Underlig svar fra sykepleier og jordmor ???

Linka

Gift med forumet
Fikk liberomagasinet hjem i posten og der sto det :

? - Amming og morsmelkserstatning. Hvordan er det og bruke begge deler ? Enkelte sier at barna sover bedre hvis de får morsmelkerstatning isteden for morsmelk. Datteren vår henger mye i puppen og sover dårlig om dagen hvis hu ikke blir trillet på tur. Så går det ann og blande litt pupp og litt erstatning, eller er dette uheldig.

! - Har du nok morsmelk, skal du ikke gi henne begge deler. Morsmelk vil være det beste for barnet ditt, og hvis du gir tillegg, vil du ikke klare og holde morsmelkproduksjonen oppe. At hun får morsmelk er neppe årsaken til at hu ikke vil sove. Kanskje hu ikke er trett nok eller bare har fått den vanen å bli trillet for å kunne sove.

Er enig i at morsmelk er best og at man sikkert mister produksjonen hvis man bruker mme isteden, men hvorfor skal det aldri være noe positivt om erstatning ??
Jeg har brukt og bruker det på begge mine og i forhold til mange andre så sover de 8 - 10 timer om natta. Jeg tror faktisk at for de som er usikre på om unga får i seg nok så kan det kanskje være lurt og la de få amme først og se om de vil ha erstatning når de ikke får mer av puppen.

Er jeg den eneste som ikke syntes det er tabu og gi mme ???

Er jeg den eneste som ikke syntes det er tabu og gi mme ???

Nei vettu hva...syns folk må prøve seg frem og finne ut hva som er best for SIN baby!Det viktigste er jo at barna er fornøyde, og det er de jo om de sover godt![;)] 
Jeg ammer bare, men det er fordi jeg har så mye melk enda at han ikke klarer å tømme de alltid engang! tror jeg hadde sprukket om jeg skulle gått lenger enn 3 timer mellom!

Jeg gir mme og synes det er helt greit. Han fikk også det på sykehuset..
Må gi mme her, for jeg har ikke melk.

ORIGINAL: Linka

! - Har du nok morsmelk, skal du ikke gi henne begge deler. Morsmelk vil være det beste for barnet ditt, og hvis du gir tillegg, vil du ikke klare og holde morsmelkproduksjonen oppe. At hun får morsmelk er neppe årsaken til at hu ikke vil sove. Kanskje hu ikke er trett nok eller bare har fått den vanen å bli trillet for å kunne sove.

Helsesøsteren min bameg gi JR mme i tillegg til morsmellka selv om jeg har melk i massevis..
For han var litt treg til å legge på seg i begynnelsen[;)]

Har visst skummet-melk i puppen jeg [8D]

Jeg har vært en ganske sterk stemme for mme, men blir noen ganger litt oppgitt over hvor tabu det enda er i følge noen. Var i syden med Christian da han var tre mnder og de der nede skjønte ikke bæra. Nei... skamme meg skulle jeg.
Og i barnehagen prøvde en dame fra pakistan å gi meg råd og overbevise meg om at jeg måtte amme. Tar gjerne imot råd, men vil at folk respekterer at jeg ikke ammer.

Homma - jeg syntes også at mange sier de sover bedre med mme om natta. God og se at du henger med i mme klubben.

Gry - Akkurat ja. Flere som sliter med melkeproduksjonen. Virker nesten som om ingen tror meg når jeg sier at jeg har for lite melk.

Fiorelina - Fantastisk !! Endelig en helsesøster som ikke er imot mme.
Hehehe... skummet melk ja... lo godt da jeg leste den.

Chill24 og GoUngen - Det er godt at dere ammer og får det til. Noen ganger skulle jeg ønske jeg også gjorde det. Ser så koselig ut. Mor og barn i skjønn harmoni. Er også veldig glad for at pappaen kan stå opp om natta og gi flaske da... hehehe....

Linka; jeg gir også MME. Ble rett og slett forb.... når jeg leste startinnlegget ditt. Skal komme med et saftig svar om hva jeg mener om en slik holdning bare jeg får summet hodet mitt litt, og får litt overskudd. [;)]

Jeg mista melka etter 2 1/2 mnd med Ole Martin. Pompa klarte ikke å holde melka oppe. Han er født 12 uker før tiden og fikk collet etter jeg mista mi og er i dag litt over 5 år og veier 19 kilo så kom ikke å si at mme ikke er bra.
Nå må fagfolk slutte å gå etter den jæ... boka hele tiden.
Denne gangen ammer jeg og hu legger på seg rundt 300 g i uka og er kjempe fornøyd men har gitt henne flaske av og til jeg og. Hvis jeg er trøtt og faren tar henne og når jeg føler hu ikke får nok.
Men på 6 ukers kontrollen fikk jeg klart svar fra legen at jeg bare kunne slutte me det for jeg hadde mer en nok.
Ja jeg har mer en nok men av og til har vi mer en nok me han andre som krever litt og er godt bare å gi henne flakse for det går fortere.
Til dere som gir bare mme drit i alle andre dere gjør det beste dere kan.
Jeg selv er vokst opp på mme og er så normal jeg kan få blitt hi hi hi.
Helt normal hadde jeg aldri blitt [:D]

Skjønner at du ble irritert Hanne79. Jeg ble også det. Nå er jeg litt redd for om jeg har sluppet en bombe i fanget ditt.  Kom snart tilbake og si din mening for jo lenger det går jo mer sint kan man bli. Hihihi...

Og Linni.... jeg håper ingen her inne er normale.... hvilken normal jente/dame ville utsette seg for sjansen for å legge på seg mange kg, få kroppen full av vann, få rygg og bekkenproblemer, restriksjoner på sex stillinger grunnet mangel på plass til mage, mulig sjans for kynnere i mange mnder, rier som herjer kroppen, pressrier fra hel... og tilslutt en basketball sprettendes ut av .........
..... og så etter noen mnder/år...... gjordt det om igjen ??????

Nei, INGEN her er normale og takk gode gud for det. Ellers ville ikke alle de utrolig flotte barna vært her idag....

Power to the birthgivers !!!! Hehehe.....

Fine

- Har du nok morsmelk, skal du ikke gi henne begge deler. Morsmelk vil være det beste for barnet ditt, og hvis du gir tillegg, vil du ikke klare og holde morsmelkproduksjonen oppe. At hun får morsmelk er neppe årsaken til at hu ikke vil sove. Kanskje hu ikke er trett nok eller bare har fått den vanen å bli trillet for å kunne sove.

Oki... her kommer svaret mitt..... Fortsatt sint jeg...

Jeg har gitt jentene mine morsmelk siden de ble født... dvs den første uken fikk de bankmelk fordi produksjonen min tok lang tid før den kom igang...dvs 6 dager etter fødsel. Prøvde med dobbelamming ca 2mnd, men jentene klarer rett og slett ikke å ta pupp. Derfor pumper jeg meg og gir dem MM på flaske....  At en helsesøster sier at du ikke skal gi tillegg hvis du har nok morsmelk gjør meg forb.... For det første trenger det ikke gjøre noen ting med produksjonen din.... Vanligvis produserer kroppen melk etter etterspørsel... dvs at hvis babyen din drikker 400 ml MM i døgnet så produserer du 400 ml i døgnet. Om du gir MME utenom disse 400 ml så vet ikke kroppen din dette!!! Jentene mine får MME til kvelden fordi da SOVER DE BEDRE!!! Tror ikke at babyer ikke sover fordi det får MM, men tror gjerne de sover bedre og LENGRE med MME. Dessuten er det mange som sier at flaskebarn sover bedre enn puppebarn... Helsesøtra mi anbefalte meg å prøve med MME på kvelden. I stedet for å stå opp hver 3. time og gi TVILLINGER mat, får de nå mat kun én gang om natten! Dessuten blir jeg irritert når en helsesøster svarer at "kanskje babyen ikke sover fordi hun ikke er trett nok eller er vant med å bli trillet i søvn". Hva vet denne forb... helsesøsteren om dette? Kanskje babyen ikke klarer å ta til seg nok MM om kvelden. Kanskje mammen ikke har nok melk om kvelden? Det kan være mange årsaker til dette.

Kjenner jeg blir mer og mer irritert på denne holdningen staten har til MME, og det at de ikke har lov til å reklamere for MME. Det ER og SKAL IKKE VÆRE en skam å gi MME. Og det bør være akseptert å gi MME en gang inne i mellom selv om du ammer, som avlastning for mammen. Skal vedde ganske mye penger på at de helsesøtrene som maser mest om amming og forteller oss hvor forferdelig det er for babyene å få MME ALDRI har hatt problemer med amming, og dermed ikke vet noe om hvor forferdelig det føles å ikke ha nok melk, eller at barna ikke klarer å suge, eller at du rett og slett ikke ORKER å ha babyene hengende i puppen hele døgnet....

Nei, takke meg til å gi MME inne i mellom... og den dagen pumping blir et ork for meg, gir jeg jentene mine MME døgnet rundt med godt samvittighet.... Som mødre kommer vi til å slite med nok dårlig samvittighet om vi ikke skal bruke energi på det når det kommer til MME...

Så var min mening sagt om dette..... *rasende*

Hanne79 :

Du er en av de tøffeste damene jeg vet om. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Det er utrolig viktig at mødre skjønner at å gi barna mme er IKKE en skam og et nederlag. Og uansett grunn så er heller ikke det noe folk har noe med.

Derfor er det som de sier på www.flaskeposten.org at det er for jæ... at staten har gitt produsentene av mme munnkurv på info. Siterer den ene mammaen som sa : Jeg vet at mm er det beste for barnet, men når jeg ikke kan gi han det så vil jeg gi han den beste nr to.
Og det er der feilen er. Uten info om hvilken mme som er best, og hva man kan prøve på når barnet ikke tåler eller det er andre problemer som oppstår,  så vet vi ikke hvilken mme som er best eller om noen i det hele tatt er bedre enn andre. 
Og du som er tvillingmor skjønner jeg enda bedre. Jeg syntes det er stress med en til tider, men to. Vel, da hadde jeg også villet sove om natta.

Ang. reklame så kan jeg se meg enig i at man ikke burde reklamere i fattige land, men skjerp dere da !!! Norge er ikke et fattig land. Det er da mange land som reklamerer for røyk og øl/sprit og de har ikke sluttet bare fordi vi i norge ikke gjør det. Greit så er ikke røyk, øl og sprit det samme som mme, men prinsippet er det samme. I norge har vi ikke så dårlig råd at noen barn ville dødd av feilbruk av mme, men det kan sikkert skje mye annet fordi vi flaskebrukere ikke får den infoen vi trenger og fortjener. Det ammepresset som er i norge er så forbanna høyt at man omtrent blir presset til og sulte unga sine på for lite melk eller melk med lite næring isteden for og bruke mme.

Nei !!! Våkn opp staten og skjerp dere. Gi mødre litt mer kreditt for at de velger det de syntes er best isteden for og trykke dem ned i asfalten...

( og det var mitt litt sinte innlegg... )

Eg merker maset fra folk rundt "ammer du fortsatt"??? "ammer du ikke" bla bla. Bry dere om dere selv og hva dere mener er best for deres barn synes eg

Det irriterer meg grønn også...hvorfor i all verden er det i andre sin interesse om jeg ammer eller ei!??!
Kan ikke folk holde nesa si for seg selv og være fornøyd med det??
Jeg spør da ikke for faen fremmede(eller nesten fremmede) folk om de ammer ungen sin eller ei!

Må legge til at jeg gir mme selv og har merket PRESSET fra andre nysgjerriperer!

Back
Topp