Underskriftskampanje

MrsMeoh

Gift med forumet
Hei alle sammen :)

Jeg er direkte kontaktet av Adenomyosis Advice Association, med ønske om hjelp til denne underskriftkampanjen.

Adenomyose, som det heter på norsk, er en sykdom som kan ramme alle kvinner i fruktbar alder. Den oppstår når livmorslimhinne (endometrium), som kun skal være det innerste laget i livmoren, befinner seg i selve muskellagene i livmoren. Slimhinnene i livmoren reagerer med kroppens hormoner, og svulmer opp for å motta et befruktet egg. Om dette egget ikke kommer, eller ikke fester seg, får vi en menstruasjons blødning. Når dette vevet befinner seg i selve livmormuskelen, reagerer dette på samme måte som det friske vevet. Det svulmer opp, og blør ut. Siden dette da er inne i en muskel, medfører dette blant annet enorme smerter. Tenker du endometriose når du leser dette - så er ikke det helt feil. Adenomyose er en form for endometriose, men plasseringen (i selve livmormuskelen), gjør dette til en helt annen sykdom, selv om prinsippet er det samme.

Symptomene er mange, plagene kan være enorme, men allikevel kjenner svært få leger og gynekologer om denne sykdommen. Behandlingene er heller ikke til å skryte av. Man får tilbud om p.piller eller andre hormoner for å stagnere smerter og blødninger. Her i Norge er siste utvei å utføre en hysterektomi, altså fjerning av livmor. I USA og Japan har de andre behandlingsmetoder, men disse tilbys ikke her.

Jeg har selv diagnosen adenomyose i en alder av 24, og dette er hovedårsaken ufrivillig barnløshet, prøverørsbehandling, arbeidsledighet og store utfordringer i hverdagen.

Signer denne underskriftskampanjen , hjelp med å spre informasjonen om Adenomyose. Diagnosen er underkjent over hele verden - hjelp kvinner å bli riktig diagnosert, og i god tid slik at de får den hjelpen de trenger. Signer - og be gjerne vennene dine gjøre det samme!

Ønsker du mer informasjon om adenomyose, besøk gjerne AdenomyosisAdviceAssociation sin side, eller kontakt meg på PM om det skulle være ønskelig.

Håper du tar deg tid til å skrive under. På Forhånd takk

 
Back
Topp