Ulvedrapet i Sverige *link*

*lykkeligst*

Forumet er livet
http://www.dagbladet.no/2012/06/17/nyheter/ulv/sverige/rovdyr/22152539/

Jeg kjenner jeg stusser litt på det utsagnet han kommer med der...

"- Jeg blir så opprørt at jeg blir trist. Walt Disney er skyldig til mye elendighet når han har menneskeliggjort dyrene. Dette her er nok en advarsel - nå må vi slutte med å være så nære ulvene. Det er feil, og risikoen er for stor, sier han. "

Disney viser oss at dyr kan snakke og elefanter fly, men jeg kan ikke si at jeg kjenner mange som faktisk tror det er sånn altså.

Er nok ikke bare Disney sin feil dette her, nei.
Men det er helt klart at en menneskealder med bøker og filmer (fra mange hold!) om søte, ville dyr som synger, danser, snakker og hjelper de søte menneskebarna har gjort at mange har et veldig skrudd forhold til ville dyr og hvordan de fungerer.
Har man først fått et inntrykk av at man kan "temme" alle villdyr ved å være godhjertet og modig, at man kan forvente "takknemlighet" dersom man hjelper dem og at de tenker gjennom alle handlinger de gjør på lik linje med mennesker (som ikke akkurat er kjent for å tenke gjennom ting de heller :p) er det ikke lange veien til uforsiktig og ufornuftig omgang med ville dyr.

Nei, jeg er ikke redd for å bli angrepet av ville ulver om jeg skulle møte dem ute i naturen - men så har ikke de blitt oppdratt til å tenke at mennesker er "ufarlige" heller, og jeg ville aldri gått bort til dem for å hilse/kose.

Se tilstandene i USA, hvor tusenvis av uvitende amatører holder voksne tigere som "kjæledyr" i helt vanlige hus, og så blir sjokkerte når den dreper barnebarnet deres som er på besøk og løper rundt som en hodeløs kylling...

Folk som tror de kan temme ville dyr har eksistert langt lenger en Disney altså!!

Sirkus f.eks har eksistert i utallige år..dyrepassere blir drept stadig og alle er så sjokkerte over at dyrene de har passet fra de var små plutselig angriper..de er dyr, dyr kan gjøre mye uforståelig for oss som å drepe sine egne så hvorfor ikke en dyrepasser som ikke oppfører seg og lever 100% som en del av flokken 

De som ikke greier å skille mellom Dumbo og en ekte elefant, fortjener nesten å bli trampa ihjæl altså

Back
Topp