Ultralyd - skadelig?

litapi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Marsboerne 2023
Februarhjertene 2025
Hei jenter!

Jeg er gravid 8+4, for 4. gang med IVF, har mistet 3 ganger tidligere, alle i MA oppdaget mellom uke 7 til 10.
I dag har jeg vært på svangerskapets andre ultralyd, og blir tilbudt TUL hver uke fram til uke 12. (Deretter er det UL ifb med KUB, så OUL). Dette grunnet at jeg spotter, samt de 3 MA’ene.

Hvor skadelig er det? Bør jeg takke nei til flere «unødvendige» TUL?
(Er himla fint å få se den lille bamsemumsen!)
Og er det mest skadelig med innvendig eller utvendig?

Tusen takk for alle svar! :Heartred

Det er gjordt flere studier på det og til nå har man ikke funnet ut at det har vært skadelig.

In a study, researchers compared the physical and developmental growth of about 2,700 children at ages 1, 2, 3, 5 and 8. All the children had been exposed to ultrasound during pregnancy. About half were exposed to five ultrasound examinations during pregnancy; the other half was exposed to one.
The results showed that the physical size of the infants was similar in the two groups from 1 year of age onward.
In addition, there were no significant differences in speech, language, behavior, and neurological development between the two groups.

Tusen takk for svar, begge to. :Heartred

Jeg hadde det likt som deg. Fikk tul hver uke frem til 12 uker. Etter det hadde jeg et par private og var innom føden fem ganger og fikk ultralyd.
Så hysterisk redd var jeg.
Og jeg kommer til å gjøre det igjen hvis jeg blir gravid:hilarious:

Jeg hadde det likt som deg. Fikk tul hver uke frem til 12 uker. Etter det hadde jeg et par private og var innom føden fem ganger og fikk ultralyd.
Så hysterisk redd var jeg.
Og jeg kommer til å gjøre det igjen hvis jeg blir gravid:hilarious:
Åh, tusen takk for svar! :Heartred

Tro det eller ei, men det er så godt å høre om noen som har gjort det samme. Kan jeg spørre om det gikk fint? :Heartred

Åh, tusen takk for svar! :Heartred

Tro det eller ei, men det er så godt å høre om noen som har gjort det samme. Kan jeg spørre om det gikk fint? :Heartred
Det har gått helt fint:)
Det jeg har lest selv, og fikk beskjed av en gyn er at en større andel av de som har hatt mange ul får keivhendte barn. Men det er sikkert også studier som ikke finner denne parallellen.
Uansett er det ingen tvil om at jeg gjør det igjen:)

Det har gått helt fint:)
Det jeg har lest selv, og fikk beskjed av en gyn er at en større andel av de som har hatt mange ul får keivhendte barn. Men det er sikkert også studier som ikke finner denne parallellen.
Uansett er det ingen tvil om at jeg gjør det igjen:)

Så snålt! Min er venstrehendt, hadde rundt 15 UL :hilarious:

Min er også 1,5 men han er helt klart venstrehendt, bytter alltid gaffelen, blyanten eller leken over til venstrehånda om vi gir han i høyrehånda :p
Da må jeg begynne å se etter hva hun gjør. Når jeg tenker etter så bruker hun gaffelen i høyrehånd. Så det kan være et tegn på at hun er høyrehendt

Jeg hadde UL minst 3 ganger i uken i 17 uker, noen ganger flere ganger om dagen og alt har gått helt fint :)

Hei jenter!

Jeg er gravid 8+4, for 4. gang med IVF, har mistet 3 ganger tidligere, alle i MA oppdaget mellom uke 7 til 10.
I dag har jeg vært på svangerskapets andre ultralyd, og blir tilbudt TUL hver uke fram til uke 12. (Deretter er det UL ifb med KUB, så OUL). Dette grunnet at jeg spotter, samt de 3 MA’ene.

Hvor skadelig er det? Bør jeg takke nei til flere «unødvendige» TUL?
(Er himla fint å få se den lille bamsemumsen!)
Og er det mest skadelig med innvendig eller utvendig?

Tusen takk for alle svar! :Heartred
Gratulerer så mye litapi❤️❤️

Jeg har også hatt ivf og er nå 12+1. Jeg har vært veldig nervøs, og har fått en ul i uken fra uke 8 til l uke 12:)
Vi hørte ikke på hjertelyden hver gang, fordi det var vist ikke bra å gjøre det så ofte.

Nå etter uke 12 blir det rart å ikke gå hver uke:wideyed:

Back
Topp