Ulvehunger - mat som metter lengre

Kakemonsterinnen

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Dette er mitt andre svangerskap, og som i forrige er jeg uhorvelig sulten hver andre tredje time. Det er en sånn ursult jeg aldri opplever ellers.

Jeg er en brødmat person. Har alltid spist mye brød og liker det, og har ikke noe behov eller ønske om å endre dette som ikke-gravid. Men nå innser jeg at dette ikke metter nok.

Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips til mettende frokost og lunsj?

Egg kan liksom ikke spises til hvert måltid, og grøt er jeg ikke noe fan av..

Hmm. Jeg er blitt veldig glad i avokado. Synes det metter ganske godt. Jeg spiser det ikke alene da, men bruker det som pålegg på knekkebrød, har litt pepper og cherrytomat på :p

vil sulten komme hver andre/tredje time uansett hva du spiser? I såfall ville jeg gått for å legge til ekstra grønnsaker som metter og gir mye gode næringsstoffer (og er relativt billig).

• Liker
Reactions: HCS
Hva med å lage kyllingsalat med masse kylling og avokado? Proteinpannekaker med cottage cheese og syltetøy? Ville uansett redusert karbohydratmengden og økt mengden protein, supplert med noe sunt fett.

Kjøleskapsgrøt er mitt tips til frokost! Jeg er egt ikke frokostmenneske i det hele tatt, men akkurat det liker jeg veldig godt. Det er dessuten både sunt og veldig mettende :D Også så digg at man kan variere både "topping" (frukt, bær, kokosflak, granola), samt ulike smaker i selve grøten (jeg er veldig glad i vaniljeyoghurt og lett sjokolademelk uten tilsatt sukker) :love2

Enig med WP:]. Jeg har selv slitt med ulvehunger i en periode av svangerskapet! Som en generell anbefaling, vil jeg foreslå måltider som har godt med protein, og noe sunt fett. Protein og fett metter generelt bedre enn karbohydrater. :)Kan være så mangt, men gir en pekepinn i alle fall.

Frokosttips: havregrøt, bland gjerne inn litt cottage cheese, yoghurt eller annet med protein og topp med frukt og valnøtter. Frøknekkebrød (jeg lager selv) med avocado.
Omelettbrød (bland sammen havregryn, egg, kremost og litt vann og lag lapper som du steker i ovnen. Veldig godt med ost og paprika eller med avocado på.

Lunsj: Salat med kylling, kikerter/linser OG avocado til lunsj har reddet meg.Gjerne med fetaost og nøtter i tillegg.
Varmlunsj metter godt, hvis du har tilgang på det.

Ellers er det lurt å ha litt i sekken til enhver tid. Banan, gulrot, nøtteblanding, Wasa sandwich, müslibar/proteinbar, grove brødskiver er noen eksempler på ting jeg bærer med meg.

- Jeg lager et grovt brød med oppskrift inspirert av "Marksetbrødet" som smaker skikkelig godt og som metter veldig. Det inneholder bl.a. havre, solsikkefrø, gresskarkjerner, sesamfrø og linfrø!

- Jeg spiser også en del avokado, som jeg ser flere har nevnt. Og speilegg. Kombinasjonen holder meg mett fra frokost til lunsj!

- En gang i mellom, når jeg vil ha mye næring og vil ha rask mat, så lager jeg tunfisksalat. Jeg bruker 0,5-1 boks tunfisk i vann, blander inn en del (kanskje 2-3 ss?) majones med en gaffel, tilsetter 0,5-1 eple i små biter, 0,5-1 selleristang i små biter, kanskje mais, litt ost (feta, cheddar, gulost), kanskje 2 ss med cottage cheese, ca 5 cm agurk/paprika i små biter, en halv tomat i små biter. Alt blandes godt sammen og kan spises sånn! Evt smøre det på to skiver, legge det i toastjern og lage "tuna melt" :)

- God gammeldags havregrøt! Jeg lager min med havremelk som metter bedre enn vann. Jeg tilsetter en halv pære og drysser kanel på og har oppi litt honning. Men om du har rosiner og nøtter f.eks så blir den enda mer mektig.

Last edited:
Back
Topp