Ultralyd

Siljapewsh

Flørter med forumet
Når kan man bestille time til ultralyd for å se om man er gravid og når ser man på ultralyd at man faktisk er gravid?
 
Beste er tidligst uke 6. Da får man se at hjertet dunker og slår også :-D
 
Først, det er ikke egentlig vanlig, eller noen grunn til, en slik undersøkelse med mindre legen din henviser deg av medisinske årsaker.

Mange av oss skal likevel på sånn tidlig ul. Noen bare for å se, andre pga risikosvangerskap eller andre sånne årsaker.

Det vanlige da er rundt uke 7-8 for å se liv, telle antall eller hva som er årsaken til at man skal ha ul.

Det er bare slett ingen nødvendighet, og har du ikke noe medisinsk grunn er det altså å finne en privatpraktiserende gyn eller jm med ul å bestille time. Jeg synes bare man skal tenke over hvorfor man gjør det. Men jeg sitter i glasshus og kaster stein her, for jeg skal ha tidlig ul hos gyn jeg gikk hos, med den tynne grunn at han sa jeg skulle det. Jeg ser poenget når jeg gikk på pergo, pga økt risiko for tvillinger og xu, men nå var det letrozol jeg ble gravid på da, og i alle fall tvillinger skal ikke den ha økt risiko for. Men jeg skal på ul om to uker.
 
Ved prøverør er det vanlig å ha første ul i uke 7. Før den tid kan det hende at man bare ser en fostersekk. I uke 10 vil man kunne se og høre hjertet, samt bevegelser.
Så lenge du har positive graviditetstester, er du gravid :)
 
Jeg skal pga 2 sa på rad. Sist svangerskap, var jeg bare på oul ;)

Så har fastlegen min ul aperat, så han sjekker det der.
 
Var på ultralyd hos gynekolog i dag, hun kunne se at jeg hadde fått tykke slimhinner på livmoren og noe som var festet. Jeg håper den lille vokser seg stor. Mistet i sommer og var lei og deprimert i 6 mnd.
Derfor har jeg lyst på ultralyd hver uke bare for å se at den vokser å blir større!
 
så trist at du mistet.. min plan er å ta cb med ukeindikator de tre neste ukene, bare for å "sjekke" selv at hcg øker.siste blir da uke 6. Etter det har gyn sagt at jeg kan komme på ul pga. Oppfølging i forhold til femar. Hvorfor vet jeg ikke, men syns det er greit å få se et evt. Bankende hjerte i det minste :)
 
Jeg har fått henvisning til gyn.avd på sykehus. Har hatt 2 sa på ett år - så kjenner det skal bli godt å få bekreftet om den lille spiren i magen har det bra... Håper på snarlig time!!

Til dere som har opplevd sa tidligere - jeg krysser fingrene for oss! Denne gangen skal det gå bra:)
 
På grunn av en SA i juni ifjor, samt tom fostersekk påvist i uke 10 i desember, fikk jeg mast meg til en tidlig ultralyd. Fikk time idag - og etter egen utregning skal jeg idag være 5+6.
På ultralyden så gynekologen kun en liten boble - muligens en fostersekk. Men hun kunne ikke se noe embryo. Hun sa jeg kunne være kortere på vei enn antatt. Så jeg fikk ny time om 14 dager.

Nå er jeg jo livredd for at det samme har skjedd igjen - at det er en tom fostersekk! Og det er helt forferdelig å skulle vente i 14 dager. Skal jeg håpe på det beste, eller forberede meg på det verste?

Er det noen som har noen solskinnshistorier som har opplevd noe lignende??
 
Blir nok tidlig UL her og, pga at eldste va ekstremprematur. Må ta kontakt med legen i måro, for eg må og ha Albyl-E for å forhindra problemer i morkako.
 
Første graviditet var jeg inn på oul bare. Andre graviditet i uke 7 (mista uka etter), siste graviditet var jeg i uke 8 for å telle foster og da mista jeg i uke 11. Nå skal jeg i uke 7, uke 10 og uke 13 for å ha ett godt øye i tilfelle sa igjen. Dette står i legejournalen min fra sist gang jeg mista og gynekologen mener det er viktig for meg å se at ting går bra de første ukene.
 
Back
Topp