Ultralyd på SUS?

OktoMom

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Grubler visst på alt mulig jeg :p

Har gått til gynekologen min for alle ul i tidligere svangerskap, inkl oul. Men nå er jeg plutselig innkalt til SUS istedet. Dere som har vært der- fikk dere en fin opplevelse og var de flinke?

Nå har jeg lest om flere som skriver at oul ble en skuffelse pga uerfarne jordmødre osv, også er jeg litt redd for at de vil prøve å røre terminen min (IVF termin).

Jeg tok oul på sus og opplevde det var helt Ok... tok kun to ul av div årsaker tidligere og følte ikke sus var noe dårligere...

Jeg var der på torsdag, og jeg har kun ubetinga positiv opplevelse fra undersøkelsen. Grundig, god forklaring på hva hun så og hun skapet stor trygghet under hele undersøkelsen. Kan også sammenligne med erfaring da jeg var på ordinær ul. privat med storesøster. Og jeg sitter igjen med en mye bedre følelse denne gangen. Sist ble jeg satt mange dager tilbake - selv om det var klin umulig. Dette pga. omkrets på hodet til babyen var liten. Både jeg og mannen hadde små hoder da vi var født, og vår jente kom da jeg selv mente jeg hadde termin og hun hadde akkurat samme omkrets som meg og mannen da hun ble født. Heldigvis kom hun da jeg mente jeg hadde termin selv, og ikke på overtid. For hadde hun gjort det, så hadde jeg jo endt opp med å gå nesten over en uke ekstra på overtid (i følge mine beregninger..). Privat ul. var grundig den også altså, men jeg føler jeg ble tatt enda bedre vare på under sjekken på torsdag. Tror nok sjekken uavhengig av hvem som gjør den er veldig bra, men vi er jo ulike i måten vi formidler ting på og hvordan vi mottar informasjonen. Så kan hende andre ville hatt helt anna opplevelse enn meg. Så jeg tror du skal slappe av og tenke at dette blir en veldig fin kontroll. Du kan jo ellers si litt på forhånd hvordan du ønsker å ha det - om du foretrekker bekreftelser undervegs, eller om du foretrekker å få vite at alt er greit med de ulike organene etter alt er sjekka. Noen ting tar jo lengre tid å sjekke, også ut fra om babyen beveger seg masse etc. Så av og til kan en ligge og vente litt "lenge" i spenning på bekreftelse...

Lykke til!!

Skal på fredag... Men var der sist svangerskap og har ingenting å si på det [emoji4]

Var der sist uke, og har ikke noe annet enn positive ord. Kom inn til ei som hadde med seg ei på opplæring. De brukte god tid, og forklarte meg alt de gjorde underveis. På grunn av alvorlig sykehusskrekk hos meg så er det ekstra viktig for meg å føle tillit noe de skapte umiddelbart, og humor var et godt hjelpemiddel for å få meg til å slappe skikkelig av. Jeg følte meg ikke annet enn perfekt ivaretatt. Absolutt ikke noe negativt å peke på i det hele tatt:) <3

Jeg har vært på 3 ul på SUS ( uke8 og 12 pga fosterdiagnostikk og oul uke 19). Alle gangene har jeg blitt møtt av hyggelige folk med god kompetanse [emoji4] Har også vært på en privat ul, og syntes det var veldig fint [emoji4] Oul på SUS er jo selvfølgelig en mer medisinsk gjennomgang av babyen i magen og det syntes jeg var bare positivt og veldig beroligende. De sjekket både for klumpfot og hareskår [emoji4] terminen regner de jo ut i fht målene på babyen. Min lillegutt har lite hode, men jeg sa fra om at jeg selv ble født med og har enda lite hode, og derfor tok de utgangspunkt i mål av lårben osv. Det var bare noen få dagers forskjell uansett [emoji4] jeg ble satt en dag tilbake ved oul i fht tidligere ul. Jeg regner med du kommer til å få en fin opplevelse [emoji4] lykke til!

Takk for svar :) regner jo egentlig med at de er flinke der. Ved IVF så skal de IKKE gå ut i fra babyens mål, den terminen skal ikke flyttes. Men har hørt at enkelte, ved noen sykehus gjør det likevel. Så er mest nervøs for det. Jeg fødte litt før termin sist og fikk en baby som var liten, og hadde gått tom for fostervann uten at det ble fanget opp, derfor tenker jeg litt ekstra på dette med at jeg ikke vil bli satt tilbake iallfall. Men sånn sett så bør jeg kanskje kreve en ekstra kontroll mot slutten uansett.

Takk for svar :) regner jo egentlig med at de er flinke der. Ved IVF så skal de IKKE gå ut i fra babyens mål, den terminen skal ikke flyttes. Men har hørt at enkelte, ved noen sykehus gjør det likevel. Så er mest nervøs for det. Jeg fødte litt før termin sist og fikk en baby som var liten, og hadde gått tom for fostervann uten at det ble fanget opp, derfor tenker jeg litt ekstra på dette med at jeg ikke vil bli satt tilbake iallfall. Men sånn sett så bør jeg kanskje kreve en ekstra kontroll mot slutten uansett.
Hvorfor går de ikke tilbake på termin ved ivf? Forstår jo at en vet når befruktning skjer, men vi har litt ulik "baketid" likevel - om eg teller tilbake fra oul-termin fant eg ut at eg var gravid 2+6, begynte å mistenke fra 2+3. Det er jo ikke mulig og befruktning skjedde nok ca 1+0 (hadde sex da og noen dager før det, så ikke før 2+3/4).
Skal ikke påstå at oul-termin er helt riktig heller, men ser liksom for meg at den er et bedre gjett enn innsett?

Grubler visst på alt mulig jeg :p

Har gått til gynekologen min for alle ul i tidligere svangerskap, inkl oul. Men nå er jeg plutselig innkalt til SUS istedet. Dere som har vært der- fikk dere en fin opplevelse og var de flinke?

Nå har jeg lest om flere som skriver at oul ble en skuffelse pga uerfarne jordmødre osv, også er jeg litt redd for at de vil prøve å røre terminen min (IVF termin).

De har ikke lov til å røre en IVF termin. Det er nemlig det sikreste som er, man vet når ting skjedde etc.
Datteren min jeg har fra før er IVF barn og det ble vel 1-2 dager forskjell, men termin ble ikke justert. MEN... er nesten så jeg egentlig skulle ønske det, for jeg gikk overtid så det hold... så hadde jeg fulgt den terminen som var jordmor egentlig kom fra til på oul, så hadde jeg nok blitt satt i gang før.

Hvorfor går de ikke tilbake på termin ved ivf? Forstår jo at en vet når befruktning skjer, men vi har litt ulik "baketid" likevel - om eg teller tilbake fra oul-termin fant eg ut at eg var gravid 2+6, begynte å mistenke fra 2+3. Det er jo ikke mulig og befruktning skjedde nok ca 1+0 (hadde sex da og noen dager før det, så ikke før 2+3/4).
Skal ikke påstå at oul-termin er helt riktig heller, men ser liksom for meg at den er et bedre gjett enn innsett?

Verken befruktningstidspunkt eller måling av str blir helt nøyaktig, men befruktning er det sikreste å gå ut i fra. Retningslinjene er at den ikke skal flyttes, vet bare at noen gjør det likevel. Som sagt, jeg kommer til å be om litt ekstra oppfølging i slutten uansett, så er nok ingenting å stresse med.

De har ikke lov til å røre en IVF termin. Det er nemlig det sikreste som er, man vet når ting skjedde etc.
Datteren min jeg har fra før er IVF barn og det ble vel 1-2 dager forskjell, men termin ble ikke justert. MEN... er nesten så jeg egentlig skulle ønske det, for jeg gikk overtid så det hold... så hadde jeg fulgt den terminen som var jordmor egentlig kom fra til på oul, så hadde jeg nok blitt satt i gang før.

Hvis man uansett blir satt i gang, så er det klart det hadde vært greit å vente minst mulig på det. Men ønsker også helst spontan fødsel, så vil liksom ikke risikere å bli satt i gang før det er nødvendig heller :)

Verken befruktningstidspunkt eller måling av str blir helt nøyaktig, men befruktning er det sikreste å gå ut i fra. Retningslinjene er at den ikke skal flyttes, vet bare at noen gjør det likevel. Som sagt, jeg kommer til å be om litt ekstra oppfølging i slutten uansett, så er nok ingenting å stresse med.
Ah, da så. Er jo ikke snakk om mange dagene uansett da, men kan jo bli litt ekstra å gå over tiden....

Back
Topp