Undervektig og gravid - erfaringer?

Leni:

Betatt av forumet
Augustbarna 2021
Sniker meg inn her jeg :angelic:

Det er første gang jeg er gravid og var i går til første svangerskapskontroll hos jordmor. Er ca. 9 uker på vei. Siden min BMI ble målt til undervektig (18.3) fikk jeg beskjed om at jeg skal ha tettere oppfølging og flere ultralyder enn hva som er vanlig. Dette for å måle at babyen vokser som den skal ifølge jordmor.

Jeg lurer på om dere andre har erfaring med å være undervektig ved start av graviditet? Fikk dere i så fall flere undersøkelser?

Jeg har hatt samme vekt i store deler av mitt voksne liv, er godt trent og frisk og kroppen trives bare bra på vekttallet jeg er på - så jeg har ikke vært så bekymret for dette før timen hos jordmor. Setter pris på erfaringer!

Hei, og gratulerer med svangerskapet. :)

Jeg ville bare skyte inn at BMI er en veldig uvitenskapelig måte å måle noe som helst på, og det er utrolig at det fremdeles brukes av helsepersonell, forsikringsselskaper og andre. Vi burde for lengst ha sluttet med det. Det sier nemlig ingenting om helsen din, eller evnen til å bære frem et barn. ;)

Det er jo flott at du får ekstra kontroller, men så lenge du får i deg nok næring og er i form, er ikke dette noe å henge seg opp i. :)

Jeg hadde vel samme bmi som deg ved mine to første svangerskap. Hadde ingen ekstra oppfølging, det er jo like under normalvektig. Jeg la på meg 17 kg mener jeg ila svangerskapene. Spiste bare sunt og tok vitaminene og det jeg skulle. Gikk kjapt ned i vekt etter fødsel, og tilbake til før-gravidvekt etter ca 4 måneder. Normalvektige unger

Hadde samme BMI som deg da jeg var gravid for første gang, men jeg fikk vanlig oppfølgning. Jeg fikk kun spørsmål om kost etc, og jordmor / lege skjønte da at jeg spiste nok og det feilet meg ingenting. Hadde bare veldig rask forbrenning.

Merkelig, det skulle vel ikke ha noe å si så lenge man spiser som man skal :eek: Jeg hadde BMI på 18,1 sist graviditet, ingen som noen gang sa noe på det eller fulgte opp ekstra da den vekta var normal for meg og jeg spiste normalt. Gikk forøvrig opp 35 kg, men var (nesten) tilbake til min vanlige vekt etter to uker, det var helt sinnsykt :hilarious:

Hadde også BMI 18 og la dårlig på meg. Barna mine var små ved fødsel, men det kan ha vært andre årsaker til det også ;)

Hadde lavere bmi 18,1, men ingen oppfølgning. Gikk opp 13 kg totalt og tilbake til normalvekt 4 uker etter fødsel. Har vært tynn hele livet, og slik går slekta tilbake i alle generasjoner vi kan huske. Fødte en gutt på 3,8 kg, så alt i alt ett helt normalt svangerskap :)

Takk for svar dere!

Etter å ha lest deres erfaringer syns jeg det er litt merkelig at det blir satt i gang tettere oppfølging med en gang. Jeg får bare ikke henge meg opp i det - så lav BMI har jeg tross alt ikke, og som du SoriaMoria nevner er ikke BMI så veldig vitenskapelig i utgangspunktet ;)

Hadde bmi på 18,3 ved første svangerskap og 17 ved andre svangerskap, hadde ingen ekstra oppfølging pga dette. Har bestandig vært tynn. Jeg var og tok ekstra blodprøver mellom svangerskapene pga jeg gikk ned i vekt og var tynn i utgangspunktet for å sjekke vitaminstatus og stoffskiftet, men alt så tipp topp ut. Var forøvrig jeg som ba om dette bare for å sjekke. Har møtt noen helsesøstre som har bedt meg om å passe på å spise i barsetida da. De skulle bare visst de enorme mengdene jeg heiv innpå for å holde tritt med melkeproduksjonen. Makan til ulvehunger skal man lete lenge etter! :p

Hadde bmi på 18,3 ved første svangerskap og 17 ved andre svangerskap, hadde ingen ekstra oppfølging pga dette. Har bestandig vært tynn. Jeg var og tok ekstra blodprøver mellom svangerskapene pga jeg gikk ned i vekt og var tynn i utgangspunktet for å sjekke vitaminstatus og stoffskiftet, men alt så tipp topp ut. Var forøvrig jeg som ba om dette bare for å sjekke. Har møtt noen helsesøstre som har bedt meg om å passe på å spise i barsetida da. De skulle bare visst de enorme mengdene jeg heiv innpå for å holde tritt med melkeproduksjonen. Makan til ulvehunger skal man lete lenge etter! :p

Takk for at du delte!

Ulvehunger ja - den har allerede startet hos meg nå :hilarious:

Jeg får bare se hva som blir veien videre i forhold til oppfølging, om jeg blir innkalt til ekstra ultralyder etter den første ordinære eller ikke. Den skal jeg ha i uke 20, så fremdeles en stund til. Uansett fint å ha deres erfaringer å se på, følte det ble en veldig stor greie uten at jeg tenker det er nødvendig (enda i alle fall!).

Jeg hadde BMI 18,4 før svangerskapet. Vært naturlig slank hele livet :) Har hatt helt standard oppfølging i svangerskapet. Er nå i uke 30 og har lagt på meg rundt 10kg foreløpig. Merker matlysten er større enn før - så kroppen sier fint ifra her at jeg skal spise mer - og da får den det :joyful:

Er man naturlig slank, og ellers sunn og frisk med variert og godt kosthold, er det ingenting som skulle tilsi at man har økt risiko i et svangerskap. BMI tar kun utgangspunkt i kroppsmassen og høyden, ikke hva kroppen "består av" i form av muskler, fettvev osv, og vil for mange være noe unøyaktig. BMI, spesielt om det er veldig nært "grensen" til hva vi kaller normalt, vil for mange vært dems egen normal. Vi er heldigvis ulike alle mennesker, og godt er det :cat:

Mvh gravid lege :)

Jeg hadde BMI 18,4 før svangerskapet. Vært naturlig slank hele livet :) Har hatt helt standard oppfølging i svangerskapet. Er nå i uke 30 og har lagt på meg rundt 10kg foreløpig. Merker matlysten er større enn før - så kroppen sier fint ifra her at jeg skal spise mer - og da får den det :joyful:

Er man naturlig slank, og ellers sunn og frisk med variert og godt kosthold, er det ingenting som skulle tilsi at man har økt risiko i et svangerskap. BMI tar kun utgangspunkt i kroppsmassen og høyden, ikke hva kroppen "består av" i form av muskler, fettvev osv, og vil for mange være noe unøyaktig. BMI, spesielt om det er veldig nært "grensen" til hva vi kaller normalt, vil for mange vært dems egen normal. Vi er heldigvis ulike alle mennesker, og godt er det :cat:

Mvh gravid lege :)

Takk for svar! Det har kvernet litt hos meg siden timen hos jordmor og jeg har kommet frem til mye av det du sier her. Veldig greit med en lege som sier det samme ;)

Så da er jeg vel egentlig inne på tanken at tettere oppfølging er noe forhastet - det er jo ingen holdepunkter for at babyen ikke utvikler seg normalt p.t.

Takk for at du delte!

Ulvehunger ja - den har allerede startet hos meg nå :hilarious:

Jeg får bare se hva som blir veien videre i forhold til oppfølging, om jeg blir innkalt til ekstra ultralyder etter den første ordinære eller ikke. Den skal jeg ha i uke 20, så fremdeles en stund til. Uansett fint å ha deres erfaringer å se på, følte det ble en veldig stor greie uten at jeg tenker det er nødvendig (enda i alle fall!).
Tror rett og slett at noen som ikke har erfaring med sunn undervekt (om man kan kalle det det?) ser på all undervekt som noe sykelig. Er stor forskjell på å ha slanket seg ned til undervekt og bare være skapt sånn. Men så er det helt likt med mange helsesøstre i forhold til vekstkurvene til babyene. Har hørt så utrolig mange fortvilte mødre som har fått beskjed om at babyen veier for lite eller for mye bare pga den ikke ligger på gjennomsnittet. Alle kan ikke være gjennomsnittlig, noen må ligge over og noen under uten at det trenger å være noe galt med noen av delene. Begge jentene mine har lagt nederst på vekstskjemaene. De har lagt der hele veien, men har spist godt og utviklet seg normalt. Første helsesøster stresset noe voldsomt med det, andre helsesøster så ikke noe unormalt med det. Hadde jo vært litt merkelig om det lille vesenet som jeg er med mine 45kg hadde fått et gigabarn dersom gener har noe å si ;)

Tror rett og slett at noen som ikke har erfaring med sunn undervekt (om man kan kalle det det?) ser på all undervekt som noe sykelig. Er stor forskjell på å ha slanket seg ned til undervekt og bare være skapt sånn. Men så er det helt likt med mange helsesøstre i forhold til vekstkurvene til babyene. Har hørt så utrolig mange fortvilte mødre som har fått beskjed om at babyen veier for lite eller for mye bare pga den ikke ligger på gjennomsnittet. Alle kan ikke være gjennomsnittlig, noen må ligge over og noen under uten at det trenger å være noe galt med noen av delene. Begge jentene mine har lagt nederst på vekstskjemaene. De har lagt der hele veien, men har spist godt og utviklet seg normalt. Første helsesøster stresset noe voldsomt med det, andre helsesøster så ikke noe unormalt med det. Hadde jo vært litt merkelig om det lille vesenet som jeg er med mine 45kg hadde fått et gigabarn dersom gener har noe å si ;)

Takk for svar! Jeg tror du har mye rett i det du skriver. Det kan være normalt for den enkelte, selv om man ikke ligger akkurat der på kurven som noen har regnet ut at er «normalt».
Dessuten er BMI en svært dårlig måling av sunn kroppssammensetning. Man kan sikkert ta mine tall (i form av høyde og vekt) og lage noe dramatisk rundt det - men kroppen trives helt fint den :happy:

Hei! Jeg hadde bmi på 17,5 når jeg var like langt som deg (16,5 før svangerskapet) og det har aldri vært snakk om ekstra oppfølging pga lav bmi. Har lagt på meg jevnt og trutt hele svangerskapet, og har nå runda 20 i bmi (uke 27). Vekt har ikke vært et tema på noen av kontrollene. Hun bare spør hva jeg veier, og fører det på skjemaet.

Hei! Jeg hadde bmi på 17,5 når jeg var like langt som deg (16,5 før svangerskapet) og det har aldri vært snakk om ekstra oppfølging pga lav bmi. Har lagt på meg jevnt og trutt hele svangerskapet, og har nå runda 20 i bmi (uke 27). Vekt har ikke vært et tema på noen av kontrollene. Hun bare spør hva jeg veier, og fører det på skjemaet.

Tydeligvis stor forskjell fra jordmor til jordmor da :bored: Takk for at du delte din erfaring med dette. Var hos legen nå nettopp og han hang seg absolutt ikke opp i vekten, bare noterte det ned og det var det - og det er jo mer i tråd med det du beskriver.

Tydeligvis stor forskjell fra jordmor til jordmor da :bored: Takk for at du delte din erfaring med dette. Var hos legen nå nettopp og han hang seg absolutt ikke opp i vekten, bare noterte det ned og det var det - og det er jo mer i tråd med det du beskriver.
Ja jeg tenker det er viktig å se helheten, og det tenker nok jordmor også. Jeg har alltid vært liten og tynn, men legger godt på meg i svangerskapene (20-25 kg). Barna har også vært normalvektige ved fødsler ( rett over 3 kg).

Back
Topp