Ultralyd

JMJ

Første møte med forumet
Lurer på en ting til. Er det mange som har hatt ultralyd før den vanlige i uke 17 - 18? Lurer på dette siden jeg er litt beskymret pga en spontan abort for noen måneder siden og synst det er litt lenge å vente nå!
 
Det sp.målet har jeg oxo....er i samme situasjon![:)]Leser i noen innlegg at de er på UL i uke 7 å sånn??kan man spørre om det selv å få UL tidligere viss man ønsker det??
 
Om man er bekymra på en slik måte,så kan en be om å få henvisning til UL tidligere ja!
De fleste leger/jordmødre er iallefall behjelplige med det...
Så bare si ifra at dere ønsker,så går nok det i orden![;)]
 
kan man få time til ultralyd på et senere tidspunkt, altså etter den vanlige ultralyden? Koster det mye? Regner med å måtte betale det selv...
 
Hvis du vil ha UL etter den ordinære, tar de det i uke 33.
 
Da jeg kom til legen for første gang, 4-5 uker på vei, tok han ultralyd på meg! Men det kan jo ha noe med at jeg er en kjenning av legen.. Men har hatt noen komplikasjoner, og har derfor hatt ultralyd hver gang jeg har vært hos legen, 5 ganger tilsammen. Er i uke 11 nå, ifølge legen, men etter min egen syklus er jeg 12+2 idag. Jeg skulle slippe å vente til uke 18 med ultralyd, skal i uke 12+3 og 18+3 (hvis jeg husker rett [8|])
 
Jeg fikk første vaginale ultralyd da jeg var 8 uker på vei. Dette fordi jeg hadde sporblødninger og fordi legene ville bekrefte/avbekrefte at fosteret var i live. Heldigvis var det et bittelite hjerte som slo. Fikk ny ultralyd i uke 14 for å sjekke at alt fortsatt så greit ut -og det gjorde det heldigvis. Hvis du er veldig bekymret, kan du jo høre m legen/jordmor om de kan ta en sjekk. Ikke bra for hverken deg eller barnet å kjenne på kraftig bekymring. Høyst sannsynlig er jo alt bare bra med barnet og på 12-ukers kontrollen kan du glede deg til å høre hjertelyden! Og skulle det være noe galt er jo faktisk brutale fakta at det ikke er noe å gjøre for å redde den lille. Det var det jeg fikk beskjed om. Kan jo være greit å se litt realistisk på det, selv om det er vanskelig. Tidlig ultralyd eller ikke -prøv å len deg tilbake og slapp av med at dette sikkert går helt bra! Lykke til[;)]
 
hei jeg tok ultralyd 7 og en halv uke på vei grunnen var at jeg ikke viste selv hvor lang jeg var på vei for hadde så uregelmessig mens .
trodde selv jeg var 10 uker men det var jeg ikke. selv og ungen var så liten fikk jeg høre hjerte til nurket i magen .
så var jeg på ultralyd i gjenn i uke 18.
foresten er det noen av dere her som ikke har tatt GU? fikk beskjed fra jormor at det ikke var nødvendig før fødselen skulle i gang.
men alle jeg kjenner har vært på GU i 3 eller 4 mnd .


 
ORIGINAL: Littlesilly

kan man få time til ultralyd på et senere tidspunkt, altså etter den vanlige ultralyden? Koster det mye? Regner med å måtte betale det selv...



Hei...kommer vel litt an på årsak til UL!?
I første svangerskapet var jeg på 2 UL,etter den ordinære.
Dette da jeg bl.a hadde mye høyt blodtrykk...
Andre gangen fikk jeg en UL ekstra!
Fått litt inntrykk av at du velger litt selv,er du nervøs og vil forsikre deg om at det er liv inni der.Ja,så får du UL.
Jeg har aldri måtte betale ekstra for dette,mne tror du må det om du går privat...
 
jeg er ikke så bekymret jeg da...[:)]mest lykkelig[:D] og gleder meg enormt til å se vår lille øyesten....det er jo først når man ser det på skjermen man føler at det er helt virkelig.
 
kan man få time til ultralyd på et senere tidspunkt, altså etter den vanlige ultralyden? Koster det mye? Regner med å måtte betale det selv...


jeg var på ultralyd da gutten var 27 uker. men det måtte jeg betale selv. vi var på majorstua klinikken.der fikk vi 3dim bilder.anbefaler det på det meste. det kostet oss 1000 kroner for å få gjort det. men pappaen syntes det var verdt det. han fikk da sett lille barnet sitt, ikke bare noen som sparket.
 
Hei...
Jeg har hatt ultralyd - alt sammmen 6 ganger. 1 gang i norge det vanlige som er i uke 17 og resten i hjemmlandet mitt. (p.g. a. tidligere spontan abort) her i norge de nektet å gi meg flre ultralyd[:@]

i tillegg sjekka jeg barnas hjerte (alle fire karmene) og lege sa hvis det er alt i orden med hjerte så er man 80 % sikker at det er i orden med selve barnet ellers...[:)]...(det gjorde jeg i hjemmlandet mitt)!!! jeg vet noen som har gjort det i norge(selfølgelig måtte de mase skikkelig for å få det.)

jeg har også hørt masse bra om den 3d ultralyd... men jeg skal føde om ca. 4 uker kanskje da er det ikke noe vits å ta den!!!!!!
 
Hadde ultralyd i uke 10. Det var kjempefint. Fikk da se ganske så mye. To armer og ben og masse bevegelse. Kan anbefales. Jeg ble veldig rolig av det.

CM
 
Hei.

Ja det gjorde jeg ganke tidlig i svangerskapet. jeg hadde også SA og var beskymret når jeg ble gravid andre gangen.
Lege nekta meg ultralyd så jeg dro til hjemlandet mitt og gjorde det der... når jeg kom tilbake bytta til en annen lege fordi han nekta meg å gi jordmor så tidlig i svangerskapet[:@]...han var rar...
 
Back
Topp