Ultralyd i uke 9 ?

MissPiggy

Forelsket i forumet

Jeg er gravid i ca 8+4 og har lyst til å ta en ultralyd i neste uke, når jeg er rundt 9+4.
Jeg er 19 år, aldri opplevd SA. Har heller ikke hatt noe blødninger eller noe uvanlig, men får likevel ikke helt ro før jeg har hørt hjerteslag. (Utolmodig er jeg og!)

Er det noen som har vært på ul i uke 9? Kan jeg få svar på andre ting enn at det lever?
Jeg er heller ikke 100% sikker på første dag i siste menstrasjon, men det står mellom 4 dager. Kan de finne ut nøyaktig hvor langt jeg er på vei så tidlig som når jeg er 9 uker på vei?

Ble en del spørsmål her. Dette er første gang jeg er gravid, og har ikke fått særlig med informasjon fra lege annet enn at jeg skal komme tilbake i uke 12, så vet veldig lite om alt dette. 

Håper noen her kan gi meg svar 
 
Med førstemann var jeg på på ul når jeg var både 8 uker og 9 uker på vei.
De sjekket hjertet og kunne også se hvor langt jeg var på vei - og det stemte ganske så godt med det jeg hadde regnet ut selv. De ser vel etter om ting utvikler seg normalt, husker ikke alt hva hun sa lenger :p

Det er stas å se altså, lille klumpen og det bitte lille hjertet.
Jeg kommer til å ta tidlig ultralyd nå også. Første gang hadde jeg en SA og frykten for å miste er der denne gangen også. Så når jeg nærmer meg 8 uker på vei så ringer jeg etter en time :p
 
Jeg var på ul i uke 8 og fikk vite at hjertet slo og at babyen var utviklet så mye som den var forventet på det tidspunktet. Det SER jo ikke ut som en baby på noen måte alså, så om du hovedsaklig er ute etter å vite om babyen din lever så ville jeg nok bare først og fremst bedt lege om å lete etter hjertelyden. (Jeg ble sendt til ul pga blødninger og siden de ikke fant hjertelyden med lytteapparat, som forsåvidt er normalt så tidlig).
 
Fikk bestilt time idag, og skal på Ul nå på onsdag 1. februar. Gleder meg veldig!
Spesielt spent på om jeg er så langt på vei som jeg tror :)

Lykke til videre med ditt svangerskap!
 
Jeg var på ultralyd i Uke 8+5. Det var ikke mye de kunne se så tidlig..men de kunne se at hjertet slo godt og at babyen hadde hode, to hender og to føtter. For meg som følte at hele svangerskapet var uvirkelig (siden det ikke var planlagt) var det likevel godt å se at det var noe der inne! Det gjorde alt mer virkelig. Hadde også en ultralyd i uke 12, og det var imponerende hvor mye mer man egentlig kunne se på dette tidspunktet :)

I uke 9 kan de se hvor langt du er på vei, men den terminen du får så tidlig kan avvike fra den virkelige terminen som du får på sykehuset i uke 17-19. Jeg trodde jeg var 10 uker på vei når jeg tok UL første gang, men ifølge ultralyden var jeg kun 8+5. 

Lykke til iallefall! Håper det går bra! :)
 


Kærr skrev:
Jeg var på ultralyd i Uke 8+5. Det var ikke mye de kunne se så tidlig..men de kunne se at hjertet slo godt og at babyen hadde hode, to hender og to føtter. For meg som følte at hele svangerskapet var uvirkelig (siden det ikke var planlagt) var det likevel godt å se at det var noe der inne! Det gjorde alt mer virkelig. Hadde også en ultralyd i uke 12, og det var imponerende hvor mye mer man egentlig kunne se på dette tidspunktet :)

I uke 9 kan de se hvor langt du er på vei, men den terminen du får så tidlig kan avvike fra den virkelige terminen som du får på sykehuset i uke 17-19. Jeg trodde jeg var 10 uker på vei når jeg tok UL første gang, men ifølge ultralyden var jeg kun 8+5. 

Lykke til iallefall! Håper det går bra! :)


Var ikke planlagt her heller, så vet godt hva du mener med at det ikke føles helt virkelig. Jeg er fortsatt litt der jeg tenker "HVIS jeg er gravid må jeg gjøre ditt og datt". Har ikke gått helt inn for meg at jeg ER gravid og ikke bare "litt" gravid eller "kanksje" gravid. hehe, så det skal bli godt å bare få bekreftet det med annet en "bare" grav.tester og urinprøve. 
 
Jeg var på UL da jeg var 8 uker på vei. De gjorde ikke stort annet en å se at fostere levde ( fikk se det lille hjertet som slo ). Så målte de fosteret for å beregne nøyaktig hvor langt jeg var på vei. Var på ny UL i uke 11 og da hadde terminen endret på seg igjen fordi fosteret hadde vokset raskere siden sist. Det var utrolig morsomt og se hvor stor forskjell det var på fosteret fra det var 8 til det var 11 uker. :D
 


Malin1993 skrev:


Kærr skrev:
Jeg var på ultralyd i Uke 8+5. Det var ikke mye de kunne se så tidlig..men de kunne se at hjertet slo godt og at babyen hadde hode, to hender og to føtter. For meg som følte at hele svangerskapet var uvirkelig (siden det ikke var planlagt) var det likevel godt å se at det var noe der inne! Det gjorde alt mer virkelig. Hadde også en ultralyd i uke 12, og det var imponerende hvor mye mer man egentlig kunne se på dette tidspunktet :)

I uke 9 kan de se hvor langt du er på vei, men den terminen du får så tidlig kan avvike fra den virkelige terminen som du får på sykehuset i uke 17-19. Jeg trodde jeg var 10 uker på vei når jeg tok UL første gang, men ifølge ultralyden var jeg kun 8+5. 

Lykke til iallefall! Håper det går bra! :)


Var ikke planlagt her heller, så vet godt hva du mener med at det ikke føles helt virkelig. Jeg er fortsatt litt der jeg tenker "HVIS jeg er gravid må jeg gjøre ditt og datt". Har ikke gått helt inn for meg at jeg ER gravid og ikke bare "litt" gravid eller "kanksje" gravid. hehe, så det skal bli godt å bare få bekreftet det med annet en "bare" grav.tester og urinprøve. 


Skjønner deg godt :) Da vil du nok ha et stort utbytte av en tidlig ultralyd. For meg var det iallefall ikke bortkastet. Masse lykke til på Onsdag! :)
 
Jeg var på ultralyd på dag 8+0, trodde jeg da. Jeg har tydeligvis lang syklus, og embryoets str tilsa at jeg ikke var lenger enn 7+2! Likevel fikk jeg høre hjerteslag. På surround i hele rommet! Ble et ganske spesielt øyeblikk...

Skal tilbake på kontroll i uke 12, skal spørre om UL igjen. Da får jeg kanskje bekreftet lengden på svangerskapet også, og dobbeltsjekket at terminen er riktig!

Min erfaring er ihvertfall at det er godt å få bekreftet at det ER LIV der inne! Så hvis du har lyst til å ta UL, synes jeg at du skal gjøre det!
 
+ at jeg fikk jo med meg utprint av bildene!! Og DET er stas og ha i veska. Selvom man kun ser ei lita bønne... hihi!
 
Jeg fikk UL i uke 8, det var HELT fantastisk!!!!! Skuldrene senket seg, nervøsiteten ble mindre og ikke minst - pappa'n fikk føle det litt på kroppen han også. Vi så den lille reka vår, der hjertet slo og alt så perfekt ut! Er du litt engstelig, er tidlig UL derfor noe jeg absolutt anbefaler!!!

Masse lykke til!!! :)
 
Jeg var på ultrayd i uke 10, var en utrolig deilig følese å få bekreftelse på liv! De regner ut termindato, ble flyttet noen dager fremover, men kan endre seg noe senere. Ble endret noen dager tilbake på ordinær ul i uke 18, som stemte mer med utregningen fra første dag i siste mens. De kan se om hjertet er som det skal med alle 4 kamre og du får høre hjerteslag. Ligner ikke så mye på en baby, men er du heldig for du se fingre etc=) Absolutt verdt å ta tidlig UL!
 


pitba skrev:
Jeg var på ultralyd på dag 8+0, trodde jeg da. Jeg har tydeligvis lang syklus, og embryoets str tilsa at jeg ikke var lenger enn 7+2! Likevel fikk jeg høre hjerteslag. På surround i hele rommet! Ble et ganske spesielt øyeblikk...

Skal tilbake på kontroll i uke 12, skal spørre om UL igjen. Da får jeg kanskje bekreftet lengden på svangerskapet også, og dobbeltsjekket at terminen er riktig!

Min erfaring er ihvertfall at det er godt å få bekreftet at det ER LIV der inne! Så hvis du har lyst til å ta UL, synes jeg at du skal gjøre det!

Er det jeg er litt redd for, at jeg er mindre på vei enn jeg tror siden jeg er ganske usikker nøyaktig hvilken dag min siste mens var, og har heller ikke peiling på lengden på syklusen min. Blir liksom "ett steg tilbake" og lenger å vente om jeg er mindre på vei! hehe :p Håper på å få høre hjerteslag jeg også, slik at alt dette blir litt mer virkelig :D
 


Nænnæn skrev:
Jeg fikk UL i uke 8, det var HELT fantastisk!!!!! Skuldrene senket seg, nervøsiteten ble mindre og ikke minst - pappa'n fikk føle det litt på kroppen han også. Vi så den lille reka vår, der hjertet slo og alt så perfekt ut! Er du litt engstelig, er tidlig UL derfor noe jeg absolutt anbefaler!!!

Masse lykke til!!! :)


Jeg er engstelig hele tiden og fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var ca 7+5 uker på vei, og på de ukene har jeg både røyket, drukket alkohol, vært i narkose og gått på sterke smertestillende (operasjon i kne), samt sovepiller og p-piller! Så tenker veldig mye på at dette ikke kan gå bra, men prøver å være litt positiv også innimellom. Har verken hatt blødninger eller store smerter og jeg har hatt mye symptomer, og det bør jo være et tegn på at jeg er gravid! Og ikke minst alle de positive testene. hehe :p
 


Tutta2012 skrev:
Jeg var på ultrayd i uke 10, var en utrolig deilig følese å få bekreftelse på liv! De regner ut termindato, ble flyttet noen dager fremover, men kan endre seg noe senere. Ble endret noen dager tilbake på ordinær ul i uke 18, som stemte mer med utregningen fra første dag i siste mens. De kan se om hjertet er som det skal med alle 4 kamre og du får høre hjerteslag. Ligner ikke så mye på en baby, men er du heldig for du se fingre etc=) Absolutt verdt å ta tidlig UL!

Gleder meg veldig! Håper jeg får se litt fingre og sånt da! BF har ikke mulighet for å være med den dagen jeg skal, så håper på å få med et bilde som viser litt mer enn ingenting! 
 
Sist jeg var gravid var jeg på UL i uke 7 og 9. I uke 7 så vi ei lita bønne med et stort bankende hjerte. I uke 9 hadde fosteret vokst masse og lignet mer en liten bamsemums - ihvertfall syntes jeg det. :)

Jeg anbefaler absolutt å ta tidlig UL hvis du har mulighet til det - det roer virkelig ned nervene, og det er stas å se det lille nurket sitt!
 
Jeg er nettopp fylt 20 år, og fikk ultralyd i uke 9. Det er fortidlig å høre hjerteslagene så tidlig, men legen kunne se at hjertet slo. Og at den bevegde på seg. Jeg var som deg, redd for at det ikke var liv kanskje, usikker på hvor langt jeg var på vei osv. Jeg fikk en termindato da, men den blir jo korrigert ved ordinær ul. Jeg fikk også ul så tidlig pga jeg har epilepsi og psykisk utviklingshemning i familien. Så ble videresendt fra legen. Vet ikke om slik usikkerthet i seg selv som du beskriver er god nok grunn til å få en ul så tidlig, men du kan prøve!  Hadde i tilegg flere blødninger og var redd for SA, men viste seg å være en polypp.. Det er absolutt verdt å se babyen altså, det er en enorm fin bekreftelse, og jeg anbefaler deg det på det sterkeste! Ser ikke ut som en baby akkurat, men:p Utrolig koselig og rørende og se at det er liv:-D Du har masse å glede til deg fremover i ukene som kommer :-)) 
Er nå 18 uker på vei :-) Masse lykke til videre!! :-D 
 
Jeg hadde tidelig UL sist. i uke 7+4. Da var alt som det skulle. Fikk uansett ikke ro, og dro tilbake i uke 10. Da var det SA. Jeg er nå snart i uke 8, og har ikke villet tidelig UL. Skal i uke 13 -14.. Men med mindre jeg får en sånn ekkel følelse igjen, lever jeg da litt i den troen at det er bedre å la det være i fred og ro. Så ser en.. ikke mye en kan gjøre fra eller til.. :) Men det er forskjellig selvfølgelig. jeg var utrolig utålmodig sist, men nå prøver jeg å bare vente :) :) Lykke til :) 
 
jeg var på ultralyd i uke 8, men det var pga at vi hadde en spontanabort kort tid før jeg ble gravid igjen, så vi fikk ikke regnet ut hvor langt på vei vi var :) vi fikk se hjerte slå og "matpakka" til tulla vår :) også fikk vi en termindato, og vi fikk den samme på sykehuset, så vi har vært veldig heldig og visst termin siden uke 8..
 
Back
Topp