Ungdomsskoler uten karakterer

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hva syns dere om at mange ungdomsskoler dropper karakterer og gir heller andre tilbakemeldinger?

Skriv gjerne om du er lærer eller ikke :)
 
Synes ikke noe om det. Ungdomsskoleelever bør forberedes på karaktersystem før vgs.
 
Forskning viser at karakterer ikke fremmer læring, men gode tilbakemeldinger gjør ;) det er også veldig demotiverende å få dårlige karakterer. Mange lærere er dårlige til å vurdere elevens egentlige nivå, og baserer seg kun på prøver og innleveringer (som kan gi veldig feil bilde). Så jeg er positiv!
 
Basert på min erfaring med sisteårselev på ungdomsskolen er jeg negativ - i forhold til vår skole. De får aldri bare en karakter, de får gode skriftlige tilbakemeldinger i tillegg den til den karakteren de har fått, og retningslinjene for hva som utgjør hver enkelt karakter er godt kjent for elevene, både før og etter at de blir vurdert. Jeg tror min elev ville blitt veldig forvirret over hvor hun lå an rent faglig sett, uten karakter. Når hun leverer en god oppgave, og får en sekser, er det veldig tydelig for henne at hun har levert en god oppgave - mens tilbakemeldingen gir henne en pekepinn på akkurat hva som var bra, og hva hun må fortsette å jobbe med. Må være minst like demotiverende å få en tilbakemelding på at du har gjort en dårlig jobb, som at det står 2 på arket?
 
Veldig bra for de som er skolesterk.. men veldig demotiverende og tungt for de som sliter faglig.
Mange ungdommer blir syke av prestasjonskrav..
Tenker at de kan innføre karakterer i 10 klasse..
Ikke før
 
Synes det er positivt. Er for mye mas med karakterer..iallefall når man hele tiden skal testes
 
Positiv. Jeg fikk lett veldig gode karakterer på ungdomsskolen, uten å jobbe noe for de. Så derfor jobbet jeg aldri for de, for lærte jo at det var godt nok å bare lese dagen før prøvene. Så da jeg kom på vgs og senere universitet gikk det ikke så bra. Uten karakterer på ungdomsskolen hadde jeg fått mye bedre arbeidsrutiner.
 
Det vet jeg ikke enda. Har ei som begynner på ungdomsskolen neste år, så gjør meg vel opp en mening da. Men er i utgangspunktet for både lekser og karakterer.
 
Generelt sett synes jeg elevene bør få mye innleveringer der de kan jobbe med fagstoffet hjemme, bruke så mye tid de trenger og kan jobbe godt med ei oppgave- Istedefor alle de prøvene som de nipugger til, og glemmer like fort etterpå.. forskning viser at å jobbe med oppgaver over tid er mere effektivt iforhold til læring.
 
Back
Topp