Underlivshygiene

• Trådstarter Trådstarter Moby dick
  • Opprettet Opprettet
M

Moby dick

Guest
Obs obs, "ekkle" detaljer :-D

Jeg har mange ganger hørt fra gynekologen min (og andre), at jeg må slutte å vaske meg med såpe i underlivet. Men jeg er redd for å ikke bli ren og at det skal lukte.

Nå har jeg hatt en runde med bakteriel vaginose i tillegg til at jeg er litt eksemaktiv på de indre kjønnsleppene (sier gynekologen). Jeg er i alle fall veldig tørr og på grensen til litt sår. Gynekologen maser igjen om denne hærsen såpen jeg må kutte. Bare skylde med vann. Og hun mener denne "eksemen" og vaginose kommer av all såpebruken. Intimsåpe er også fy fy.

Så nå har gjort som formanet, i to uker. Men æsj. Jeg føler meg langt fra ren! Kjenner ingen lukt i det daglige når jeg er på do f.eks, eller av trusen, men om jeg tar fingrene ned dit og lukter på de etterpå (:wtf:) lukter det ikke akkurat blomster. Mer litt sånn gammel tisslukt som det var hos mange eldre da jeg jobbet i hjemmetjenesten :hungover: jeg skylder lenge med dusjen hver morgen og vasker meg som vanlig med såpe i lysken og "utenpå" kjønnet.

Er det noe feil med meg eller er det underlivet mitt som må venne seg til denne nye behandlinge? Eller er det sånn det blir når man ikke bruker såpe?? Sånn som det er nå ville jeg aldri i livet ha hatt sex eller latt mannen min nærmer seg det området der nede.

Jeg tåler ikke å vaske me med noen såpe der nede. Da får jeg soppinfeksjon. Etter jeg begynte å bare skylle godt med vann under dusjing, har jeg ikke hatt en eneste infeksjon der nede :)
Men har brukt intim servietter fra Asan, når jeg er avsted å føler for å freshe opp litt. Eller før sex ;) men langt fra noe jeg bruker vær dag el.

Jeg vasker med rent vann etter hvert toalett besøk :) slet mye med bakteriell vaginose før i tiden.

Du kan vaske deg med intimsåpe, eller en god olje, men ikke innenfor de indre kjønnsleppene.
Der kan du skylle med vann.

Etter du har bæsja (ja, jeg sier "bæsja" :P), kan du med fordel dusje deg litt, eller vaske deg nedentil med en våtserviett/klut.
Det vil begrense mengden bakterier i underlivet.
Det er bakteriene som gir lukt.

Altså. Alle har jo en lukt i underlivet. Ikke sånn man kjenner at det oser så fort du tar av deg trusen, men det er klart det har en lukt om du tar fingrene borti og så lukter på dem :p Det er normalt det.

Har aldri vasket med med såpe nedentil. Det trengs absolutt ikke, og det ødelegger den naturlige floraen der.

Jeg har hørt at intimservietter ikke er bra å bruke mtp floraen der nede. Tror jeg leste om det i forbindelse med sopp eller noe (husker ikke helt). Har derfor sluppet å bruke slike.. Men jeg synes dr.greve fungerer fint, og er tilfreds med den. Inneholder melkesyrebakterier som hjelper med å balansere floraen :-)

Jeg har hørt at intimservietter ikke er bra å bruke mtp floraen der nede. Tror jeg leste om det i forbindelse med sopp eller noe (husker ikke helt). Har derfor sluppet å bruke slike.. Men jeg synes dr.greve fungerer fint, og er tilfreds med den. Inneholder melkesyrebakterier som hjelper med å balansere floraen :-)
*Sluttet å bruke, ikke sluppet å bruke...

man skal vell sånn strengt tatt ikke vaske med noen form for såpe der nede egentlig, bare skylle godt med vann? jeg pleier hvertfall å skylle godt når jeg dusjer, og fra tid til annen bruker jeg også litt intimsåpe :)

Eg har hørt at man ikke skal vaske med noe form for såpe der nede, det kan skape mer lukt og mer infeksjon en vist man bare bruker vann.

Mam skal helst bruke vann. De legene jeg hat pratet med sier at intimsåpe er fyfy. Er visst helt feil ph i forhold til underlivet og kan heller skade.

Back
Topp