Ultralyd og ny termin

januar13

Betatt av forumet
Jeg har vært på ultralyd! Det var helt herlig å se den lille bamsemumsen som vinket og sparket og snudde på seg <3 H*n var litt større enn jeg trodde, så termin ble flyttet til 11. januar, min termin er 21. januar. Jeg tror at jeg foreløbig holder meg til min termin, da det kan være store forskjeller såpass tidlig. Den kommer uansett til å bli fastsatt ved ordinær ultralyd.

I tillegg fikk jeg garanti for ekstra oppfølging pga sykdom, så da får jeg minimum 4 ultralyder gjennom svangerskapet. Betryggende. Jeg har lavt stoffskifte og da kan barnets vekst stagnere etterhvert, så da får jeg vekstkontroller underveis.

spennende om du får flyttet termin igjen når den ordinære ul skal være :)

Skal du inn på ekstra ul før den ordinære?

Så godt at du får god oppfølging!!
Kjekt å bli flytta litt fram da, men som du sier det er jo den ordinære som teller.

Merkelig at du får så god oppfølging for lavt stoffskifte.. Her har ikke legen min ofret det en tanke tror eg.. Vi tok en blodprøve for å sjekke hvordan det ligger ann (slik som man må jevnlig) utenom det har ikke legen min nevn det noe.. Ikke at det kan være farlig for barnet eller meg eller at det skal være ekstra oppfølging..
Veldig merkelig.. Godt jeg tar litt private ultralyder då for eg vil jo være sikker eg også..
Må høre med jordmor hva hun syntes når eg skal der om 1 mnd.. Kjenner det stresser meg litt..

Men supert at alt så bra ut då! =D
Masse lykke til og kjempe bra at du får så god oppfølging!

Så supert å høre at alt står bra til!

crispy skrev:
Merkelig at du får så god oppfølging for lavt stoffskifte.. Her har ikke legen min ofret det en tanke tror eg.. Vi tok en blodprøve for å sjekke hvordan det ligger ann (slik som man må jevnlig) utenom det har ikke legen min nevn det noe.. Ikke at det kan være farlig for barnet eller meg eller at det skal være ekstra oppfølging..

Jo, det kan faktisk være farlig... Ikke for å uroe deg, altså. Men det er viktig med nøye oppfølging og økning av dosen Her er hva legeforeningen skriver på sine sider:

"Komplikasjoner 
Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet.

Behandling 
Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5-1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ? så snart graviditeten er bekreftet."

Link til hjemmesiden

Så be legen din om å ta dette på alvor, skriv ut fra denne siden og ta med. Du SKAL øke dosen med en gang, og jo fortere, jo bedre. Hvis du ligger høyt fra før, kan du redusere økningen, men øke skal man. Du skal ha tettere oppfølging med ultralyder, spesielt siden det er risiko for vekstretardasjon og morkakeruptur. Det betyr at barnets vekst kan stoppe og til og meg gå tilbake i forhold til normalutvikling. Morkakeruptur er også veldig alvorlig. 

Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg har måttet krangle med min lege om dette ved begge mine svangerskap, og har fått oppbacking fra andre leger, fra indremedisiner og fra overlege på medisin at jeg har gjort det rette. Jeg blir så frustrert når legene ikke tar dette på alvor, for det er alvor. Mest sannsynlig går alt bra, men vil man ta risikoen? Spør legen din om hun vil ta ansvar for dette... Jeg tror ikke det... 

Håper ikke du synes jeg er grusom nå.. Det er ikke meningen å verken skremme deg eller gi deg skyldfølelse. Dette skal legen din vite og legen har ansvar for å gi deg rett behandling. Jeg skal på ordinær ultralyd, en i uke 24-26, en i uke 30-32 og muligens fler etter det. 

Lykke til, stå på krava =) 

Back
Topp