Undersøkt brystene for ammetrøbbel?

Abstract83

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Julegavene 2019
Har noen her inne fått sjekket brystene ved problemer med amming? Altså scannet puppen for å få sett om man har lite melkekjertler o.l?

*Moren min hadde lite/ ingen melk med oss fire søsken, etter iherdig forsøk på også pumpe med nr3 ble nr4 flaskebarn fra nyfødt av.

*Mitt første barn ble født prematur uke 34 og var svak å suge. Melken kom tregt igang. Pumpet på nyfødt intensiven og hadde med pumpe hjem. Nesespray fungerte ikke på få melken til å strømme. Holdtpå delamme og pumpe til barnet var 2mnd før det ble 100% flaske.

*Barn nr2 kom uka før termin, 3,7kg og sterk. Melken kom ikke før dag6, og aldri mengder. Nesespray hjalp ikke denne gang heller. Oppsøkte ammepoliklinikk for hjelp og gikk mest på riktig teknikk. Lånte pumpe også denne gangen. Aldri mye produksjon av melk og barnet gadd ikke suge særlig for jeg måtte også gi mme pga lille melka mi.

Jeg har store areola, ganske flate brystvorter til daglig/ ved varm temp. Stikker først skikkelig ut ved frysing. Under puberteten syntes jeg puppa lignet litt sånn tubebryst hvor brystvortene sjelden var stiv , mer flate. Ser ikke tube ut idag, men lite "fylde". (Også før ungene)

Er gravid igjen. Har lyst å få undersøkt puppa ordentlig, for sånn som det har vært blir det flaskebarn. Orker ikke iherdig slit uten hell etter det ene og andre og verdifull første tid med barnet blir ødelagt.
 
Jeg har ikke gjort noen undersøkelse, men Ville bare si at beskrivelse av areola og brystknoppen høres ut som mine brystknoppper. For at han skulle ha noen sjans til å holde sugetak fram til 6-7mnd måtte jeg konstant holde puppen i c-grep, liggende som sittende. Det var nok kombinasjon med brystets øvrige utseende også da. Fikk ikke melk før dag 6,men har siden det hatt nok melk.

Hvor ofte ammet du i døgnet de første mnd, var det mye også på natt?
Uansett hvilken løsning det blir, er som du nevner, det viktigste mamming før amming ❤️ :)
 
Går an å spørre lege/jordmor om å høre med NKA (nasjonalt kompetansesenter for amming), evt kontakte ammehjelpen selv (de har noen som jobber i NKA mener jeg p huske) i forhold til undersøkelser.

Det handler nok som oftest om for lite stimulering av brystene den første tida enn noe annet, men det eksisterer jo tilstander som kan gjøre melkeproduksjon umulig/ekstra vanskelig, så verdt å undersøke på forhånd! Men dårlig veiledning, for sjelden amming, bruk av smokk, brystskjold etc er også viktige faktorer. Mange på barsel som undervurderer hvor mye det faktisk kan være behov for å amme rett etter fødsel (kvinner er jo ulike og trenger ulik grad av stimulering for å komme i gang) og derfor gir for dårlig veiledning. Jeg fikk ganske dårlig veiledning på akkurat amming og det tok tid før vi i det hele tatt fikk det til, men klarte å snu det med bokstavelig talt blod, svette og tårer sammen med ammepoliklinikken og ammehjelpen.
 
Har noen her inne fått sjekket brystene ved problemer med amming? Altså scannet puppen for å få sett om man har lite melkekjertler o.l?

*Moren min hadde lite/ ingen melk med oss fire søsken, etter iherdig forsøk på også pumpe med nr3 ble nr4 flaskebarn fra nyfødt av.

*Mitt første barn ble født prematur uke 34 og var svak å suge. Melken kom tregt igang. Pumpet på nyfødt intensiven og hadde med pumpe hjem. Nesespray fungerte ikke på få melken til å strømme. Holdtpå delamme og pumpe til barnet var 2mnd før det ble 100% flaske.

*Barn nr2 kom uka før termin, 3,7kg og sterk. Melken kom ikke før dag6, og aldri mengder. Nesespray hjalp ikke denne gang heller. Oppsøkte ammepoliklinikk for hjelp og gikk mest på riktig teknikk. Lånte pumpe også denne gangen. Aldri mye produksjon av melk og barnet gadd ikke suge særlig for jeg måtte også gi mme pga lille melka mi.

Jeg har store areola, ganske flate brystvorter til daglig/ ved varm temp. Stikker først skikkelig ut ved frysing. Under puberteten syntes jeg puppa lignet litt sånn tubebryst hvor brystvortene sjelden var stiv , mer flate. Ser ikke tube ut idag, men lite "fylde". (Også før ungene)

Er gravid igjen. Har lyst å få undersøkt puppa ordentlig, for sånn som det har vært blir det flaskebarn. Orker ikke iherdig slit uten hell etter det ene og andre og verdifull første tid med barnet blir ødelagt.
Jeg har ikke gjort noen undersøkelse, men Ville bare si at beskrivelse av areola og brystknoppen høres ut som mine brystknoppper. For at han skulle ha noen sjans til å holde sugetak fram til 6-7mnd måtte jeg konstant holde puppen i c-grep, liggende som sittende. Det var nok kombinasjon med brystets øvrige utseende også da. Fikk ikke melk før dag 6,men har siden det hatt nok melk.

Hvor ofte ammet du i døgnet de første mnd, var det mye også på natt?
Uansett hvilken løsning det blir, er som du nevner, det viktigste mamming før amming ❤️ :)

Samme her, høres litt ut som mine bryst og jeg måtte også holde konstant c grep i starten.

Vil også legge til at en undersøkelse av brystene trenger ikke gi deg noe svar på melkeproduksjon, det kan også være hormonelle årsaker eller feks om du opplever stress rundt ammingen. Vet flere som har stressa fælt med ammingen, hatt dårlig produksjon, men med en gang de har slappet av mer rundt det så kom melkeproduksjonen skikkelig i gang.

Så det er mye som kan spille inn uten at det er fysiologisk:-/

Men. Ville snakket med jordmor/lege og liftet tanken med de om det finnes undersøkelser som kan gjøres:)

Lykke til!

Og husk mamming før amming ja:)
 
Back
Topp