Underskriftskampanje mot regjeringas forslag om foreldreperm

Signert :)
 
Signert [emoji4]
 
Signer med dere svaret "Syns det er feil av politikerene å skulle prøve å likestille noe som overhode ikke kan likestilles. Menn går ikke gravid, de føder ikke, hvorfor i Helvette skal de ha RETT på like mye permisjon som mor? Det er trossalt hun som har gjort hele jobben de siste 9mnd, og trossalt hun som stortsett må gjøre mye av grov jobben når barnet er nyfødt nettopp på grunn av at det kun er mor som kan gjøre de tingene...

Her hadde nok far fått 15uker alikavell, men jeg blir forbannet på vegne av alle de som ikke passer inn under denne modellen.. man kan ikke fortelle og bestemme for en familie hva som passer for dem, det burde dem få finne ut av selv! Naturligvis med retningslinjer å forholde seg til, men dette blir rett og slett for dumt.."
 
Av ren nysjerrighet,

Dere som skriver under, stemmer dere Frp? Evt hvorfor ikke når dette tydeligvis er en så viktig sak?
 
Av ren nysjerrighet,

Dere som skriver under, stemmer dere Frp? Evt hvorfor ikke når dette tydeligvis er en så viktig sak?
Er det kun frp av partiene på Stortinget som ikke er enig i dette?
 
Er det kun frp av partiene på Stortinget som ikke er enig i dette?

Så vidt jeg vet var det kun høyre og frp som gikk til valg på å ikke forlenge fedrekvoten, Frp ville fjerne den helt og gi 100% valgfrihet.
 
Så vidt jeg vet var det kun høyre og frp som gikk til valg på å ikke forlenge fedrekvoten, Frp ville fjerne den helt og gi 100% valgfrihet.
Av regjeringspartiene? Ikke av stortingspartiene?
 
Krf, V, Sp, MdG, Ap og Sv gikk inn for tredeling. Selv om det er forskjellig hva de mener med tredeling (14-16 uker til far). Noen sier minst 14 uker til far og 14 uker som første steg og øke etterhvert.

Slik jeg har skjønt det er det venstre som tvinger igjennom tredeling i regjeringen. Så jeg skjønner at en del frp og høyrevelgere er skuffet når de bøyer av i en sånn sak som påvirker mange.


https://www.nrk.no/norge/stortinget-ber-regjeringa-auke-fedrekvoten-1.13729098
 
Har ikke fulgt så veldig nøye med på dette, men det var vel familieministeren fra Høyre som fikk dette gjennom?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e1EMXR/helleland-varsler-ny-foreldrepermisjon-i-ekspressfart
Men tror flere partier har støttet dette på stortinget ja.

Jeg syns det er flott med pappaperm, og en viss kvote må det være, men jeg syns denne er for drøy og vil gå på bekostning av mors tid med barnet. Passer for noen, men ikke for alle.

Helt enig, pappaperm er veldig flott :happy:

Men jeg lurer på om de som skriver under er skuffede frp og høyrevelgere? Eller at folk rett og slett ikke har sjekket på forhånd hva partiene faktisk mener om saken? De aller, aller fleste partiene gikk til valg med tredeling som mål. Tror ikke høyre hadde satt fart på dette om det ikke var at krav fra venstre, men det blir spekulasjoner fra mine side.
 
Helt enig, pappaperm er veldig flott :happy:

Men jeg lurer på om de som skriver under er skuffede frp og høyrevelgere? Eller at folk rett og slett ikke har sjekket på forhånd hva partiene faktisk mener om saken? De aller, aller fleste partiene gikk til valg med tredeling som mål. Tror ikke høyre hadde satt fart på dette om det ikke var at krav fra venstre, men det blir spekulasjoner fra mine side.

Jeg har ikke gjort valget mitt i stortingsvalget ut i fra permisjonspolitikk. Da jeg mener det finnes mange ting som er litt viktigere. Blir litt feil å si at di som signerer her er skuffede FrP og høyre velgere vell [emoji106]
 
Last edited:
Helt enig, pappaperm er veldig flott :happy:

Men jeg lurer på om de som skriver under er skuffede frp og høyrevelgere? Eller at folk rett og slett ikke har sjekket på forhånd hva partiene faktisk mener om saken? De aller, aller fleste partiene gikk til valg med tredeling som mål. Tror ikke høyre hadde satt fart på dette om det ikke var at krav fra venstre, men det blir spekulasjoner fra mine side.

Det har du nok helt rett i.

Jeg vil tippe de som skriver under kommer fra alle sider av politikken. Når man stemmer på et parti er det ofte slik at man gjerne er enig i mesteparten men ikke nødvendigvis alle punktene i programmet.

Her i huset er pappaen meget happy med ekstra kvote, haha ;-)
 
Her delte vi permisjonen 50/50 sist, men denne gangen kunne jeg tenke meg å ta ut det meste av fellesperioden selv.
Derfor er det kjipt for meg personlig at de akkurat nå velger å gi far flere uker på bekostning av mor (men far er veldig fornøyd!)

Men, er egentlig for tredelingen. Så lang betalt permisjon som vi har i Norge er et vanvittig frynsegode, og det skulle bare mangle at staten kunne sette vilkår om hvordan den skulle fordeles. Er man uenig får man ta ubetalt permisjon (sagt litt strengt).

Jeg vet om flere menn som hadde 14 uker perm når det var fedrekvoten og fikk nytt barn når den var redusert til 10 igjen. De kunne gjerne tenke seg mer enn 10 gang nr to også, men press fra arbeidsgiver gjorde det ganske uaktuelt. Ikke alle arbeidsgivere som har så stor forståelse for slikt, kanskje spesielt innenfor mannsdominerte yrker. (Og helt drøyt mange som bruker den «mannen min har en jobb som gjør at han ikke KAN være borte i 14 uker» - vel, de fleste kvinner klarer det fint, og om man absolutt ikke kan tenker jeg man får la være å benytte seg av det godet svangerskapspermisjon faktisk er, eller ta ut gradert uttak over en lengre periode - det har de venninnene mine som er selvstendig næringsdrivende gjort).

Her jobber vi begge i statlig virksomhet og mannens arbeidsgiver hadde ikke løftet et øyebryn om han hadde sagt at han skulle ta ut hele permen alene. Sånn sett er vi heldig.
 
Back
Topp