Undervekt og fertilitet

Oregano

Forelsket i forumet
På helsenorge.no (og mange andre steder) står det at både undervekt og overvekt kan ha negativ påvirkning på fertilitet, og at undervekt kan gjøre at man mister mens og eggløsning.

Jeg vipper på grensen mellom undervekt og normalvekt ifølge BMI. Jeg har eggløsning (bekreftet med temping og eggløsningstesting) og mens, og syklusene er noenlunde stabile og varer mellom 29 og 35 dager. Vi er i PP6 og jeg begynner å bli redd for at vekten min er en av grunnene til at det ikke har klaffet.

Er det noen som vet om undervekt kan påvirke fertiliteten negativt selv om man har eggløsning og mens? Eller er det ok så lenge man har eggløsning og mens? Noen som har erfaringer?
 
Har også hørt om det, men jeg hadde bmi på 16,7 når jeg ble gravid med sønnen min. Det vil si, på 12 ukers kontrollen. Ifølge eksen var den helt nede i 15 når jeg ble gravid.. Gynekolog hadde fortalt meg at jeg måtte nok gå på hormoner for å bli gravid, muligens spyle eggledere - så vi brukte ikke prevansjon. Hadde ikke gjort det på flere år heller (da uten å ha prøvd). Hadde stabil syklus, kraftige el smerter og kraftige menssmerter/blødning. Så det var ikke noe i veien med syklusen min tror jeg. Brukte jo ikke el tester eller temping, men jeg har stort sett kjent godt når el er i alle år.. Lykke til til deg, å håper spiren sitter raskt ❤️
 
Slik jeg har forstått det så påvirker det ikke noe så lenge du faktisk har regelmessig syklus. Ville sjekket at du ikke har noen mangler :)
 
Har også hørt om det, men jeg hadde bmi på 16,7 når jeg ble gravid med sønnen min. Det vil si, på 12 ukers kontrollen. Ifølge eksen var den helt nede i 15 når jeg ble gravid.. Gynekolog hadde fortalt meg at jeg måtte nok gå på hormoner for å bli gravid, muligens spyle eggledere - så vi brukte ikke prevansjon. Hadde ikke gjort det på flere år heller (da uten å ha prøvd). Hadde stabil syklus, kraftige el smerter og kraftige menssmerter/blødning. Så det var ikke noe i veien med syklusen min tror jeg. Brukte jo ikke el tester eller temping, men jeg har stort sett kjent godt når el er i alle år.. Lykke til til deg, å håper spiren sitter raskt ❤️

Oi, 15 var lite ja! Det gir håp. Takk for lykkeønskning:love2
 
Jeg har vippet mellom normal og undervektig på bmi når jeg ble gravid med begge mine.
Hos meg så syns jeg i grunn bmi er litt misvisende, for jeg er helt normalvektig og ser ikke undervektig ut i det hele tatt.
Enig med de over, så lenge du har eggløsning og normal syklus, så kan jeg ikke se for meg at det påvirker noe.
Krysser fingrene for at det klaffer snart. Er helt vanlig at det kan ta opp til 1 år :)
 
Jeg ble gravid på minipille og i PP1 da jeg var undervektig ifølge bmi, nå er jeg normalvektig og brukte 5 mnd. Kan jo selvsagt være andre ting som gjorde at det tok lenger tid denne gangen, er jo litt eldre nå og. Så støtter de over om at så lenge du har EL så klaffer det nok etterhvert :)
 
Back
Topp