Ung ufør og samboer

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Dere som er ung ufør og samboer?Får dere mindre utbetalt i trygd eller har dere samme beløpet utbetalt før dere endret sivilstand?Jeg er samboer med en og vi har fått barn i august.Får jeg mindre utbetalt i uføretrygden min siden jeg har blitt samboer og fått barn?Er redd for og at jeg må etterbetale noe til nav....

Last edited:
Jeg mistet en ekstra stønad jeg hadde når vi ble samborere. Fikk ikke utbetalt mindre trygd, men så får jeg minstesatsen fra før av, så var ikke noe de kunne ta fra meg der allikevel. Ring nav og hør du.

Du mister ingenting i trygden din, men om du får diverse tilskudd til feks bolig eller strøm så må du si fra.

Hei, du får mindre utbetalt. Det er bare å se på NAV sine sider. Har selv en ung uføretrygd i bunn (kommet meg ut i ordinært arbeid nå), men mistet noe utbetaling da jeg ble samboer.
  • Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. NAV
Jeg måtte ikke betale tilbake noe, det ble bare automatisk endret når jeg ga beskjed om at vi var blitt samboere. Husk at du kan bruke chatten til NAV ved spørsmål. ang foreldrepenger. Sjekk også om du har krav på barnetillegg, dette går på husholdningens fellesinntekt. Lykke til :)

Ja du vil få mindre trygd om ikke samboeren din også er trygdet. Du må si fra til nav at du har blitt samboer så du ikke ender opp med å må tilbakebetale eller de trekker deg mer i trygd. Moren min mistet ca 2000 kr i måneden da hun ble samboer.

Back
Topp