Ultralydtermin vs menstermin

Douchenka

Andre møte med forumet
Jeg har ultralydtermin 4.juni, men i utgangspunktet hadde jeg menstermin 12.juni. Nå kjenner jeg meg litt engstelig for om uøtralydterminen er feil og jeg må vente helt til 12.juni før han kommer!! Noen som vet hvor sikker ultralydterminen er i fht menstermin?

Det er jo ultralydterminen de går etter når man tenker i forhold til overtid osv. Så om mensterminen din er den som er mest riktig, så nærmer jo du deg en eventuell igangsetting når du kommer til mensterminen.

Hva som er mest riktig er jo vanskelig å si, det kommer jo an på når babyen er klar for å komme ut. Kan jeg spørre hvorfor du er redd for å gå over?

Redd er å ta i, er ingen andre hensyn enn at jeg gleder meg vanvittig til han kommer og synes tiden går fryktelig sakte! Men tar det tid så gjør det det....

Min menstermin var 19 mai, om ul terminen er 2 juni. Men på 3d ul og ul for 3 uker siden fikk jeg beskjed om at jeg skulle nok hatt en tidligere termin enn 2 juni. Men di sier ikke hvor mye tidligere for di går alltid utifra den første ul terminen. Da jeg fortalte dette til min jordmor, i frykt for å gå 12 dager over den siste terminen som da blir nesten en mnd over mens terminen, ble jeg ikke tatt alvorlig i det hele tatt. Så nå venter jeg da, og får håpe 2 juni stemmer..

Sent from my iPhone using BV Forum

Sist jeg gikk gravid så fødte jeg på menstermin som var 5 dager før ultralydtermin, jeg visste at menstermin stemte i og med jeg visste hvilken dag jeg hadde hatt sex og ble gravid. Men det brydde de seg ikke noe om og satt ul termin 5 dager etter allikevel. Denne gangen har jeg menstermin og ultermin på samme dag :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Min menstermin var 19 mai, om ul terminen er 2 juni. Men på 3d ul og ul for 3 uker siden fikk jeg beskjed om at jeg skulle nok hatt en tidligere termin enn 2 juni. Men di sier ikke hvor mye tidligere for di går alltid utifra den første ul terminen. Da jeg fortalte dette til min jordmor, i frykt for å gå 12 dager over den siste terminen som da blir nesten en mnd over mens terminen, ble jeg ikke tatt alvorlig i det hele tatt. Så nå venter jeg da, og får håpe 2 juni stemmer..

Det er jo en veldig stor forskjell da! Så om den ikke har kommet til 2.juni ville jeg ringt føden og bedt om å få komme på relativt rask kontroll.

Det er jo en veldig stor forskjell da! Så om den ikke har kommet til 2.juni ville jeg ringt føden og bedt om å få komme på relativt rask kontroll.

Ja det er det jeg har tatt opp med jordmor også. Så hun sendte en henvisning til ultralyd på mandag, så får håpe jeg får komme inn tidlig i neste uke :) noen som vet hvor store barna må være for at man skal bli satt i gang? Har ingen tro på at de kommer til å sette meg i gang uansett hvor stor babyen er.

Jeg var på sykehuset for 3 uker siden for de mistenkte at vannet gikk gradvid, så da fikk jeg ultralyd og da målte de gutten til 3100gr!!

En baby regnes vel som stor når han er 4,5? Men tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus. Men skal det ikke være ekstra kontroll når det er så stor forskjell på oultermin og menstermin? Jeg har menstermin 30.mai og oultermin 6.juni.

Jeg har menstermin og ultralydtermin på samme dag, blir spennende å se når han kommer ;-)

Ja det er det jeg har tatt opp med jordmor også. Så hun sendte en henvisning til ultralyd på mandag, så får håpe jeg får komme inn tidlig i neste uke :) noen som vet hvor store barna må være for at man skal bli satt i gang? Har ingen tro på at de kommer til å sette meg i gang uansett hvor stor babyen er.

Jeg var på sykehuset for 3 uker siden for de mistenkte at vannet gikk gradvid, så da fikk jeg ultralyd og da målte de gutten til 3100gr!!

Jeg er ingen ekspert på dette altså, men jeg tror i og for seg ikke størrelsen er det som gjør at de ev setter i gang. Det er mer faren for at den ikke lenger tar til seg den næringa den skal osv. Hvis man går lenge over, så går ofte babyene ned i vekt igjen.

Når det gjelder estimering, så ville jeg tatt det med en klype salt. Der har jeg hørt mange historier hvor forskjellene mellom estimering og fødselsvekt har vært veldig store begge veier.

Godt jordmor sendte henvisning. Du kan jo ringe i morgen og høre om de har fått den og om de har satt opp tidspunkt.

Jeg er ingen ekspert på dette altså, men jeg tror i og for seg ikke størrelsen er det som gjør at de ev setter i gang. Det er mer faren for at den ikke lenger tar til seg den næringa den skal osv. Hvis man går lenge over, så går ofte babyene ned i vekt igjen.

Når det gjelder estimering, så ville jeg tatt det med en klype salt. Der har jeg hørt mange historier hvor forskjellene mellom estimering og fødselsvekt har vært veldig store begge veier.

Godt jordmor sendte henvisning. Du kan jo ringe i morgen og høre om de har fått den og om de har satt opp tidspunkt.

Ja, tenker å vente med å ringe til i morgen, siden det er helligdag idag. Ringer i morgen hvis jeg ikke har fått no brev i posten da. Skjer vel uansett ikke noe før mandag allikevel. I mellomtiden kan jeg jo krysse fingrene for at han kommer av seg selv i løpet av helga :)

Hei! Jeg har er spørsmål! Min mens termin var 31mai og ul termin er 16juni! Så det er ganske lenge i mellom.. Risikerer jeg å gå 11 dager over 16juni før jeg blir satt i gang da? Dersom menstermin er den som stemmer best vil jo babyen i magen ligge der ganske mye lengre enn den skal da :/ Kan ikke det være farlig?:/

Hei! Jeg har er spørsmål! Min mens termin var 31mai og ul termin er 16juni! Så det er ganske lenge i mellom.. Risikerer jeg å gå 11 dager over 16juni før jeg blir satt i gang da? Dersom menstermin er den som stemmer best vil jo babyen i magen ligge der ganske mye lengre enn den skal da :/ Kan ikke det være farlig?:/

Jeg vil jo absolutt tro at du føder av deg selv før du kommer så langt! Hvertfall hvis mensterminen stemmer best!

Den har forhåpentligvis kommet før det, men som jeg skrev, så ville jeg ringt jordmor/lege og fått en henvisning til sykehuset. Eventuelt ringt rett til sykehuset og tatt opp problemstillinga med dem.

sniker jeg! :P
jeg er også spent på når frøkna mi kommer. Menstermin 23 juni og Oul termin 6 Juli.... tenkt mye åp dette pga redd for at hu blir stor om jeg går lenge over, men får håpe det starter av seg selv mellom disse to datoene hvertfall. Har selv følelsen på at jeg ikke kommer til å gå noe særlig over mnd skifte men vi får se :)

Her hadde jeg UL-termin 5. juni (4 dager over i dag), men min EL-termin er 10. juni. Menstermin er 2. juni, men jeg hadde sen eggløsning, og vet ca. når mageboeren er unnfanget :)

Jeg var veldig forberedt på at 5. juni var for tidlig :) Storesøster også kom til min egen termin (3 dager før UL-termin).
Har på følelsen av at minsta i magen kommer tirsdagskvelden/-natta :)

Sniker fra juli! Menstermin 19. juni og oul-termin 2. juli, derfor kalt inn for ekstra ul 13. juni :)

Sniker fra juli! Menstermin 19. juni og oul-termin 2. juli, derfor kalt inn for ekstra ul 13. juni :)

Har du spurt om dette selv hos lege/jordmor eller har de kalt deg inn pga stor forskjell på terminene?
Jeg har jo like stor sprik som du mellom menstermin og oul, prøvde å ta det opp men har liksom fått til svar at dette ikke er noe å bry seg om, at hu kommer når hu er klar osv. men er jo litt riski hvis man går lang tid over? eller er jeg helt på jordet nå? ( førstegangs )

Back
Topp