Undersøkelse

mie84

Glad i forumet
Nå er det snart tur for min første legetime i dette svangerskapet. I de to tidligere svangerskapene leverte jeg inn urintest, tok blodprøve, målte blodtrykk samt en gynekologisk undersøkelse med en standard rutinesjekk av ulike kjønnsykdommer og det ble tatt en prøve av livmorhalsen pluss han kjente på magen hvor langt jeg kunne være på vei. Nå har jeg fått ny lege som jeg tror ikke gjennomfører gynekologisk undersøkelse så er usikker på hvor mye som blir undersøkt denne gangen.

Hva gjorde dere ved første legetime?

Jeg leverte urinprøve, målte blodtrykk, ble veid, og tok en haug av blodprøver (sjekket alt fra jern til om jeg hadde hiv). Synes det var litt voldsomt, men nå vet jeg i hvertfall at jeg er helt frisk. Tok ikke g.u, men det hadde jeg tatt tidligere i høst,

Gu er kun vanlig for 1. Gangsgravide under 25 år.. Masse prøver må man ta- fordi de skal ha referanser til senere om du blir dårlig på noen måte. BT og en del av blodprøvene er vanskelig å tolke om man ikke har "normal" resultatene dine til å sammenligne med. Og noen må man ta fordi det er viktig å vite f.eks blodtypen din før fødsel etc.

skal på 1. Kontroll i morgen, forventer prøver og at han sjekker hjertelyd og måler sf. Og søker fødeplass:-)

i alle mine tre svangerskap har jeg på første kontroll leverte inn urintest, tok blodprøve, målte blodtrykk. Alldri hatt gu under svangerskap. Har hatt ellers og alltid på 6 ukerskontrollen etter fødsel.

Hører det er flere som aldri har hatt g.u. har trodd det var helt normalt ved første kontroll :p men er kanskje fordi fastlegen min hadde gynokologisk kompetanse i tillegg. Men greit å slippe denne gang da :)

blodtrykk, blodprøve og urinprøve.. spydde ssom en gris under blodprøvetaking sist jeg var gravid, hehe, liiit dårlig form akkurat da^^ ufff, kjenner jeg gruer meg til min 1.kontroll nå:P

Hadde ikke gu verken før fødsel eller etter. Han sa det var ikke vist om alt ellers føltes bra ut..

Blodprøver, vekt, utfylling av skjema:) må tilbake for å ta nye blodprøver + influensavaksine når jeg er 12-13 uker.

jeg leverte urinprøve, tok blodtrykk, blodprøver, vekt og fylte ut skjema. Legen sa til meg at g.u ikke lenger er obligatorisk, så med mindre jeg hadde plager så tok han ikke det. Jeg skal ta g.u på 6 ukers kontroll- da har det gått ca 3 år sisden sist jeg tok celleprøver sa han. Tok det sist på 6 ukers kontrollen.

Back
Topp