undersøkelse uke 35+3 *lang*"

Blippetiblippblopp

Elsker forumet
I forbindelse med at jordmor OG fastlege er på ferie, var jeg så "heldig" å få komme til en annen lege idag.

Først kom jeg en halvtime for tidlig til timen min, så var legen 12-15min forsinket, og når jeg fikk komme inn på legekontoret, begynte hun å springe opp og ned gangen etter doppler apparatet. Etter noen minutter (opp imot 5) med springing etter apparatet kom hun. Lurte på om jeg hadde noen symptomer på uvi, hvorpå jeg sa at jeg ikke trodde det. (som jeg har forstått kan symptomene  utebli når man er gravid..?) Hun sa da at jeg hadde +4 på proteiner i urinprøven min. Jeg hadde glemt at jeg skulle til lege i dag, så prøven ble "avlevert" på legekontoret når jeg kom. Hun mente det også kunne være forurensing av prøven, ville ha meg til å komme med en ny imorgen. De skulle sette den prøven til dyrkning hvis den er positiv og ringe meg hvis jeg hadde uvi.
Så målte hun blodtrykket, fikk meg opp på bordet, tok et hurtig mål av symfysen min før hun leita opp hjertelyden til babyen. Hjertelyd var på 142 og symfysemålet på 32. etterpå fikk jeg beskjed om å gå på labratoriet for å veie meg, og få skrevet på urinprøven.

Tror hele timen tok max 7 minutter, og jeg satt igjen og følte meg ikke sett av denne legen, og takknemmlig for at både fastlegen min og jordmor har tid til å se meg  og snakke med meg når jeg er innom. Denne damen sa kanskje 10-15 ord til meg på hele timen. ll info har jeg fått ved å lese det hun skrev på kortet..

Ellers lå knøttet med hodet ned, og var meget aktiv (kan forklares med at jeg hadde drukket en kald bringebær/banan milkshake før timen) Jeg hadde gått opp 3 kg siden 13.07.

Gleder meg til neste kontroll, da er jeg i uke 38! Da skal jeg til jordmor, og kan få litt info og trygghet

Kjedelig med sånne dårlige opplevelser [&:] 

Det gikk sånn tålelig greit uansett.. Hadde ingen forhåpninger til timen, for legen er fra utlandet og snakker litt dårlig norsk. Skulle bare få målt symfyse og levert prøven, og tenkte å ta resten som en bonus... bare det at det ikke ble noen bonus da [:D]

Dro på sparkjøp etterpå og kjøpte en del småting jeg manglet (brukte 900 kr!), og sjekket priser på diverse på apoteket imens jeg var i farta.. følte jeg fikk gjordt det jeg skulle.. selv om legetimen kunne vært mye bedre.

sånn er legen min. haha.. fastlegen altså. Hver eneste gang.. 5 min sjekk. inn og så ut igjen i full fart. Nå har jeg begynt å gi F... for å være helt ærlig. Heldigvis går jeg til JM også. Nå går jeg 2 ganger i mnd også En gang til lege og en gang til JM :) så da går det ekstra greit :)

Det hørtes ikke noe særlig ut [&o] Samme om man er til fastlege eller en annen lege så syns jeg de skal ta seg god til til pasientene uansett! Det koster så lite å være menneskelig [:)]

Det er jeg jaggu enig i. Min fastlege har alltid venting på venterommet, hun bruker alltid tid på pasientene sine, spør og forklarer. Jordmor er også av den typen som spør og lytter. Det er deilig å føle at man blir sett, og da tør man spørre og fortelle om mere pinlige ting også.

Er fornøyd med både fastlege og jordmor jeg. Går helst til jordmor i disse kontrollene føler at hun kan det bedre ettesom dette er jobben hennes, men hadde fint klart å gå til fastlegen også. Hun er like flink med mennesker, men litt gammeldags i meninger kanskje?

legen min er slik.. max 5 min på undersøkelse [:(] heldigvis er neste time med jordmor og legen min har ferie så jeg slipper nok å treffe han igjen [:)] hehe..

synes det er dårlig når vi ikke blir sett eller hørt,skal heller vente lengre på å få komme inn-enn å ikke bli hørt i det hele tatt! vi bærer jo tross alt på fremtiden!

ORIGINAL: mammatilsnart4!

Trur dei fleste legane er sånn, pga dei skal få plass til flest mulige pasienter, og eg føler at gravide er ikkje prioritert.. For dei er ikkje sjuke, dei er berre gravide. Og da sit dei fleste legane med den innstillinga at så lenge blodtrykk, urin og hjertelyden er ok, så er alt bra.. [8|]

Har det inntrykket jeg også.. Går stort sett veldig fort hos legen min også. Toppen 10 minutter, og så er jeg ute igjen. Eneste som skjer er at jeg blir veid, leverer urinprøve, måler blodtrykket og magen og så lytter legen til hjertelyden.
Han spør jo hvordan det går også, men hadde ikke gjort noe om de tok seg litt bedre tid når vi først er der da..

Forrige kontroll var jeg hos en lege på legesenteret jeg bruker, har frem til da hatt alle kontrollene hos JM der og må inrømme at jeg ble skuffet ja...

Og kunne kjenne veldig godt at han ikke har vært gravid selv. Da han skulle kjenne etter om Lillemann lå sånn eller sånn var det seriøst vondt, han bare trøkket ned og kjente... Og kom med følgende utsagn: "Kjenner det er en fosterklump her, men er litt vanskelig å si om det er hode eller rumpe."
Jeg hadde temmelig nylig vært på UL og visste derfor at han ligger med hodet ned, kjente at når han omtalte barnet mitt som fosterklump så ble jeg litt arg...

I morgen skal jeg til fastlegen min på kontroll, har litt mer forhåpninger til han siden jeg kjenner han litt mer. Men har kun vært inne hos han etter å ha vært hos JM, og da har hun bestemt seg for at jeg har trengt sykemelding. Men har ikke hatt noe svangerskapsoppfølging av han. Og er i grunnen glad for det, for hun setter av 30 min til meg hver gang [:)] Får liksom god tid til å ta opp alt man måtte trenge og hun er interessert i hvordan jeg har det og sånt [:)]  Så neste svangerskap skal jeg gå til samme JM på samme sted, for det har funka så veldig bra[:D]

Back
Topp