Underlivet etter fødsel

E

Eline2020

Guest
Jeg er så plaga med at når jeg går tur eller er mye frem og tilbake hjemme at jeg føler noe skal dette ut. Livmora eller noe. Føler det er noe som fyller skjeden på en måte. Eller at det er veldig hovent der eller noe.

Jordmor sier det er helt normalt, og at alle har denne følelsen, også de med ks. At det kun er slapphet etter 9mnd svangerskap. Hun sier jeg må trene bekkenmusklene. Jordmor sier ingen førstegangsfødene får fremfall.

Hvordan er dette m dere? Plager der nede eller 100% bra? Ser jo mange til og med trener eller fødsel men det er såpass ille at jeg hadde ikke kunne trent.
 
Jeg har 4 fødsler bak meg og har aldri kjent på følelsen du beskriver. Jeg har kjent meg sår og hoven, særlig etter første fødsel, da jeg ble sydd et par sting, men ikke som om noe fyller skjeden.

Denne gangen følte jeg meg klar for lett trening rett etter fødsel, men det kan man ikke forvente. Det er flere gode grunner til å ikke starte styrketreningen før ved 6 uker, og da gjerne få et klarsignal om at magemusklene er klare for det først.

Hvor lenge er det siden du fødte? Jeg ville bedt om en second opinion. Kan ikke se noen grunn til at man ikke kan få fremfall etter første fødsel. Kjenner faktisk noen som har fått det.
 
Jeg hadde det sånn sist. «Nedpress», bare av å gå til og fra kjøkkenet. Jeg tok det med ro, og det ble bare bedre og bedre av seg selv :) jordmor sa at det kunne være livmora som trakk seg sammen og ga denne følelsen av nedpress.
 
Jeg opplever også det du beskriver ts. Ofte på kvelden, føler meg hoven nedentil og føler noe er på ved til å dette ut, særlig etter en lengre trilletur.. men jeg er ikke nervøs, tenker det er en del av restitusjonen.
Men tenker å høre på 6-ukers kontrollen om det ikke er bedre. Men det regner jeg med.
Men føler ofte det er ømt i stingene enda.. sydde jo 10 "pyntesting", noen innvendig og noen bakover i mellomkjøttet, og det er der det er ømt enda for min del :)
Leste at det kan ta 6-8 uker før man føler seg bedre nedentil.
 
Det jeg opplever som mest ubehagelig nå, er at jeg lekker litt urin.
Utfloden er nesten borte etter renselsen, men må ha truseinnlegg for urindråper. Og jeg må gå på do å tisse før jeg blir tissetrengt, da klarer jeg ikke å holde på urinen. Det er ubehagelig.
Jeg leste at det vil gå over etter hvert.. og med knipetrening. Men kniper hver dag og gjorde det i svangerskapet, og føler ikke det hjelper. Enda.
Flere med slik erfaring?
Kommer til å spørre om det på 6-ukers kontrollen (om 2 uker).
 
Jeg hadde det sånn ved første fødsel og fikk beskjed om at det jekk over. Men endte med at livmoren sank bitte litt ned, så da kunne dette fikses med operasjon men legen sa at in jeg skulle ha flere barn så ville han at jeg ventet med å ta den operasjonen. Så lenge det ikke plaget meg mye og gjorde vond, å det var jo ikke vondt bare slitsomt å få en ob. opp når man hadde menstruasjon. Har fått mitt andre barn nå for 19 dager siden og har akkurat det samme som sist bare at denne gongen er jeg jo litt redd for at det vill ikke klare og trekke seg opp sånn som sist til en viss grad. Så nei du er ikke alene om å ha dette ned trykket og følelsen av at noe vill ut nedentil.
 
Det jeg opplever som mest ubehagelig nå, er at jeg lekker litt urin.
Utfloden er nesten borte etter renselsen, men må ha truseinnlegg for urindråper. Og jeg må gå på do å tisse før jeg blir tissetrengt, da klarer jeg ikke å holde på urinen. Det er ubehagelig.
Jeg leste at det vil gå over etter hvert.. og med knipetrening. Men kniper hver dag og gjorde det i svangerskapet, og føler ikke det hjelper. Enda.
Flere med slik erfaring?
Kommer til å spørre om det på 6-ukers kontrollen (om 2 uker).
Meg og!:shifty: Har fått beskjed om å kjøre på med knipeøvelser i hytt og pine, så skal det visst gå seg til etterhvert. Så krysser fingre! Ønsker virkelig ikke å bli begrenset i hverdagen og på trening senere pga lekkasjer..
 
Det jeg opplever som mest ubehagelig nå, er at jeg lekker litt urin.
Utfloden er nesten borte etter renselsen, men må ha truseinnlegg for urindråper. Og jeg må gå på do å tisse før jeg blir tissetrengt, da klarer jeg ikke å holde på urinen. Det er ubehagelig.
Jeg leste at det vil gå over etter hvert.. og med knipetrening. Men kniper hver dag og gjorde det i svangerskapet, og føler ikke det hjelper. Enda.
Flere med slik erfaring?
Kommer til å spørre om det på 6-ukers kontrollen (om 2 uker).

kniper du riktig?
husker jeg fikk meg en aha opplevelse på mammatrening etter sist graviditet, når de ba oss stramme fra rumpehullet og framover til skambeinet (i den rekkefølgen også).. var i allefal ikke sånn jeg hadde knipt tidligere ;)

men med nr 1 slet jeg med det samme.. husker jeg tissa meg helt ut på trappa etter en trilletur ;) ikke likt i svangerskap nr 2 eller nå faktisk.. tross null kniping i noen av svangerskapene ;) Men det gikk faktisk bare over ;)
 
kniper du riktig?
husker jeg fikk meg en aha opplevelse på mammatrening etter sist graviditet, når de ba oss stramme fra rumpehullet og framover til skambeinet (i den rekkefølgen også).. var i allefal ikke sånn jeg hadde knipt tidligere ;)

men med nr 1 slet jeg med det samme.. husker jeg tissa meg helt ut på trappa etter en trilletur ;) ikke likt i svangerskap nr 2 eller nå faktisk.. tross null kniping i noen av svangerskapene ;) Men det gikk faktisk bare over ;)
Takk for tips! Det skal jeg prøve :)
Skal bli med på "aktiv mamma"- barseltrening når det er ny oppstart, må bare ha 6-ukers kontrollen først, det er et krav.
Da ser jeg frem til, da blir det trening rettet mot bekkenbunnen blandt annet.
Jeg trooor jeg kniper riktig, eller det jeg tidligere har lært er riktig, men kanskje det ikke er helt riktig likevel.

Haha! Det er godt å lese! Jeg har tisset på meg 3 (!!) ganger.
Første gangen på sykehuset første morgen etter fødsel. Så rett etter hjemkomst. Da laget jeg meg en regel om å alltid tisse etter jeg har ammet. Som en rutine for å ikke bli tissetrengt.
Og siste gangen en natt forrige uke, når barnet lå lenge på puppen og jeg var så tissetrengt at da jeg ikke rakk å løpe helt til doen! Huff altså, jaja..
Jeg hadde visst full urinblære under fødselen. Det var ikke bra sa jordmoren, hun forklarte hvorfor men det husker jeg ikke. Var opptatt av babyen. Da jeg skulle tisse på bekken etter fødsel ble det fullt og rant over.
Klarte ikke å tisse før eller under fødsel.
 
Takk for tips! Det skal jeg prøve :)
Skal bli med på "aktiv mamma"- barseltrening når det er ny oppstart, må bare ha 6-ukers kontrollen først, det er et krav.
Da ser jeg frem til, da blir det trening rettet mot bekkenbunnen blandt annet.
Jeg trooor jeg kniper riktig, eller det jeg tidligere har lært er riktig, men kanskje det ikke er helt riktig likevel.

Haha! Det er godt å lese! Jeg har tisset på meg 3 (!!) ganger.
Første gangen på sykehuset første morgen etter fødsel. Så rett etter hjemkomst. Da laget jeg meg en regel om å alltid tisse etter jeg har ammet. Som en rutine for å ikke bli tissetrengt.
Og siste gangen en natt forrige uke, når barnet lå lenge på puppen og jeg var så tissetrengt at da jeg ikke rakk å løpe helt til doen! Huff altså, jaja..
Jeg hadde visst full urinblære under fødselen. Det var ikke bra sa jordmoren, hun forklarte hvorfor men det husker jeg ikke. Var opptatt av babyen. Da jeg skulle tisse på bekken etter fødsel ble det fullt og rant over.
Klarte ikke å tisse før eller under fødsel.

tok de ikke å tømte blæra me kateter siden du ikke fikk til å tisse? Gjorde de på de to siste fødslene til meg! Fordi det ikke var bra å ikke tisee!
 
tok de ikke å tømte blæra me kateter siden du ikke fikk til å tisse? Gjorde de på de to siste fødslene til meg! Fordi det ikke var bra å ikke tisee!
Nei, desverre.. jeg tror det var underkommunisert eller en misforståelse.
 
Nedpress kan være framfall av en eller flere kjedevegger, livmor eller annet.

jeg fikk kjedeframfall pga overdreven tur etter fødsel og har det «permanent» virker det som; er nå geavid med andremann.

urin lekkasjen og framfall skal taes på alvor av lege/JM her må du bare være bestemt på dine krav at du vil ha grundig sjekk. Kvinnehelse er dessverre elendig post fødsel, du er ikke så viktig lengre og mange går med plager og blir føyset med «det er vanlig» og «det skal være sånn»

forlang å bli tatt alvorlig og å få sjekk.
 
Trodde jeg hadde fremfall en periode, håper jeg ikke har det. Jeg kjente liksom noe i skjedeåpningen, men er bedre nå, så håper det bare er forbigående og normalt. Skal på 6 ukerskontroll om en uke eller noe, så får jo se da. Gjorde vondt å gå også på meg, men nå kjenner jeg bare det litt inni mellom. Ikke hver dag.
 
Back
Topp