Ung ufør og prolaps

Aprilbaby2015

Glad i forumet
Juli13-jentene
Aprilbarna`15
Skulle gjerne vært i kontakt med noen som har blitt godkjent som ung ufør pga ryggproblemer og prolaps? :)
Noen som har noe erfaringer med dette? :)

Takk :)

Eg er 30 år, fikk prolaps i ein alder av 24 år. Eg er ikkje ufør enda, eg går på avklaringskurs og det ser ut som eg kommer meg tilbake i arbeid, med ein 50% stilling. Det er ganske bra syns eg, med tanke på at eg har operert ryggen 3 ganger på ca 6-7 mnd for ein del år siden, har også fått nye prolaps etter dette men di har gått tilbake av seg sjølv.

Eg er glad for at eg klarer å jobbe ca 50% men skulle gjerne vert i full jobb da.

Men kva lurer du på?

Hos nav er det noen som blir godkjent som ung ufør, istedet for bare ufør. Ville bare høre med noen som har blitt godkjent som ung ufør da det er spesielle krav for dette.

Om man blir det, tar det veldig lang tid. Eg var dårlig i 07-08, og først nå er eg kommet i gang med avklaring og finne restarbeidsevne.

Kva spesielle krav er det?

Om man blir det, tar det veldig lang tid. Eg var dårlig i 07-08, og først nå er eg kommet i gang med avklaring og finne restarbeidsevne.

Kva spesielle krav er det?

Ja det tar lang tid, min samboer har holdt på mange år. Blant annet at man må være yngre enn 26 når skaden/sykdommen inntreffer blant annet.

Eg var rundt 23 år, så det veit eg. Eg har ung ufør alt men er på veg tilbake i arbeidslivet og eg håper at eg klarer det :)

Eg var rundt 23 år, så det veit eg. Eg har ung ufør alt men er på veg tilbake i arbeidslivet og eg håper at eg klarer det :)

Håper du klarer det:) Har du en eller flere prolapser?

Hos nav er det noen som blir godkjent som ung ufør, istedet for bare ufør. Ville bare høre med noen som har blitt godkjent som ung ufør da det er spesielle krav for dette.

Jeg er ung ufør, men ikke pga. prolapsen. Eneste kravet er vel at sykdommen/skaden oppstod før fyllte 26 år..?

Jeg er ung ufør, men ikke pga. prolapsen. Eneste kravet er vel at sykdommen/skaden oppstod før fyllte 26 år..?

Kan tyde på at det er strengere enn som så - vi er usikre på om prolaps i det hele tatt går under ung ufør kategorien? Hvertfall ut ifra det jeg har lest :)

Håper du klarer det:) Har du en eller flere prolapser?

Eg har hatt tre operasjoner pga 1 prolaps, som kom tilbake. Så har eg fått ny prolaps når eg fødte dattera mi. Eg var nett innlagt pga forandringer i ryggen, som gav meg så store smerter at eg ikkje klarte å gå. Og så merker eg nå at eg har fått problemer med bekkenet etter siste barnet, men det hemmer meg ikkje så mykje.

Nå er det veldig mange mennesker som har prolaps, så tror kanskje ikke det alene kan gi ung ufør. Men som andre sier her hvor prolapsen har medført operasjon og andre skader så tror jeg det kan gå som ung ufør. Jeg har aap, pga. jeg fikk 2 store prolapser i 2005, og fikk fjernet den ene i 2006. Jeg har idag ingen store skader som tilsier at jeg ikke kan være i arbeid, det er en veldig lang prosess for å finne ut av dette. Jeg måtte igjennom den prosessen, for å søke om erstatning da dette skjedde i jobb. Ryggprolapser og ryggproblemer er ofte "diffuse plager", da mange også går med dette uten å vite det, mens noen er veldig plaga med konstante sterke smerter og andre problemer som kommer pga. prolapsen.

Kan tyde på at det er strengere enn som så - vi er usikre på om prolaps i det hele tatt går under ung ufør kategorien? Hvertfall ut ifra det jeg har lest :)
Jeg tror ikke de legger så mye vekt på hvofor man er/ blir ufør, men heller graden av plagene. Min sykdom står garantert ikke under "vanlige grunner til ung ufør", men plagene er store. Jeg hadde Bl.a spesialisterklæring, der han skrev at han mente jeg fyllte kravene, noe som veier tungt.

Tapatalking..

Tusen takk for alle svar :) :)

Back
Topp