Ultralyd i uke 12 - hva syns dere?

Iskaffen

Flørter med forumet
Jeg ser problemstillingen til de som er negative til det her,

men personlig så er jeg for det!
Jeg hadde tidlig, privat, ultralyd med med min sønn
og har også bestilt meg det denne gangen.

Uten ultralyd i uke 12 i mitt første svangerskap (jeg var med på et forskningsprosjekt på St.Olavs, derfor fikk jeg det) hadde jeg gått helt til ordinær UL uten å vite at fosteret i magen hadde Triploydi, en alvorlig kromosomfeil som ikke er forenelig med liv.

Takket være tidlig ultralyd fikk vi tidlig forberedt oss på hva som skulle skje, og fikk god oppfølging. Tør ikke tenke på hvor tungt det hadde vært å få den beskjeden på ordinær UL! 

Jeg er altså veldig FOR ultralyd i uke 12. 

Synd at debatten har endt opp med å kun handle om Downs syndrom, det er SÅ mange andre ting som kan feile et foster. 

Alle fingre og tær opp fra meg!

Uten ul nå i uke 12 hadde jeg ikke fått vite at den ene tvillingen ikke er levedyktig. Jeg er HELT KLART FOR!!! Det er som nevnt ovenfor mye annet enn Downs som taler for tidlig ultralyd.

Både positrive og negative ting med tidlig ultralyd.
Jenta mi som også er førstefødte har down syndrom og vi fikk ikke vite noe om det.
Noe jeg er utrolig glad for. Hadde jeg fått vist det hadde det ødelagt svangerskapet mitt.
Ville aldri vært uten jenta mi <3

Maria med 2 små skrev:
Både positrive og negative ting med tidlig ultralyd.
Jenta mi som også er førstefødte har down syndrom og vi fikk ikke vite noe om det.
Noe jeg er utrolig glad for. Hadde jeg fått vist det hadde det ødelagt svangerskapet mitt.
Ville aldri vært uten jenta mi <3

Jeg forstår absolutt den siden av saken også.. Håper og tror at et slikt tilbud ikke vil føre til et samfunn der man "velger bort" foster som ikke er helt som alle andre.... det hadde vært utrolig trist..

....men så tenker jeg at det er så mange som tar tidlig UL privat nå uansett....Så, da føler jeg at det heller bør være et offentlig tilbud for alle, og som ikke avhenger av om man har råd til privat UL eller ikke, og der man vet at man får oppfølging av dyktige kvalifiserte leger... som du sier er det både positive og negative sider ved det, jeg er ikke helt objektiv fordi i mitt tilfelle har tidlig ultralyd vært "postitivt", mens andre kanskje blir satt i en situasjon der de må ta veldig vanskelige valg...blir spennende å se hva det ender opp med, debatten har jo foregått over lang tid nå! 

Vi valgte å betale for tidlig ultralyd begge gangene, for å se at det var noen der og at alt sto bra til. Jeg er ikke direkte imot tidlig ultralyd betalt av staten, men jeg er redd abort-tallet vil stige voldsomt. Selv ville jeg ikke klart å ta abort hvis barnet hadde downs syndrom, men ville gjerne visst det for å forberede meg i den grad man kan. Har ei venninne i Danmark hvor fokuset på downs er helt villt! Hun tok morkake-biopsi fordi hun hadde så "dårlige tall" ifht downs syndrom! Beklager, men for meg er ikke det å få barn en butikk man kan gå å handle... Synes det er trist og skremmende. Tror dessverre at det er mange her i Norge også som ville gjort som henne hvis man fikk den tidlige ultralyden gratis...

Er absolutt FOR UL i uke 12!

Jeg har hatt MA og hadde det ikke vært for at jeg fikk UL uke 11 hos legen min, hadde jeg kansje gått enda lenger å trodd alt var bra.
Fosteret hadde dødd i uke 5 og jeg hadde da altså gått 6 uker med den lille døde inni meg uten å merke noe som helst. Jeg fortsatte å vokse og hadde de samme symptomene.

Back
Topp