Jeg kjenner også noen som var 15 når de fikk barn.. Blant annet så jobber jeg med ei.. Hun er nå 38 år, har tre unger, ingen under 10. jobber på et lager, fester verre enn de fleste på min alder.. Men ungene er jo veloppdragne og flotte barn. Hun klarte seg fint som mamma, og er fortsatt sammen med barnefaren. Hun angrer ikke et sekund på barna, men at hun fikk dem så tidlig.
Det som kan være skummelt med mange unge mødre, men ikke alle så klart, er at de vil ta igjen festing og ting de ikke kunne gjøre som ung mor, når de blir eldre.. Og dessverre er det mange som aldri klarer og komme seg ut i jobb eller ta utdanning.. (de som jeg kjenner iallefall) Det er jo utrolig godt gjort hvis man klarer å jobbe/ta utdanning itillegg til å være mamma, så all ære til de. Men det er så altfor mange som ender opp på "sosialen" og med tre-fire unger som ikke er helt sikker på hvem faren er.
Har en fostersøster som har nettopp dette problemet. Mamman ble gravid som ung, ikke bare en gang, men tre. Den yngste var fire eller fem da mammman ville ta igjen det tapte. Hun endte opp på avrusning og mistet alle tre ungene. Jeg ville ikke at venninna mi skulle ende opp hos noen ukjente folk, så hun flyttet inn til min familie (og som hun sier i ettertid, så reddet det livet hennes.) Hun hadde ikke snøring på hvordan en familie skulle være. Ha ren seng, regler og søstre som tok vare på hverandre, lommepenger og mat i kjøleskapet. Hun vet ikke hvem faren er, men har fått to kandidater. Han ene er nesten 80 år nå. Kan ikke norsk og bor på det verste strøket i oslo, der han ikke har dusj.. dette er den "beste".
De yngre søsknene hennes var ikke så heldige. Hun ene bor i Oslo sentrum, men har ikke jobb.. alikvel klarer hun leia *kremt* Hun er ikke fylt 20 år. Yngstemann har havnet i rus og gjengmiljøet.. Han er ikke 18 ennå.
Så klart var jo dette et ekstrem tilfelle.. men det KAN ende der.. jeg har sett det for mange ganger. (som fosterfamilie)
Men så er det de igjen som er verdens beste foreldre, ungene har det bra, de jobber og står på egne bein. Det er i mine øyne, en sjelden vare. Men nå snakker jeg av det jeg har opplevd og sett. Og det er jo langt ifra alle i norge.. Så dette er ikke noe personlig mot noen her. (for den som skulle ta seg nær av noe her. ) :)