Unge bruker forbrukslån til å dekke egenkapitalen

Bør kravet til egenkapital på boliglån senkes for førstegangskjøpere?

  • Ja

    Votes: 13 65,0%
  • Nei

    Votes: 7 35,0%

  • Antall som har svart
    20

Bkno8427392

Andre møte med forumet
Som dere sikkert har fått med dere i media, er det stadig flere unge nordmenn som dekker EK på førstegangskjøpet med et forbrukslån. (Kilde: www.nrk.no)

Hva tenker dere om dette? Kan vi som samfunn takke oss selv, da vi favoriserer bolig på denne måten fremfor arbeidende kapital?

Er det forståelig at noen unge velger denne løsningen, da oppsparte midler spises opp av prisøkningen fra år til år?

Jeg tenker selv at det er usedvanlig mye risiko forbundet med løsningen, og da særlig hvis de mister jobben og ikke lenger klare å betjene forbrukslånet. Rentene på et lån uten sikkerhet starter fra rundt 7,50% (kilde www.billigeforbrukslån.no/), men det er urealistisk å tro at unge låntakere får slike satser.

Samtidig har jeg sympati med de som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet, og som er "fanget" mellom prisøkninger og strenge krav fra myndighetenes side.

En eventuell løsning vil være at banken kan finansiere mer enn de 85 prosentene som er minimums kravet per dags dato.

Gi din stemme ovenfor og del gjerne dine synspunkter med resten av oss.
 
Nå har jeg egen bolig, så det er ikke så relevant for meg. Men synes at det burde senkes litt ja, slik at unge og nyutdannede har en sjanse i markedet :) Men de må jo vise at de kan spare også! Tenker at bankene må se på langtidsperspektivet.
 
Vi har forsikring på vårt forbrukslån, det er ikke brukt til egenkapital, men andre ting, hvis bare en av oss blir arbeidsledig over 1 år, uføre eller dør etc så betaler det seg selv frem til vi kanskje kan betjene det igjen(sett at det er sjanse for at personen blir frisk). Koster sånn typ 0,5% ekstra i renter for den forsikringen, så det er verd det :p
 
Mine foreldre gjorde det samme på 80-tallet da de kjøpte hus for første gang, så noe nytt fenomen er det ikke.

Vi slapp heldigvis å gjøre det sånn, og det er jeg veldig takknemlig for.
 
Synes kravet om EK burde senkes dersom personene som skal kjøpe bolig har fast jobb og klarer å betjene utgifter i boligen der dem leier.
Mange som leier betaler skyhøy leie, mer enn de hadde måttet betale på lån og avdrag dersom de hadde hatt boliglån. (Var det forståelig?).

I tillegg har man gjerne barn, bil, sfo/bhg utgifter i tillegg. Da klarer man aldri å spare opp EK uansett hvor mye man jobber.

Klarer man å betjene alt dette mener jeg at bankene burde fire på kravene til EK.
 
Glad vi slapp EK og heller fikk ha kausjonist. Sykt heldige, boligmarkedet er noe dritt for unge som sitter i det uten foreldre.
 
Vi har forsikring på vårt forbrukslån, det er ikke brukt til egenkapital, men andre ting, hvis bare en av oss blir arbeidsledig over 1 år, uføre eller dør etc så betaler det seg selv frem til vi kanskje kan betjene det igjen(sett at det er sjanse for at personen blir frisk). Koster sånn typ 0,5% ekstra i renter for den forsikringen, så det er verd det :p

Interessant. Å stifte forsikring på et lån uten sikkerhet gir jo svært god mening, og da spesielt hvis lånet er ment å dekke EK på boligkjøp. Det forutsetter at lånet dekker både permittering og tap av arbeid.
 
Synes kravet om EK burde senkes dersom personene som skal kjøpe bolig har fast jobb og klarer å betjene utgifter i boligen der dem leier.
Mange som leier betaler skyhøy leie, mer enn de hadde måttet betale på lån og avdrag dersom de hadde hatt boliglån. (Var det forståelig?).

I tillegg har man gjerne barn, bil, sfo/bhg utgifter i tillegg. Da klarer man aldri å spare opp EK uansett hvor mye man jobber.

Klarer man å betjene alt dette mener jeg at bankene burde fire på kravene til EK.

Her virker det til at resten er enig med deg :) Det er jo tilnærmet umulig å komme seg inn på markedet med mindre man har foreldre som kan hjelpe til.
 
Her virker det til at resten er enig med deg :) Det er jo tilnærmet umulig å komme seg inn på markedet med mindre man har foreldre som kan hjelpe til.
Det er jo sånn det er, ikke alle som venter med å stifte familie til huset er på plass. Ikke all som har en gj.snitt lønn selv om de jobber 100% og har max ansiennitet.
Leieprisene er for høye for at man kan spare. Selv langt utpå landet er prisene drøye..
Uten foreldre som hjelper til er sjansen liten for å komme seg inn på boligmarkedet.
 
Back
Topp