undersøkelser

barbapapa

Elsker forumet
til alle dere som har barn fra før og har vært igjennom en graviditet, er det noen spesielle undersøkelser hos gynekolog man må ha når man er gravid?

hei! har ikke vært gravid før, men har hatt min første legetime hos fastlegen. Hun testa da at livmora var forstørra (men to fingrer inni, og en hånd utenpå magen), tok Clamydiatest og celleprøve fra livmortappen. Hun sa dette var standardprøver.. kan være hun gjorde mer også "der nede", men det fikk ikke jeg med meg iallefall:)

Forige gang jeg var gravid, hadde jeg ikke en eneste gynekologisk undersøkelse. Du er ikke nødt til å ha gu. Helt individuelt hva du ønsker og legen anbefaler. [;)]

Jeg skal tilbake for en celleprøve neste uke. Legen min anbefalte en celleprøve i starten av svangerskapet (dersom jeg ikke nettopp hadde tatt en) rett og slett fordi det gjerne går en god stund til neste gang det er greit å ta prøven. Det er visstnok ikke så bra å ta den senere i svangerskapet pga at det blir veldig ømt etterhvert. Etter fødselen mente legen min at jeg sannsyligvis ikke ville ha no mer tukling der på en stund ( noe hun sikkert har helt rett i [:)] )

- og Clamydiaprøve er lurt å ta da det mellom annet kan gi barnet øyeproblemet visst det blir smittet under fødselen..

Back
Topp