Underliggende diabetes

Knerten3

Glad i forumet
Jeg fikk en veldig stor baby sist. Mot nr 1 som bare veide 3 kg. Tok vanlige urinprøver underveis som ikke slo ut på diabetes. Men så sa JM ved fødsel at jeg kunne ha en underliggende diabetes.. ser nå at dette ikke blir fanget opp på urinprøvene. Men at man må ta glukosebelastningstest?
Vil jo helst ikke føde et så stort barn igjen.. 4,6. Det er mye at forskjellen mellom søsken er 1,6 og m samme far.
Er heller ikke overvektig...ikke diabetes i familien

Jeg fikk en veldig stor baby sist. Mot nr 1 som bare veide 3 kg. Tok vanlige urinprøver underveis som ikke slo ut på diabetes. Men så sa JM ved fødsel at jeg kunne ha en underliggende diabetes.. ser nå at dette ikke blir fanget opp på urinprøvene. Men at man må ta glukosebelastningstest?
Vil jo helst ikke føde et så stort barn igjen.. 4,6. Det er mye at forskjellen mellom søsken er 1,6 og m samme far.
Er heller ikke overvektig...ikke diabetes i familien
Hvor gammel er du? Vi over 25 må ta glukosebelastning :dead:

Dette er min første graviditet, så aner ikke om det er nytt haha. Men leste det på nett, og fikk beskjed av jordmor da jeg var der. Var flere punkter som avgjorde om man måtte ta testen, men mange går jo under det punktet om over 25 år. :happy:

37. Må vi? Er det noe nytt da? Har ikke gjort d ved tidligere graviditeter. Men d er bra da, at jeg får sjekka d
Punkt 3 her: https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/

Men ser at det bare er hvis du er førstegangsfødende da. Så der må jeg bare unnskylde, tok feil ang din sak der. Men tenker at det umulig kan være vrient å få tatt den testen når de prøver å fange opp flest mulig der, og du har fått beskjeden du har fått tidligere.

Last edited:
Jepp, d vil jeg også.
Bare lurte på om d var eneste måten å finne ut av det på.. at d ikke dukker opp på urinprøve?

Nei, det må en skikkelig test til for å se hvordan kroppen reagerer på sukkerinntak.:) Eller, hvor godt den jobber med å få blodsukkeret ned etter inntak. Det ser de ikke på urinprøver.

De følger vel med på sukker i urina også, men det blir ikke det samme.

Jepp, d vil jeg også.
Bare lurte på om d var eneste måten å finne ut av det på.. at d ikke dukker opp på urinprøve?

Nei dukker ikke opp i urinen. Legen min mente at det var unødvendig at jeg skulle ta glukosetesten pga jeg hadde så fine prøver, men glad jeg tok den for det viste seg at jeg har svangerskapsdiabetes.

Nei dukker ikke opp i urinen. Legen min mente at det var unødvendig at jeg skulle ta glukosetesten pga jeg hadde så fine prøver, men glad jeg tok den for det viste seg at jeg har svangerskapsdiabetes.
Ok. Men hvilken uke skal den taes i? Det kan jo være farlig å gå m uoppdaget..

Du kan sikkert be om å få det tidligere pga historien din. Det tas i utgangspunktet ganske sein. Sånn rundt uke 25 tro?

Ok. Men hvilken uke skal den taes i? Det kan jo være farlig å gå m uoppdaget..

Hmmm jeg tror det er mellom 24-26 (?) husker ikke :dead: Ble faktisk ikke oppdaget hos meg etter testen da legen gikk ut fra gamle retningslinjer.
Var jordmor på sykehuset i uke 32 som fanget det opp. Gikk så noen uker uten særlig info og oppfølging så det er jo ikke så bra...men det har nå gått fint. Slipper medisiner fordi jeg stort sett klarer å regulere blodsukkeret gjennom kosten og får jevnlig velstkontroll på sykehuset.

Du kan sikkert ta den testen tidligere om du ønsker det. Jeg har fått beskjed om at jeg ved et eventuelt neste svangerskap skal ta testen omtrent ved positiv test.

Det er ikke noe vits i å ta den for tidlig. Det tar tid før kroppen ikke klarer å "rydde unna" fort nok og for tidlig test vil ofte gi falsk positiv (eller falsk negativ, som det blir i dette tilfellet da:p) Da bør man evt ta den igjen seinere i svangerskapet.

Du kan sikkert be om å få det tidligere pga historien din. Det tas i utgangspunktet ganske sein. Sånn rundt uke 25 tro?
Ok, da får jeg sjekke hva legen sier. Bestille meg en time snart. Det var jo ikke bare stort barn, men andre komplikasjoner også. Kanskje det var diabetes den gangen..

Det er ikke noe vits i å ta den for tidlig. Det tar tid før kroppen ikke klarer å "rydde unna" fort nok og for tidlig test vil ofte gi falsk positiv (eller falsk negativ, som det blir i dette tilfellet da:p) Da bør man evt ta den igjen seinere i svangerskapet.
Ok, da får jeg høre med legen, Sikkert ikke vits på en stund enda :-)

Ok, da får jeg sjekke hva legen sier. Bestille meg en time snart. Det var jo ikke bare stort barn, men andre komplikasjoner også. Kanskje det var diabetes den gangen..

Ok, da får jeg høre med legen, Sikkert ikke vits på en stund enda :)

Jeg hadde hørt med både lege og jordmor. :) Kunnskap hos fastleger på disse områdene varierer helt ekstremt.

Back
Topp