Ultralyd og magefett

Hjerter

Flørter med forumet
Er det noen av dere der ute som har «litt ekstra på magen», som har erfaring med ultralyd enten nå eller i tidligere svangerskap? Skal på ultralyd neste uke, 12+1, og leser på nettsiden til klinikken at dersom mor er litt overvektig kan det hende man får for dårlige bilder og må ta innvendig ultralyd. Hva menes med litt overvektig? I følge BMI er jeg nok ganske mye mer enn litt overvektig, men har fettet godt fordelt på kroppen og ikke noen kjempemage. Ble plutselig bekymret for at vi ikke skal få sett ordentlig det vi vil:sorry:

Noen som har erfaringer å dele? :)
 
Er det noen av dere der ute som har «litt ekstra på magen», som har erfaring med ultralyd enten nå eller i tidligere svangerskap? Skal på ultralyd neste uke, 12+1, og leser på nettsiden til klinikken at dersom mor er litt overvektig kan det hende man får for dårlige bilder og må ta innvendig ultralyd. Hva menes med litt overvektig? I følge BMI er jeg nok ganske mye mer enn litt overvektig, men har fettet godt fordelt på kroppen og ikke noen kjempemage. Ble plutselig bekymret for at vi ikke skal få sett ordentlig det vi vil:sorry:

Noen som har erfaringer å dele? :)
Jeg var godt overvektig første svangerskap (bmi 36 eller noe før svangerskapet), men som deg med ganske normalfordelt fett uten noe stor mage (før svangerskapet). Var på TUL 10+4 og fikk se fint på utvendig UL :happy:
 
Jeg er på grensen, men i følge badevekten min er jeg mye fett x)
Ikke hatt problem med UL, og tror det skal ganske mye til - spesielt når du er så langt på vei som du er..
 
Jeg var godt overvektig første svangerskap (bmi 36 eller noe før svangerskapet), men som deg med ganske normalfordelt fett uten noe stor mage (før svangerskapet). Var på TUL 10+4 og fikk se fint på utvendig UL :happy:


Jeg er på grensen, men i følge badevekten min er jeg mye fett x)
Ikke hatt problem med UL, og tror det skal ganske mye til - spesielt når du er så langt på vei som du er..

Takk for svar begge to! Da krysser jeg fingrene for at det skal gå bra! Æsj, er så mye man skal bekymre seg for denne tiden og nye bekymringer dukker opp hele tiden:hilarious: satser på at det skal gå bra :)
 
Jeg var på TUL i uke 8, og var sikker på at jeg måtte ta innvendig da jeg hadde lest at overvekt gjorde at det ikke gikk å se så tidelig. Men jordmor satte apparatet rett på, og der så hun alt som hun trengte :)
 
Er det noen av dere der ute som har «litt ekstra på magen», som har erfaring med ultralyd enten nå eller i tidligere svangerskap? Skal på ultralyd neste uke, 12+1, og leser på nettsiden til klinikken at dersom mor er litt overvektig kan det hende man får for dårlige bilder og må ta innvendig ultralyd. Hva menes med litt overvektig? I følge BMI er jeg nok ganske mye mer enn litt overvektig, men har fettet godt fordelt på kroppen og ikke noen kjempemage. Ble plutselig bekymret for at vi ikke skal få sett ordentlig det vi vil:sorry:

Noen som har erfaringer å dele? :)
Sniker
Jeg var på ultralyd 12+0, hun tok utvendig først og så ddt hun trengte, men spurte meg om jeg ville ha innvendig for å se bedre bilder :) så om de ikke ser nok utvendig får du nok innvendig istedenfor ;)
 
Jeg lurte på det samme min første ultralyd. Da sendte jeg mail og spurte. Svaret var at det kunne være vanskelig, men ikke nødvendigvis. De setter den proben «under» valken og der er det ikke like vanskelig å se. Hun sa også at noen hadde fettvev som ultralydbølgene gikk lett igjennom. En ting hun også sa var at noen ganger hjalp det å ligge på siden for å få bedre bilde. Jeg har bmi på 40 og har ikke hatt problemer med ultralyd. Tok ultralyd 12+3 første svangerskap, var tydelig bilde (litt kornete, men hun fikk se alt hun trengte), Dette svangerskapet hadde jeg ultralyd 8+6 etter min beregning, da brukte hun utvendig, det ble litt kornete det også, men greit nok, hun fikk se det hun trengte og satte meg frem en dag :)
 
Jeg hae en bmi på ca 40 og tok ultralyd utvendig i uke 9 uten problem. Bildene er litt mer kornete, men man ser det man skal se. I uke 12 tok jeg først utvendig, men han spurte om jeg ville ha innvendig for å få med litt bedre bilder til sambo og det sa jeg ja til.

På ordinær ultralyd fikk jeg beskjed i det jeg kom inn døren om at bildene IKKE kom til å bli gode, jeg var alt for stor for det. Hun hadde forsåvidt rett, ikke pga vekten, men fordi babyen nektet å bli tatt bilde av og krøllet seg sammen. Hun fikk se det hun trengte selv om hun kommenterte vekten min før vi begynte. Igjen, litt kornete kanskje, men absolutt brukbare hadde bare mini lagt seg rett vei.

Jeg har "dratt" litt i magen for å løfte på flesket, men det er egentlig ikke nødvendig, de bare presser ultralydmaskinen der de trenger.


Og husk, uansett hvor stor man skulle føle seg, vi er ikke de eneste store damene der ute som får unger, de har da fått til ultralyd på de som har vært før oss ;)
 
Nå er jeg en snikleser, men håper det er innafor å komme med erfaring.

Jeg var første gang på TUL i rundt uke 9+x, det ble prøvd utvendig ul først. Men jeg så tydelig at bildene ble noe dårlig. Fosteret var veldig lite enda. Ultralyd mannen ønsket innvendig, og bildene ble mye bedre og tydligere! Gikk fra en kornete masse til å kunne se detaljer. Ultralyden i uke 14+x var rett på magen.
Jeg har hatt mer eller mindre samme vekt fra dag 1. Er i uke 23+1 nå. Bmi på ca 31. Jeg har hatt flere innvendig ultralyder, hvor jeg har grått meg igjennom, gjengangeren er at de er veldig diskre. Jeg har ikke opplevd noe ubehag rettet mot innvendig UL.
 
Back
Topp