men hvordan du er som person. Jeg er ung mor, og jeg får bokstavlitalt klump i magen når vi skal på blant aent helsestasjon, og på sykehus oppholde følte jeg meg helt forferdlig. Hvorfor blir ikke vi likt behandlet? Blir snakket til som vi er 13-14 år. Å vær mamma er det beste jeg vet, gjør det beste for barnet mitt, tar til meg alt av informasjon og råd, det samme ville vel en førstegangsmor i 30årene gjort? Såklart noen unge mødre bryr seg mer om festing enn å ta mammarollen på alvor og div, men jeg mener ikke alle unge skal bli undervurdert av den grunn!
Måtte bare få dette ut etter en veldig frustrerende tur på hs i dag :( Lille hadde bare gått opp 35g siden Fredag(full ammer) og følte helsesøster såg ned på meg ettersom det ikke var godt nokk og jeg fikk beskjed om å gi henne flaske, ikke snakk om å amme og mme!

Hvor gammel er du? Nå spør jeg for å sammenligne fordi jeg er heller ikke en "eldre" mor, men jeg er ikke 16 heller. :)

Tror nok at hs virket misfornøyd kan være mer fordi hu er bekymret for vekta enn at du er ung mor :)

Jeg var akkurat fylt 19 da jeg fikk mitt første barn og må si at jeg følte det på akkurat samme måten som deg.

Hør her, lille venn! Nå skal jeg fortelle deg...

Ene legen jeg traff på helsestasjonen da jeg var på 4-5 års kontroll, nektet for at jeg var moren. Nei, du er så ung, så du må være store søster.
Han gav seg ikke heller..

Er ikke sikker på om det alder. Jeg fikk min første når jeg var 25 og de behandler meg likt som deg. Jeg trur de gjør dette mot alle med første barnet. Er noe helt annet nå når nr 2 har kommi. Selv om jeg bare er 2 5 år eldre. Man føler seg som ett barn og lite trudd med nr 1 og sånn trur jeg desverre det bare er. Det er en forferdelig følelse og kan skjønne at dere som er unge ser på det som noe som gjelder dere. Jeg fikk selv følelsen av å være yngre enn det jeg var. For meg virker det nesten som om de mente jeg var en ung mor, men har skjønt at de er sånn mot alle.

Kjenner meg godt igjen i det du skriver... Jeg var 19 og ble behandla som en drittunge, både før, under og etter fødsel... Utrolig kjedelig at det fortsatt er slik :(

Var akkurat 19 når babyen kom til verden, men har alltid blitt behandla med respekt og en hjelpende hånd. De på sykehuset var litt hovne i starten og forventa jeg visste alt (prematur), men etter å ha skjelt de gråtende ut, ble de de beste jeg hadde med å gjøre. De forandret hele holdningen sin og ble til stor hjelp. Og uten en nedlatende holdning :) Så godt hva som kan skje, når man sier i fra av og til. De lokale HS har alltid vært greie og snille og behandla meg som en voksen.

Jeg var 23 da jeg fikk sønnen min, og så mye yngre ut enn det jeg var (fikk barnebillett på bussen o.l). Jeg har aldri blitt sett ned på, men mange har sett spørrende på meg i vantro når jeg har vært ute med han. Å er jeg 28 og ser fremdeles yngre ut enn jeg er. Når jeg er ute med babyen nå og de spør om det er min første, og jeg svarer nei jeg har en på 5 også, får de bakoversveis. Men aldri følt jeg ikke har blitt tatt på alvor, verken hos lege eller helsesøster.
Du kan bytte helsesøster kanskje?

Jeg har vært borti akkurat det samme som deg. Men de har ikke bare fått meg til å føle at jeg er ung, men sagt det rett ut "nå er jo du ganske ung mor.. Bla bla bla" eller at de er overrasket over ditt og datt siden jeg liksom er så ung. Selvom jeg var 23 da jeg fikk første og er 25 nå. Hører det fremdeles. Og synes ikke jeg var/er så ung, selvom det er et par år under gjennomsnittet. Er enig med deg, og synes ikke det er noen grunn til at vi som er under 30 som førstegangs (uansett alder) skulle være dårligere foreldre en de over..

Kjenner meg godt i gjen i det du skriver.. Fikk mangen rare komentarer på helsestasjonen... Nettså eg var heilt dum pga alder. Det er veldig unødvendig. Og som du sier noen drikker og feste osv det ødelegger bilde av ung mor for oss som faktisk tar ansvar og er hjemme med babyen og gjør ein god jobb.. Syn at alle setter unge mødre i ein boks. For det er stor forskjell. Er blei mamma som 16'åring. Og merker det er mye lettere og gå på helse stasjonen med Nr 2 som kom 4 år etterpå. Og nå som gravid med Nr 3 føler eg ingen henger seg opp i hva eg gjør. Men var veldig slitsomt og føle at alle såg på meg og fulgte meg med Nr 1. Følte eg måtte bevise alle at eg faktisk kan ta meg av barnet mitt. Og gjore kun det beste. Men angrer på at eg brydde meg. Eg veit ho fikk det beste. Og er ikkje like nøyen på små ting lenger. Blir utslitt av at alt skal vere perfekt. Nå er huset rotete. Mulig barna har flekker på klærne. Og eg ser ut som eg akuratt er stått opp hele dagen :p men barna har det dei trenger. Dei får mat og mye kjærlighet og oppmerksomhet. Dei bryr seg ikkje om det andre ser på :) slapp av og nyt tiden som mamma.. Er sikker på at du gjør ditt beste og barnet får det som h*n trenger :) hva andre sier og mener skal du ikkje bry deg om :)

Først av alt: kontakt ammehjelpen, ikke hør på slike ammefientlige helsesøstre.

Jeg tror alle kan få følelsen av å ikke være bra nok, dersom helsesøster finner "feil" på en kontroll - uansett alder. Jeg tror ikke du skal henge dette på at det er fordi du er ung.

Men ja noen er veldig forhåndsdømmende. Hs på hjemmebesøk med eldste vår var så ovenfra og ned, helt til hun spurte hva vi jobbet med og da fikk vite utdannelsen vår. Da fikk pipa en annen lyd, da klarte hun nesten ikke svare på noen spørsmål og avsluttet hvert svar med "jammen dette kan jo dere". :rolleyes:

Jeg har vært borti akkurat det samme som deg. Men de har ikke bare fått meg til å føle at jeg er ung, men sagt det rett ut "nå er jo du ganske ung mor.. Bla bla bla" eller at de er overrasket over ditt og datt siden jeg liksom er så ung. Selvom jeg var 23 da jeg fikk første og er 25 nå. Hører det fremdeles. Og synes ikke jeg var/er så ung, selvom det er et par år under gjennomsnittet. Er enig med deg, og synes ikke det er noen grunn til at vi som er under 30 som førstegangs (uansett alder) skulle være dårligere foreldre en de over..

Jeg og bf fikk høre det allerede på oul "nå er dere jo ganske unge da, så her er ett hefte om dere må kontakte noen, blant annet om sammarbeid" og det syns jeg var helt feil å si, de kjenner verken meg eller bf og vet ikke hvor godt vi kan prate sammen. Synes de heller burde bruke tid på å bli kjent med oss, ikke tenke på alderen. Jeg er veldig heldig som har folk rondt meg daglig som minner meg på hvor god mor jeg er, ellers tror jeg at jeg hadde følt meg som verdens verste mor! Hjelper veldig mye på når lille viser at hun er trygg og skal ha mammakos heldigvis<3 ImageUploadedByBV Forum1454544573.726322.jpg

Det er vel ikke det at du er ung som er problemet :) tror det bare er en følelse du har. Jeg synes ikke 19 er så ille, men hvis jeg sammenligner med min søster som fyller 19 om noen uker, så Gud hjelpe meg. Det med hs og sånne ting, føler jeg gjelder alle. Føler de er ekstra på meg også, og jeg er 24, å ikke så ung i utgangs punktet.

Dette klarer du fint :) stå på

Back
Topp