Ultralyd

lillemeg2

Glad i forumet
Februarhjertene2017
Jeg har ikke i det hele tatt tidligere kjent på noe nervøsitet i forhold til graviditeten, men nå kommer den.

Jeg var på ul i uke 7, og da fant vi et flott bankende hjerte. Nå er jeg nesten 11 uker på vei, men skal ikke på ul igjen før 22. August.
Neste mandag reiser vi på ferie til utlandet, og det hadde vert godt å se at alt er bra før vi reiser, men Gyn har ferie til 15. August

Har jo ikke blødd eller noe, men hatt en del smerter nederst i magen og ryggen. Sansynligvis er nok alt bra og bekymringene unødig. Men jeg klarer allikevel ikke helt å finne roen

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Jeg har også hatt en del smerter nederst i magen, og kommer til å spørre legen om en henvisning til sykehuset for en UL.. Merker jeg tenker mer på alt som kan gå galt må med barn nr. 2 enn hva jeg gjorde med barn nr. 1..;)

Du har jo akkurat vært på en tidlig UL og sett et bankende hjerte. Da er sannsynligheten veldig stor for at alt er bra. Jeg har ikke vært på noen ultralyder, men er ikke urolig for det om. Jeg skal på OUL 16. september, og jeg synes ikke det er så lenge til :-) 22. august er iallfall ikke lenge til. Tiden går fort nå om sommeren

Du beskriver ikke smertene dine, men det er jo helt normalt å ha smerter i magen (stikking, strekking etc). Tror ikke du trenger å stresse :)

Smertene er på en måte like litt sterke mens smerter. Kjennes ut som alle bukser/shortser strammer selv om dem ikke gjør det. Sannsynlig stresser jeg unødig. Tenker nok litt ekstra på det nå siden vi skal til utlandet i 18 dager på besøk til fam. til sambo. Å da skal vi også dele nyheten til alle der :)

*sniker fra mars*
Jeg får ganske kraftige "menssmerter" iblant, og kan få det flere ganger om dagen! Har lest om flere som også får det. Så lenge det ikke er noen tegn til blod, så er det nok ingenting å uroe seg for :)
Det kan også være uskyldig om det kommer blod i tillegg! Men da ville jeg kanskje ha sjekket det ut.

Jeg har ikke i det hele tatt tidligere kjent på noe nervøsitet i forhold til graviditeten, men nå kommer den.

Jeg var på ul i uke 7, og da fant vi et flott bankende hjerte. Nå er jeg nesten 11 uker på vei, men skal ikke på ul igjen før 22. August.
Neste mandag reiser vi på ferie til utlandet, og det hadde vert godt å se at alt er bra før vi reiser, men Gyn har ferie til 15. August

Har jo ikke blødd eller noe, men hatt en del smerter nederst i magen og ryggen. Sansynligvis er nok alt bra og bekymringene unødig. Men jeg klarer allikevel ikke helt å finne roen

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?
Du kan evt kontakte jordmor å be henne sjekke etter hjertelyd?

Legen sa at hvis blødningene ikke var verre enn at man trengte truseinnlegg så var det ikke farlig. Måtte man ha bind og det ikke var nok i tillegg til intense smerter så var det grunn til å kontakte lege.
Det er jo de som har "vanlig" mens under graviditeten.

De som er på jobb har vel nok å holde på med. Ferietid betyr lavere bemanning, da er det jo greit å prioritere ressursene.

Er det noen som opplever ekstra sterke smerter ved do besøk når man må nummer 2?

Er d innvendig eller utvendig ul i uke 12+ 5?
Skal på en privatklinikk.. Men hun jeg snakket med kunne ikke svare på om d var innvendig eller utvendig.. Men har lest at man skal ha full blære om man skal ta utvendig?

Last edited:
Tok utvendig på st.olavs i Trondheim i uke 11+1. Fikk ikke beskjed om å ha full blære og vi fikk kjempefine bilder :) Enig i at full blære må være veldig ubehagelig..

Dette med at man skal ha drukket 1-1,5 liter vann før tul er ofte hvis det er såpass tidlig som uke 7-8 hos noen privatklinikker. Da prøver de først utvendig, og hvis ikke det går blir ul tatt innvendig. Men jeg fikk utvendig ul når jeg var 11+4 og fikk kjempefine bilder :)

Dette med at man skal ha drukket 1-1,5 liter vann før tul er ofte hvis det er såpass tidlig som uke 7-8 hos noen privatklinikker. Da prøver de først utvendig, og hvis ikke det går blir ul tatt innvendig. Men jeg fikk utvendig ul når jeg var 11+4 og fikk kjempefine bilder :)
Ah, okei.. Så da kan jeg vel regne med at d blir utvendig.. Guuud som jeg gleder med til å se lille baby!!

Back
Topp