Underskriftskampanje mot regjeringas forslag om foreldreperm

Helt enig, pappaperm er veldig flott :happy:

Men jeg lurer på om de som skriver under er skuffede frp og høyrevelgere? Eller at folk rett og slett ikke har sjekket på forhånd hva partiene faktisk mener om saken? De aller, aller fleste partiene gikk til valg med tredeling som mål. Tror ikke høyre hadde satt fart på dette om det ikke var at krav fra venstre, men det blir spekulasjoner fra mine side.
Jeg lurer mer på om det er mange skuffede Høyrevelgere som taktisk stemte Venstre over sperregrensa [emoji23] Men jeg har ikke satt meg inn i hvem disse er så godt mulig de ikke er familiemødre og -fedre.

"Mitt" parti (altså de jeg endte med å stemme på denne gangen) ønsker 14 uker til far men også å utvide den totale permisjonen til 52 uker. Dette er helt i tråd med hva jeg mener.

Da jeg fikk mine to første barn var fedrekvoten 12 uker og da den ble utvidet til 14 uker ble disse lagt til som nye uker og ikke tatt fra fellesperioden. Med nytt barn nå får jeg da faktisk kun en uke mindre enn med de to første. Kanskje derfor jeg ikke tar endringen like tungt som mange andre, det gikk jo bra den gangen og denne gangen kan ungen være to uker lenger hjemme med lønn (til far) enn sist. Så for oss gagner dette barnet. [emoji846]
 
Her delte vi permisjonen 50/50 sist, men denne gangen kunne jeg tenke meg å ta ut det meste av fellesperioden selv.
Derfor er det kjipt for meg personlig at de akkurat nå velger å gi far flere uker på bekostning av mor (men far er veldig fornøyd!)

Men, er egentlig for tredelingen. Så lang betalt permisjon som vi har i Norge er et vanvittig frynsegode, og det skulle bare mangle at staten kunne sette vilkår om hvordan den skulle fordeles. Er man uenig får man ta ubetalt permisjon (sagt litt strengt).

Jeg vet om flere menn som hadde 14 uker perm når det var fedrekvoten og fikk nytt barn når den var redusert til 10 igjen. De kunne gjerne tenke seg mer enn 10 gang nr to også, men press fra arbeidsgiver gjorde det ganske uaktuelt. Ikke alle arbeidsgivere som har så stor forståelse for slikt, kanskje spesielt innenfor mannsdominerte yrker. (Og helt drøyt mange som bruker den «mannen min har en jobb som gjør at han ikke KAN være borte i 14 uker» - vel, de fleste kvinner klarer det fint, og om man absolutt ikke kan tenker jeg man får la være å benytte seg av det godet svangerskapspermisjon faktisk er, eller ta ut gradert uttak over en lengre periode - det har de venninnene mine som er selvstendig næringsdrivende gjort).

Her jobber vi begge i statlig virksomhet og mannens arbeidsgiver hadde ikke løftet et øyebryn om han hadde sagt at han skulle ta ut hele permen alene. Sånn sett er vi heldig.

Litt av problemet her er jo at en tredeling av permisjonen, for det første, er motstridende nasjonale ammeråd.. for det andre, faller argumentet om likestilling mellom mor og far bort når flere mødre ser seg nødt til å ta ulønnet permisjon pga dette (tapt inntekt og pensjonssparing)
 
Litt av problemet her er jo at en tredeling av permisjonen, for det første, er motstridende nasjonale ammeråd.. for det andre, faller argumentet om likestilling mellom mor og far bort når flere mødre ser seg nødt til å ta ulønnet permisjon pga dette (tapt inntekt og pensjonssparing)
Nasjonale ammeråd og det at Ammehjelpen med støttespillere og forgjengere var pådrivere for permisjon i utgangspunktet er en ting.
En annen ting er at dette ikke kan likestilles pga biologi samt at alle familier er forskjellige og har ulike behov og muligheter for hva de kan få til og hva som passer dem
 
Back
Topp