Unødvendige ting til babyen

Januar17

Glad i forumet
Januar 2017
Oktoberfruene 2018
hei jenter :) Dere er så flinke til å komme med tips og råd. Jeg lurer litt på hva dere har kjøpt av utstyr/ting til babyen som var helt unødvendig og som ikke ble brukt noe særlig. I denne kjøpe verdenen finnes alt mulig av ting man bare "må" kjøpe til babyen. Men jeg tenker at det må være mye som man ikke har brukt for. Jeg har ingen barn fra før, så hadde vært fint med andres erfaringer. Jeg tenker f.eks at jeg vil velge å ikke kjøpe stellekommode, ønsker heller kjøpe f.eks stellematte istede som vi kan ha på gulvet. Slipper å være redd for at ungen skal falle på gulvet. Andre som har noen tanker? :)

Har jobbet i barnebutikk noen år og mitt tips er å se ann barnet litt. Butikken er åpen etter fødsel også hehe.. Ammepumpe feks er greit å vente med. Stellebord har jeg inntrykk av at er et must for å ikke ødelegge ryggen helt. Også lurt å ikke kjøpe masse slike smukker og flasker. De fleste barn er sære på merke og noen vil ikke engang ha smukk. Er førstegangsfødene selv, men har mange tante og fadderbarn som jeg har vært og er veldig innvolvert i - men kommer til å få helt panikk når lille kommer haha...

Vi hadde stellekommode med badekar i og hele greia. Tro meg, stellematte på gulvet og en badebalje samt egen kommode til babyklær, syntes vi både var mer effektivt og langvarig løsning. Som du sier, er jo dette med fall man slipper å tenke på, og hvis man har rett type matte kan den brukes lenge etter at barna egentig vokser ut av den. Syvåringen vår bruker den enda av og til hvis hun trenger hjelp til vask og må smøres. Badekaret inni kommoden opplevde vi bare som upraktisk og vanskelig å styre med, spesielt om man var alene på badet, og så må det jo tømmes osv... Veldig upraktisk, bedre med vanlig og stor kommode.

Brystpumpe hadde vi heller lite bruk for, da det viste seg at frøkna aldri tok verken smokk eller flaske, så det ville jeg kanskje ventet med til man evt. ser et behov.

Vi hadde en ringslynge, den ble brukt kanskje en gang, tror rett og slett både babyen og jeg var for stor for den, føltes ikke behagelig i det hele tatt. Får arve et bæresjal nå, kan hende det blir bedre.

Ellers var det mye klær som knapt ble brukt. Gensere, spesielt med hette, og stive bukser i babystørrelse, det er helt latterlig at det finnes. Vi arvet og fikk i gave, og det var bare upraktisk. Skjørt og kjoler var også noe som ble sjelden brukt. Anbefaler heller å ha mange strømpebukser og bodyer, og ellers myke og praktiske klær uten hette.

bilpose og utedress den første sesongen hadde vi heller ikke noe behov for. Men til soving brukte vi voksipose, for å kunne flytte henne lettere og fordi babyteppet ikke virket så lunt, virket ikke stort nok rett og slett, men så var jo vår jente 4,5 kg som nyfødt.

Et sånn bade-sete var helt unødvendig her! Vi tok det ikke ut av pakningen engang! :P

Enig mtp stellekommode, ikke noen vits!

Og upraktiske klær. Alt som må dras over hodet er skikkelig lite gøy første månedene. Brukte til slutt bare omslags-bodyer. Alle de søte kjolene med knapper på ryggen var en slags trist vits :-)

Den fine Leander-vogga prøvde jeg forgjeves å rettferdiggjøre, men babyen hatet den. Sov stort sett bare på noen helt til hun var stor nok for sprinkelsenga.

Hettegenser står du glatt over den første tiden ;) og sokker er unødvendig da man har strømpebukser, men ullsokker er greit i vogna og son da på vinteren :)

Enig mtp stellekommode, ikke noen vits!

Og upraktiske klær. Alt som må dras over hodet er skikkelig lite gøy første månedene. Brukte til slutt bare omslags-bodyer. Alle de søte kjolene med knapper på ryggen var en slags trist vits :-)

Den fine Leander-vogga prøvde jeg forgjeves å rettferdiggjøre, men babyen hatet den. Sov stort sett bare på noen helt til hun var stor nok for sprinkelsenga.

Er noen forskjeller, jeg hatet omslagsbodyene fordi jeg ikke så behovet, så jeg brukte dem som vanlige bodyer, mens mannen åpnet alle knappene (hveeer gang) uten å klare å lukke dem igjen! :p og ammeputa som noen nevner, brukte vi kjempemye de første mnd :)

Er noen forskjeller, jeg hatet omslagsbodyene fordi jeg ikke så behovet, så jeg brukte dem som vanlige bodyer, mens mannen åpnet alle knappene (hveeer gang) uten å klare å lukke dem igjen! :p og ammeputa som noen nevner, brukte vi kjempemye de første mnd :)

Jeg elsket også ammeputa! Brukte den som sengeforminsker i sprinkelsenga også.

Men omslagsbodyene mine hadde ikke knapper, bare en sånn tråd til å knyte, de var geniale! :-)

ImageUploadedByBV Forum1466662626.631584.jpg

Vedlegg

• ImageUploadedByBV Forum1466662601.985051.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1466662601.985051.jpg
    90,3 KB · Visninger: 24
Takk for masse gode tips og erfaringer:) Er helt supert at man kan spørre andre om ting og tang! En annen ting, lekegrind.. Er det noe dere har brukt mye? Har litt inntrykk av at det er blitt brukt veldig lite hos vennene mine som har barn. Så ut som den mest ble brukt som oppbevarings møbel Hehe... Jeg og mannen prater mye sammen om ting og tang. Men vi blir ikke enige med oss selv om lekegrind er praktisk eller om den bare blir stående :)

Takk for masse gode tips og erfaringer:) Er helt supert at man kan spørre andre om ting og tang! En annen ting, lekegrind.. Er det noe dere har brukt mye? Har litt inntrykk av at det er blitt brukt veldig lite hos vennene mine som har barn. Så ut som den mest ble brukt som oppbevarings møbel Hehe... Jeg og mannen prater mye sammen om ting og tang. Men vi blir ikke enige med oss selv om lekegrind er praktisk eller om den bare blir stående :)
Hvis du har vugge eller seng i stua som baby kan sove i på dagtid har du ikke behov for lekegrind :-) vi hadde babynestet oppi lekegrinden så der sov han på dagtid, når han ble større lekte han litt oppi der siden vi hadde babygymmen oppi der :-)

Vi har aldri hatt behov for lekegrind med tanke på størrelsen på stua vår og det at vi har hatt dører til stua som kan lukkes. Heller ikke vugge av noe slag, fordi soverommet var rett ved stua. Har tilbud om å låne en vugge av oappa da, så kan hende vi tar i på det denne gangen. Så skaffer vi heller en god lekematte, og selvsagt grind som stenger av stua/trappa siden det faktisk er åpent denne gangen.

Bleiebøtte!

Vi fikk bøtta gratis og kjøpte de posene noen ganger. Før vi jo oppdaget den sinnsyke prisen!

Bruk mye heller en vanlig pose fra butikken!

Dette tror jeg er så individuelt som du kan få de, og noen bomkjøp kommer du trolig ikke unna uansett hva du gjør.

Vi hadde f.eks stellekommode med stelledel der babyen ligger imot deg, ikke sidelengs, og hadde ALDRI klart meg uten den. Superpraktisk! Nå som vesla er stor har vi tatt av stelledelen og bruker den som en vanlig kommode..

Ting jeg kjøpte som vi aldri fikk brukt for var smokker/flasker - vesla HATET dem og ville bare ha puppen. Bæresjal og babybjørn var også helt bortkastet.
Vippestolen ble aldri brukt (selv om jeg kjenner flere som sverger til den) og fort solgt videre, det samme med den elektriske brystpumpa.

Ellers er jeg enig med de andre her om at upraktiske klær er helt håpløst de første mnd. Jeg hadde bare noen få omslagsbodyer, vi ble fort vant til å trekke ting over hodet. Og jo, og så hadde vi sikkert 10 par små tykke ullsokker fordi lille fort ble så kald på tærne og disse søte tøflene satt ikke fast i det hele tatt..

Vi kjøpte en sånn "park a kid". Den brukte vi en del. Fordi vi kunne montere den opp på forskjellig vis og også bruke den som beskyttelse foran peisen.

Bleiebøtte!

Vi fikk bøtta gratis og kjøpte de posene noen ganger. Før vi jo oppdaget den sinnsyke prisen!

Bruk mye heller en vanlig pose fra butikken!
Vi har faktisk brukt bleiebøtta kun til bæsjebleier og vanlig boss til tissebleier da har vi sluppet den værste lukta på badet og kun nettopp begynt på siste rull i en 3pk med poser :-) Han er 17mnd nå :-)

Back
Topp