Unødvedige/nødvendige kjøp til baby

lillepiaa

Andre møte med forumet
Til dere som har en fra før. Hva er det dere syns har vært helt unødvendig/upraktisk å kjøpe inn? Og hva har vært helt nødvendig og praktisk? Alt fra klær til ting. :)

Er jo så mye man kan kjøpe at jeg blir nesten litt svimmel :p Har alt kjøpt klær med hette i str 56 å i ettertid tenkt om dette var så lurt. Men de kan man jo klippe av hvis de blir i veien :) Men hva trenger man egentlig av ting og klær? Er litt redd for at jeg kommer til å kjøpe for mye unødvendige kjøp.. :)

Om noen har sin egen utstyrsliste så post den gjerne. Jeg elsker å lese andres utstyrslister :)

Jeg er førstegang, og har ikke peiling på hva jeg trenger å ikke, men dette er hva jeg har kjøpt/ skal kjøpe:

Vogn : Emmaljunga city cross
Sprinkelseng: ikea gulliver
Stellebord: ikea gulliver
stellematte: jysk
Bilsete med isofixbase: maxicosi carbiofix
Dyne: 2x babydyner, 1x junior ( 1x baby til vogn, 1x baby til vugge, 1 x junior til sprinkelseng senere)
Sengetøy til sprinkelseng/vugge/vogn ( + tisselaken)
Madrass + overmadrass
Bil: Ford focus 2012 stv.
tepper: til vogn, vugge, kos ++ (hjemmstriket + kjøpt)
klær: 50-62 for det meste, mest body, thights, joggebukse ol lette praktiske. (venter jente)
Vognpose: medium varme /høst pose antar jeg. ( låner vinterpose)
div smått: vogn/sete bamser, kluter, gulpekluter, snørsuger, bitering.

Det er iallfall det jeg har kommet på i farta, ellers skal vi kjøpe babycall, og jeg er litt usikker på brypumpe. så venter nok til mini er født og ser om jeg kan amme før jeg velger å kjøpe evt.

Sist kjøpte jeg masse siklesmikker og gulpekluter som ikke ble brukt. Jenta mi hverken gulpet eller siklet. Men gulpeklutene har vi brukt som kjøkkenkluter da, så de kom jo til nytte..

kristin1986 skrev:
Jeg er førstegang, og har ikke peiling på hva jeg trenger å ikke, men dette er hva jeg har kjøpt/ skal kjøpe:

Dyne: 2x babydyner, 1x junior ( 1x baby til vogn, 1x baby til vugge, 1 x junior til sprinkelseng senere)
Madrass + overmadrass
klær: 50-62 for det meste, mest body, thights, joggebukse ol lette praktiske. (venter jente)

Det er iallfall det jeg har kommet på i farta, ellers skal vi kjøpe babycall, og jeg er litt usikker på brypumpe. så venter nok til mini er født og ser om jeg kan amme før jeg velger å kjøpe evt.

Haha, jeg liker at dere har "ny bil" på utstyrslisten;)

Imsa skrev:

kristin1986 skrev:

Madrass + overmadrass

Haha, jeg liker at dere har "ny bil" på utstyrslisten;)

Måtte jo ha det! :P
Lille fiestaen min fikk jeg ikke så mye inn i ;)

Her ble vippestol lite brukt, men vet at mange ikke kunne klart seg uten. Men våre barn trivdes MYE bedre på gulvet på en god matte, enn i vippestol...

Brystpumpe ble lite brukt, for jeg klarte ikke pumpe meg. Kom 1 dråpe etter 15 minutter liksom. Den ble stuet vekk, og jeg tok heller babyen med meg der jeg skulle ;)

Bleiebøtte var heller ingen suksess her! Vi har vannbåren gulvvarme, og dunken stinket død elg etter bare et par timer med skittbleie i. Så her la vi heller bleia i en lilla libero bleiepose, knyttet igjen og kastet med en gang.

Noe jeg ikke kunne klart meg uten?
En god samboer, som har godt barnetekke ;) Han er fantastisk med barn!
Lekegrinda er uunværlig!!
Vugge som barnet sover i på dagtid.
Gulpekluter.

Ønsker meg VELDIG en stor Dwingular lekematte!

Vet det er mye mer, men jeg har mammatåke

lillepiaa skrev:
Til dere som har en fra før. Hva er det dere syns har vært helt unødvendig/upraktisk å kjøpe inn? Og hva har vært helt nødvendig og praktisk? Alt fra klær til ting. :)

Er jo så mye man kan kjøpe at jeg blir nesten litt svimmel :p Har alt kjøpt klær med hette i str 56 å i ettertid tenkt om dette var så lurt. Men de kan man jo klippe av hvis de blir i veien :) Men hva trenger man egentlig av ting og klær? Er litt redd for at jeg kommer til å kjøpe for mye unødvendige kjøp.. :)

Om noen har sin egen utstyrsliste så post den gjerne. Jeg elsker å lese andres utstyrslister :)

Jeg la ut ei handleliste over helt nødvendig/mindre nødvendig innkjøp for en stund siden. En liste vi sammen laget på en tråd som ble startet.
Bare ett tips om du vil bruke den

Hvor er den tråden? :)

lillepiaa skrev:

Jeg har prøvd å sende PM til Initram for å få lagt den under "viktigste tråder", men har ikke fått noe svar ifra henne.
Men om du blar deg litt tilbake på juli forumet, skal du finne en tråd hvor det står: "julijentenes handleliste" :-)

Jeg kan sende deg link om du ikke finner den

LilleGull90 skrev:

lillepiaa skrev:

Jeg har prøvd å sende PM til Initram for å få lagt den under "viktigste tråder", men har ikke fått noe svar ifra henne.
Men om du blar deg litt tilbake på juli forumet, skal du finne en tråd hvor det står: "julijentenes handleliste" :-)

Jeg kan sende deg link om du ikke finner den

du må sende den til martini, hun har konen stjerner på siden å!;) men det er hun som er initram!;)

Tror det ikke er noen fasit,.. hvertfall når jeg ser lista til dere som har skrevet her.. 
Så ta råd med en klype salt - husk at det kan være lurt å ikke kjøpe inn alt, men holde litt igjen. er jo bare å kjøpe når man ser behovet;) 

Vi f.eks har brukt MASSE gulpekluter og smekker!! - gulpebaby ble siklegutt! 
Og lekegrind har vi ikke brukt, han har ligget på gulvet på gymmmatte og babygym og vippestolen var GULL!! (de lånte vi sist, så må låne eller kjøpe dette nå) 

Min mening er at klær kan man fort få "for mye" av.. vi rakk nesten ikke bruke masse, før det ble for lite.. Men i andre str ble det fort slitt pga krabbestadie m.m
Og leker også, gosj så mye leker vi har, fått masse så hadde ikke trengt å handle selv! 
Og bokklubb var ok i starten, men glad jeg avslutta etterhvert og ikke bestillte ALLE - for ellers hadde bokhylla vært stappa FØR han ble året:p

Ellers Synes vi at det vi gjorde best innkjøp med en god vogn, og det er jo individuelt hva man vil ha!
En lett og TRYGG bilstol (vi har maxi cosi)
og sengen var i 3 høyder og hadde nedfellbar side, veldig greit for meg spesiellt som sliter med vond rygg!
Kjøpte stellebord på IKEA og det bruker vi enda (!!).
Tripp trapp stolen er gull og vinterposen også! 

Ellers kjøpte jeg håndpumpe, fikk så vondt i armen/hånda av å pumpe, så får jeg like mye melk nå skal det handles inn en elektrisk asap! Min gutt tok aldri flaske (:s) så hadde ikke trengt det! 

Bleiebøtte.. vi har og synes den er grei, men bruker vanlige poser i den - så kan med andre ord klart oss med vanlig pedalbøtte - som vi skal bytte til nå. Jeg ønsker meg nemlig en VIPP, men det er vel mer for at den passer så fiiiint inn på badet;) 

Kunne ikke klart meg uten masse store gulpekluter, bleiebøtte, omslagsbodyer, solskjerm til vognen.... Har ikke hatt behov for ammepute, myggnetting, gensere, klær med hette

Nødvendig:

-vogn med alt tilbehør (regntrekk, myggnetting, stelleveske, vinterpose, dyne, laken  (hadde 3-4 stk), sengesett til dyna i vogna, vognteppe).
-bilstol
-stellebord med stellematte
-badebalje
-gulpekluter
-flanellskluter til underlag og tørking av baby ved stell
-håndduker med hette, deilig å passe rundt te små etter bad
-stelleprodukter, inotyol-salve, sinksalve
-kosekluter
-seng (med tilbehør)
-babykurv
-lekegrind
-vippestol
-bæresele (hadde Baby bjørn sin orginale, men den er ikke god. Skal kjøpe ny denne gangen)
-hele sparkebukser
-masse longser
-masse bodyer, gjerne omslag den første tiden.
-tepper, gjerne helsetepper.
-ammepute
-smokker
-flaske
-microsterilisator
-brystpumpe
-ammeinnlegg (likte Natusan og Chicco sine best)
-babycall
-klær i str 50. Forrige barn var lite og brukte str 50 i over 1 mnd.

Unødvendig:

-gensre/jakker med hette på. Bare i veien den første tiden
-bleiebøtte. Dyrt å kjøpe refill-delene
-uro over seng
-"jeans" på små babyer. Stivt og ubehagelig

En Dwinguler lekematte var helt klart mitt beste kjøp sist gang og den er i bruk ennå og kan snart brukes av en til;)

Ellers så er jo nødvendige ting som en sikker bilstol, vogn, seng høyt på listen..

Jeg kan jo slenge ut min utstyrsliste :) Jeg forandrer på den hele tiden, men her er en liten oversikt. Det som jeg har streket under har jeg :) Noe skal jeg vente med å se om jeg trenger å noe må jeg kjøpe før babyen kommer.

UT PÅ TUR:

• Emmaljunga City Cross, sportsdel, bagdel, kjørepose, stelleveske og regntrekk.
  • Voksi pose
  • Bilsete med base
  • Adapter til vogn
  • Myggnetting
  • Helsetepper
  • Bæresele
  • Vogndyne
  • Barnevognsoppheng

SOVE:

• Sprinkelseng
  • Madrass
  • Sengesett
  • Himmelløsning
  • Helsetepper
  • Dyner og pute
  • Uro med musikk
  • ?Sengekant
  • Babycall
  • Lammeskinn/saueskinn
  • Vugge - Tror vi får låne en vugge :)

STELLE:

• Stellebord
  • Badebalje
  • Badehjelp
  • Håndklær
  • Vaskekluter
  • Kremer
  • Bleiebøtte
  • Filter til bleiebøtta? Mulig jeg bare bruker vanlig pose.
  • Bleier

LEKE:

• Rangler
  • Biteringer
  • Div baby leker?
  • Vippestol
  • Babygym
  • Koseklut med rangle

KLÆR:

• Sokker
  • Luer
  • Strømpebukser
  • Bodyer lang og kort armet
  • Klorevotter
  • Smekker
  • Sånne sikle smekker
  • Pysjamas

DIV:

• Flasker - Kjøpe en, så flere hvis det blir nødvendig
  • Smokker
  • Brystpumpe
  • Flaskesterilisator
  • Ammebh
  • Amme innlegg
  • Termometer
  • Ammepute
  • Bæresele
  • Nattlampe

Tror det er veldig individuellt :)
For min del hadde jeg aldri klart meg uten :
-MASSE kluter
-bæresele/slynge
-vippestol
-tynnt teppe i merinoull (strikker selv)
-tynne ullklær, lue og sokker
-hengevugge (et dytt og den vugget i 5 min :)
og selvsagt vogn, basic klær, seng, bilstol etc.

Ting jeg ikke har hatt bruk for er :
-Ammepute
-flasker og flaskeutstyr (hadde en baby som kun ville ha "ekte vare")
-brystpumpe
-bleiebøtte
-babykurv (babyen var tryggest i vognbagen sin som hun sov inne i den første tiden)
-kortarmede bodyer
-uro over seng
-stive plagg. Veldig søtt med snekkerbukser og klær i dongristoff etc, men det er ikke noe jeg tok på den lille babyen min

Back
Topp