Undersøkelse hos jordmor

Lykketroll89

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Tar jordmor underlivsundersøkelse på kontrollene nå når det nærmer seg? Sjekke om det er tøyelig/åpning? Har hatt så mye nedpress og kynnere de siste dagene. Gikk bare til legen sist.

Jeg er også spent på om jeg blir tilbudt undersøkelse, men tror ikke det. Jeg synes å huske en annen tråd hvor dette kom opp og da mener jeg det varierte fra jordmor til jordmor hva de gjorde. Det virker i hvertfall ikke som om det er noe som rutinemessig gjøres på kontrollene. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det står til der nede så tilbyr hun det ved neste kontroll (38-ukers kontrollen) sier jeg ja takk, selv om det ikke trenger å si mye om hvor nær fødselen man er vil jeg gjerne vite det. :) Ble i hvertfall ikke nevnt ved 36-ukers kontrollen.

Jordmoren min gjør ihvertfall det her! :) Vil tro de fleste gjør det? De er jo jordmødre, og kan jo sakene sine. Jeg skal ta en vaginal undersøkelse til mandagen hos jordmor, er da en dag unna termindato. Hun sa hun da også kunne strippe litt hvis det var modent for det :) Vil ihvertfall tro mange jordmødre gjør det, men da selvfølgelig veldig nærme termindato :)

Jeg skal til jordmor neste uke å da er jeg uke 38 [emoji5] ho skulle da sjekke modning å var det modent nok skulle hun strippe [emoji16] må si jeg er fornøyd med jordmor denne gang [emoji1316]

Noen jordmødre velger å tilby det før termin andre tar det først på overtidskontroll.

Min jordmor gjør det ikke, og grunnen til det er at det rett og slett er veldig lite poeng i å gjøre det og det er gjerne en veldig ubehagelig undersøkelse.

Grunnen til at hun ikke gjør det er at noen kan gå rundt å være modene lenge før fødselen faktisk starter mens andre modner raskt når fødselen setter i gang. Så før termin er det egentlig ikke så mye hensikt å gjør det, på overtidskontroll gjør de det for å sjekke om ting har startet å modnes og det er med i vurdering om man skal settes i gang.

Min jordmor gjør det på de som ikke har komplikasjoner og tilhører vårt lokalsykehus. [emoji4]

Min jordmor tilbød det på 38 ukers kontrollen. Sa at hun kunne strippe og, men det takket jeg nei til. Syns ikke det var en veldig ubehagelig undersøkelse, og det var jo interessant å få vite at jeg hadde 2-3 cm åpning nå. Andregangs.

Har aldri fått tilbud om noe verken sist eller nå (2 forskjellige jordmødre i forskjellige byer). Tror jeg kommer til å takke nei om hun skulle tilby seg på termin, men tror egentlig ikke hun gjør det ;)

Det ble aldri undersøkt med førstemann. Tror heller ikke de gjorde det på overtidskontrollen den gangen.
Ny jordmor nå, og ikke hørt noe om at hun skal gjøre noe slikt heller.

Har hørt at det ikke er noen vits. Om de finner ut at man er moden eller har åpning, sier det ikke noe om hvor nærstående fødselen er.
Så lenge man ikke har slitsomme maserier som man tenker at man må ha hjelp til å komme videre for å ikke slite seg ut, ser jeg ikke helt poenget heller.

Var på 38 ukers kontroll i går, og ble ikke tilbudt dette. Ble heller ikke detmedførstemann :)

For min del er det ikke helt for å vite når en fødsel skal skje[emoji5] men mer for at terskelen min for å ringe føden å si at jeg er på vei er ikke så stor, mine fødsler har vært kjappe å veldig trygt og godt for meg å vite hvor moden jeg har vært , for her har det gått fort [emoji5] nå så tenker jeg at om stripping kan hjelpe til at jeg ikke går over tiden som med de 2 første så er det pluss i boka for min del

Back
Topp