Har funnet en undulat.. Og vet svært lite om de kjenner jeg
skravler de alltid? Denne prater... Men lite.. Normalt? Har bruser seg opp og vasker seg
ser ut som om han koser seg
veldig tillitsfull
sittet på hånden osv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har to undulater nå og hatt undulater hele livet)
Hvis den har nr på foten kan du kanskje spore opp hvor den kommer fra(hvilken butikk og hvem som har kjøpt den)
Hvis det er nylig så kan den enda være litt usikker på det nye stedet når den ikke prater så mye. Men virker som den koser seg.
Har du fuglebur og fuglemat til den lille?
Hvis den er blå på nesen er det gutt og de elsker å prate, hvis den er brun på nesen er det jente og de er ofte litt mer roligere og ikke like pratsomme, men de kan snakke de og
Du har funnet en tam undulat hvis den sitter på hånda di. Bare fortsett å prat til den, for det er viktig at de får kontakt og ikke blir alene hele tiden.
Jeg ville anbefalt å sette en annonse i avisa og på nett fordi nå er tiden inne for uhell og en elsket fugl flyr raskt ut av huset i varmen hvis man glemmer seg av å åpner vinduene med buret oppe.
Mistet dessverre min alle beste venn på denne måten da jeg var på skolen. Han var så tam at han sov sammen med meg i sengaelsket den utrolig høyt.
Det er også tida for folk som ikke kan ta vare på dyra sine å kaste de ut fordi de skal på ferie... Men tamme fugler har blitt tamme med mye tålmodighet og kjærlighet for at de skal ha tillit til deg. Ville nok ha spurt om noen savna den)
Jeg forstår det slik at du hadd funnet den?
Hvis du har fått den så finnes det mange undulater med all slags personligheter. Noen blir tamme veldig fort, andre tar det tid med
Lurer du på noe mer så bare kontakt meg![]()
Har to undulater nå og hatt undulater hele livet)
Hvis den har nr på foten kan du kanskje spore opp hvor den kommer fra(hvilken butikk og hvem som har kjøpt den)
Hvis det er nylig så kan den enda være litt usikker på det nye stedet når den ikke prater så mye. Men virker som den koser seg.
Har du fuglebur og fuglemat til den lille?
Hvis den er blå på nesen er det gutt og de elsker å prate, hvis den er brun på nesen er det jente og de er ofte litt mer roligere og ikke like pratsomme, men de kan snakke de og
Du har funnet en tam undulat hvis den sitter på hånda di. Bare fortsett å prat til den, for det er viktig at de får kontakt og ikke blir alene hele tiden.
Jeg ville anbefalt å sette en annonse i avisa og på nett fordi nå er tiden inne for uhell og en elsket fugl flyr raskt ut av huset i varmen hvis man glemmer seg av å åpner vinduene med buret oppe.
Mistet dessverre min alle beste venn på denne måten da jeg var på skolen. Han var så tam at han sov sammen med meg i sengaelsket den utrolig høyt.
Det er også tida for folk som ikke kan ta vare på dyra sine å kaste de ut fordi de skal på ferie... Men tamme fugler har blitt tamme med mye tålmodighet og kjærlighet for at de skal ha tillit til deg. Ville nok ha spurt om noen savna den)
Jeg forstår det slik at du hadd funnet den?
Hvis du har fått den så finnes det mange undulater med all slags personligheter. Noen blir tamme veldig fort, andre tar det tid med
Lurer du på noe mer så bare kontakt meg![]()
Takk for utfyllende svar
En nabo fant den i hagen sin. Jeg tok på meg ansvaretja, skjønner at den kommer fra et kjærlig hjem siden den er ganske tam. Fått lånt et bur av en venninne. Ikke like villig til å gå på hånda nå.. Men det kommer sikkert etterhvert
skal la den stå i stua sånn at den er med oss hele tiden
kjøpt inn sand ( til fugl), mat.. Hentet selje i skogen
også kjøpt stort drikkebeger så han også kan bade
Vært hos veterinæren med han, så fant fort ut at det var en gutt.. Og ca 3-4 år
Har hengt opp lapp på butikken og lagt ut på Facebook.
Hvis det ikke er noen som savner den så har derre fått dere ett nytt familiemedlem!)
undulater elsker å bråke litt, så du må bare bli vant til at den lager lyder når du helst vil høre hva de sier på nyhetenedet er ikke fint å legge over teppe på fuglen for at den skal holde mun, men du vil fort bli vant til at han lager lyder. Det er et kjempegodt tegn på at han koser seg og har det bra
Teppe bruker du bare på en liten del av buret for å gjøre det mørkt om natta hvis lyset kommer inn hele tiden, og teppet skal heller ikke være tykt
(mange som dekker buret med teppe uten å ta nok hensyn)
På biblioteket kan du låne en tynn bok om undulathold som er veldig brahusk å skifte vann hver dag og sand hver uke til hver andre uke. Når du og resten av husstanden må ut av huset i en lengre periode(jobb, skole osv) så slå på radioen. Fugler er ikke så glad i total stillhet for det er ikke naturlig for dem
Undulaten husker nok enda sin gamle eier, men ca etter 20dager vil han fort glemme. Så for at du skal bli hans nye venn så må du tilbringe mye tid ved buret og ha han på hånden og prate med ham. Det er som regel enda litt mer jobb når det er små utarmet ungfugler, men 15min til en halvtime noen ganger om dagen vil være veldig bra for en eldre fuglhar du barn som kan prate og gå så er de kjempe greie for den jobben!
To siste ting: vær så snill å ikke ha fugleburet forran vinduet. De blir fort varme, fort kalde og risikerer trekk. Trekk gjør dem forkjølet og når det allerede har skjedd er det som regel for sent for dem og de dør. Det er så mange som gjør det og det er ikke godt for dem. Ha derfor buret litt unna vinduet eller ved siden av så de likevel få litt utsikt
La han fly hver dag. Jeg bruker å ha døra oppe for mine så de kan fly når de vil hele tiden, og lukker døra når jeg må lufte i varmen. Men mange har en rutine eller åpner buret så de får strekke på vingene noen ganger om dagen. Det er helt opp til deg, men likevel la han få lov til å være ute litt)
Jeg bare elsker fugler<3
Takk for svaret
Tenkte å ha han på en skjenk.. Ved siden av vinduet.. Det står en vifte foran.. Som blåser andre veien.. For jeg må ha litt luft om nattengår det greit tror du?
Jada, så lenge det ikke blir gjennomstekt går det fint! Hvis du er usikker så kan du jo bare flytte fuglen hver gang gifta er på
Her sitter fuglene i buret på veggen ved siden av vinduet hvor det ikke er så varmt. I dag som det er kjempevarmt har jeg to vinduer oppe og en vifte som blåser et stykke fra vinduene motsatt vei. Det går helt fint![]()
Nå har vi gjort noe dumt serru... Slapp den litt ut i leiligheten jeg... Får ikke tak i han igjen... Plutselig ikke så tam alikevelnår han var ute i det fri.. Eller hos veterinæren.., så gikk han på hånden våres... Nå nekter han..
Tips til hvordan vi får han inn i buret igjen?trodde han kom til å gå ut og inn jeg.. Nen han har ikke engang vært i nærheten av buråpningen..
Ha ha jeg glemte å si det jeg
Når han ikke er kjent med verken buret eller hjemmet deres, er det ikke så lett for fuglen å skjønne hvor han skal så du må la han være i buret i en uke eller toSORRY
Den beste måten er å fange han mens det er mørkt, eller så må dere slite han litt ut. Vær forsiktig å ikke klemme han så hardt. Han vil lage noen sure lyder, men ignorere det. Bite vil han nok også, men det er ikke kjempehardt (syns jeg da).
Er han på bakken så kanskje ta buret forran han med mat.
Beste måten er å fange han på likevel
Du tar et tungt laken over han, en hov eller med hendene når han er sliten og ikke orker å fly mer.
Det er stress for fuglen, men det skal nok gå bra
Det er ihvertfal hvordan jeg har praktisert det
Ha ha jeg glemte å si det jeg
Når han ikke er kjent med verken buret eller hjemmet deres, er det ikke så lett for fuglen å skjønne hvor han skal så du må la han være i buret i en uke eller toSORRY
Den beste måten er å fange han mens det er mørkt, eller så må dere slite han litt ut. Vær forsiktig å ikke klemme han så hardt. Han vil lage noen sure lyder, men ignorere det. Bite vil han nok også, men det er ikke kjempehardt (syns jeg da).
Er han på bakken så kanskje ta buret forran han med mat.
Beste måten er å fange han på likevel
Du tar et tungt laken over han, en hov eller med hendene når han er sliten og ikke orker å fly mer.
Det er stress for fuglen, men det skal nok gå bra
Det er ihvertfal hvordan jeg har praktisert det
Åh så hærlig da) kan være vanskelig å holde styr på mange undulater
Jeg har skrevet litt om det du lurer på i de andre postene.
Undulater er ikke vanskelige dyr å holde styr på, men du må huske på at de er individer, så det er slemt å bare la de bli igjen alene i flere dager uten oppsyn hver dag. Skal du på hyttetur feks, ta den lille med deg!) mine har vert med på flere turer gjennom Norge
Som ny undulat i huset bør du la den bli kjent med huset en stund før du slipper den ut av buret.
På biblioteket kan du få låne en enkel håndbok om undulater.
Undulater bæsjer hvert 10ende til 15min, men bare la det tørke så kan du lett plukke det opp. Mye av avføringen er bare kalk
Anbefaler å Google om undulat hold, stell og hvordan du temmer undulater. Men igjen, boka på biblioteket har alt det nødvendige
Her er den jeg brukte da jeg flyttet for meg selv og skulle eie undulat alene: http://dyrenett.no/no/s/bok.asp?art=Fugl&h=d&id=151&t=Undulater
Gå å lån heftet, og Google litt, fordi det er kjekt med en gang du har fått fugl å lære litt
Du kan jo også ta kontakt med oppdretteren å spørre for hjelp!
Masse lykke til!
Sent from my iPho
Var mye i campingbil med fugleburet og de koste seg. Nå har vi ikke det lenger så da er de hjemme. Man må ha de med hvis man ikke har noen som kan passe på deOppdretter og oppdretter fru Blom.. He he.. Var hos han i dag.. Han drev ikke særlig seriøst oppdrett.. Mer som en hobby tror jeg.. Jeg kunne få både 1 og 2 undulater om jeg villeblir nok 1 i første omgang... Temme den først.. Han var ikke engang sikker på hvordan man fant ut kjønnet... Og i ca hvilken uke... Jeg vil kun ha en hanne... Så håper vi finner ut av det.. Når ser man 100% sikkert kjønnet? Han har 8 små fugler. Det ene kullet er bare 1-2 uker nå.. Det andre ca 3-4 uker..
Leste et sted at de ikke skulle fraktes så mye hit og dit.. De få gangene jeg er borte (som er typ 1 gang hvert 3 år eller noe) klarer jeg nok fint å få noen til å passe den
Har prøvd å Google masse.. Men så mye forskjellig informasjonog bibliotek er ikke noe for meg.. Glemmer å levere tilbake
he he
Var mye i campingbil med fugleburet og de koste seg. Nå har vi ikke det lenger så da er de hjemme. Man må ha de med hvis man ikke har noen som kan passe på de
Fakter dem ikke rundt hele tiden, bare i store ferier)
De liker seg best i kjente miljøer.
Man klarer vel å se kjønnet på undulaten etter ca 6uker gamletror du kan ta med deg undulaten etter 4uker
Har aldri kjøpt fra oppdretter. Har heller ikke fått sjansen til å drive oppdrett selv, men man lærer jo masse av å lese
De to jeg har nå er kjøpt i butikk, og omplassert fra en annen familie. Undulater har så mange personligheter at man vet aldri om de blir som du ønsker. Har alltid vert heldig med å kjøpe i butikk, men den ene jeg har nå er mindre tam en den omplassere. I butikken vet de ikke ofte hvor gamle de er så jeg kjøpte en på ca 5måneder. Da er de vanskelige å temme.. Likevel har lyst på mange mange flere!!
Les denne, mye fin info!)
http://folk.uio.no/ebrenna/Undulatunger/200709-11/HTML/tips.html
Jeg vet jo desverre ikke alt, og jeg gjør nok mye feil også. Som feks at jeg drøyet negleklipping på begge i over ett år så neglene ble så lange at de bøyde seg... Var nervøs for å gjøre det fordi de ble så fornærma i mange dager etterpå sist gang. Men klipte dem i går, så nå et alt i orden
Send meg en PM hvis det er mer du lurer påog gjerne bilde av den lille<3
Sent from my iPho