Undersøke på sykehus?

Tindo

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Jeg har de siste dagene hatt kynnere og smerter i korsryggen. I dag har jeg hatt kynnere ganske regelmessig, noen av dem vonde. Har ikke gjort noe spesielt stressende eller fysisk krevende som kan ha utløst det. Det kjennes jo litt ut som starten på fødsel. Men samtidig har det ikke økt noe spesielt i intensitet eller styrke i løpet av dagen. Babyen beveger seg omtrent som normalt.
Når bør man eventuelt reise inn på sykehuset og undersøke?
Jeg skal ringe fødeavdelingen i kveld, men venter på at barna sovner.
 
Regner med du får et svar på det fra fødeavdelingen? :)
Ellers er jeg vel like usikker som deg på en måte, eneste er at jeg husker fra sist gang (og kjenner nå også) at kynnere kan oppleves til tider vonde nå på slutten. Jeg har en del menslignende smerter i korsrygg og ubehagelige kynnere til tider, og de kan oppleves vonde når jeg i tillegg har ganske vondt nederst i magen fra før. Ifølge jm er det bekkenplagene som gjør at jeg også har litt vondt nederst i magen; det var fryktelig ubehagelig når hun skulle kjenne etter babyens leie.

Ellers tenker jo jeg litt slik som jeg erfarte sist; er det rier så er man ikke i tvil. Men det kan jo selvfølgelig oppleves ulikt fra person til person, så det beste er vel å ringe for råd og veiledning ja :)
 
Jeg var inne for sjekk i starten av september da jeg hadde regelmessige kynnere. Som førstegangs aner jeg ikke hvordan rier kjennes ut, så for meg er det vanskelig å avgjøre. En telefon til føden er nok det mest hensiktsmessige, så tar de vurderingen.

Hold oss gjerne oppdatert :)
 
Jeg har kraftige kynnere daglig, enkelte perioder av dagen er de regelmessige, men de tar seg ikke opp over tid, og etterhvert så dabber de av. De gav utslag på ctg på mandag også, enkelte av dem gikk like høyt på grafen som begynnende rier og varte i ca 1 minutt, men som sagt... Det utvikler seg ikke til noe.
Har også masse murringer både i korsryggen og i nederste del av magen.
Så de siste gangene når jeg har vært på kontroll på sykehuset så har jeg spurt om de kan måle livmorhalsen også. Den er nå 3cm, mot nesten 4 på forrige kontroll (4 uker siden), så litt effekt på modning har disse murringene mine, men ikke voldsomt.
Jeg er andregangs da, og kan derfor potensielt gå lenge med ganske mye modning uten at det betyr noe.

Nå når vi er kommet såpass langt som vi er, så er alltid rådet å ta den telefonen til føden hvis man er usikker eller bekymret (veldig lett å gi det rådet til andre, ikke like enkelt å følge selv :hilarious:)

Men hvis du ikke har hatt kraftige, regelmessige kynnere tidligere, så er det kanskje enda større grunn til å ta den telefonen ;)
 
Tenker det spørs hvilken uke du er i. Før uke 34 vil de prøve stanse en eventuell fødsel og i såfall burde du dra inn på sjekk. Om det er starten på en fødsel vil kanskje lungemodningssprøyte være aktuelt? Ring du, og hør hva de sier.
Lykke til :)
 
Fikk beskjed om at kynnere gjerne ble mer smertefulle for hvert svangerskap. Skulle reise inn på sykehuset dersom de gikk over i rier. Har en del murringer i korsryggen her også, men tenker foreløpig det bare er kroppen dom forbereder seg:)
 
Hvordan går det?
 
Takk for svar folkens! Sykehuset sa omtrent det samme som dere. Tok en tidlig kveld i går og sov godt, og da avtok det endelig med kynnere og murringer. Glad jeg slapp å dra inn på sykehuset.
Jeg har jo født to ganger før, men mine fødsler har alltid tatt lang tid før de har satt i gang, så det er vanskelig å si akkurat når det starter før det gjør sånn skikkelig vondt. Og jeg hadde heller ikke vonde kynnere før uke 37 i forrige svangerskap. Er i uke 34 nå.
 
Godt det avtok da!
Ja det stemmer nok sikkert at man kan ha mer ubehag etter flere svangerskap.

Jeg også har vondere kynnere denne gang enn forrige. Jeg tror ikke de var så vonde så tidlig forrige gang heller. Men jeg huska jo at jeg kjente på noe en del uker før termin, og trodde at det kanskje var starten på noe; men det var det ikke. Jeg bruket veldig lang tid på fødselen altså, men da det faktisk begynte var jeg ikke i tvil. (Kjente jo med en gang at det var noe helt annet enn de vonde kynnerne jeg hadde hatt tidligere)
 
Jeg har mer og vondere kynnere for hver gang, nå i uke 32 hender det jeg ikke klarer å snakke meg gjennom de, sånn var det helt på slutten med de andre og, men det kommer litt tidligere denne gang.
Så lengde de ikke er regelmessige og øker i intensiteten og ikke gir seg med stillingsendring/hvile etc tenker jeg ikke mer over det. Snakk med jordmoren din? Så kan hun gi spesifikke råd for når du bør kontakte fødeavdeling.
 
Back
Topp