Ultralyd i uke 10

Banana84

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Hei alle april-jenter

Jeg er ganske ny i gamet her, både på forumet og som gravid, og har vel aldri følt meg så utenfor kontrollsonen som nå....

Er nå kommet i uke 7, og jeg og samboeren min vurderer en ultralyd i uke 10. Årsaken er rett og slett fordi vi må vente med 12 ukers kontrollen pga en dum syden tur vi har bestilt for et halv år siden, og jeg er temmelig utålmodig og har lyst å få en endelig bekreftelse gjennom noe annet enn en tisseprøve. Jeg visste ikke slikt var mulig så tidlig før fastlegen min tipset meg om det ut av det blå, men inne på nettet ser jeg skremsler som at strålingene kan være farlig for fosteret etc etc. Til og med damen på klinikken jeg bestilte sa at de var nødt til å skrive i journalen min at dette var noe jeg ba om selv, så legen ikke skulle bli sur på henne (!!??).

Såeh, er det noen der som kan gi meg noen konstruktive og virkelige tilbakemeldinger på dette? Ja det er veldig dyrt, men den bekreftelsen her er verdt pengene for meg. For akkurat nå føler jeg at jeg har slutta med snus og mye annet jeg liker veldig veldig godt for ingen grunn :think005

På 12 ukers kontrollen så får du ikke UL, 12 ukers kontrollen blir det tatt blodprøver og du får en del informasjon og et helsekort som du skal ha med deg videre overalt etter det. Legen skal også ta graviditetstest via urinprøve så du må huske å ta med dette på første kontrollen. Første UL (og for de fleste eneste) kommer i uke 17-20.
Det er heller ikke noe i veien å ta kontrolen 1-2 uker tidligere eller senere siden blodprøvene som du tar uansett vil vise det samme. Noe senere enn uke 14 anbefales ikke siden du tross alt skal følges opp videre også og hennvisning til UL kan ta tid.
Videre er det bare tull at stråling fra UL er farlig. Det er så lite som du får via UL og så sjeldent at med mindre du ikke skal ha full røntgen hver uke så er det ikke noe å tenke på en gang.

At klinikken reagerte slikt er jo litt rart siden tildig UL ikke er uvanlig, men kanskje det var en ny som jobbet der og ikke viste alt ennå.

Mange tar tidlig UL og ogå flere enn den du får dekket som standars svangerskapskontroll.
Menge har jo også komplikasjoner og tar UL en gang i uken i perioder uten at det heller er et problem.

Kjør på og ikke les alt av skremselspropaganda på nett, hadde det vært så fakrlig så hadde det vært forbudt ;)

Jeg vil anbefale det siden hos meg fant de store skader på fosteret på privar tidlig UL og jeg måtte ta abort i uke 12 sist. Jeg er lykkelig for at det ble oppdaget lenge før uke 18 da det nok hadde vært mye tøffere å ta abort da.
Det er utrolig å se et levende foster for føste gang og jeg kommer til å ha UL i både uke 10, 12, 18 og sikkert senere også (får dekket uke 12 og 18 pga tidligere problemer, men kommer til å betale for noen ekstra selv også)

Hei alle april-jenter

Jeg er ganske ny i gamet her, både på forumet og som gravid, og har vel aldri følt meg så utenfor kontrollsonen som nå....

Er nå kommet i uke 7, og jeg og samboeren min vurderer en ultralyd i uke 10. Årsaken er rett og slett fordi vi må vente med 12 ukers kontrollen pga en dum syden tur vi har bestilt for et halv år siden, og jeg er temmelig utålmodig og har lyst å få en endelig bekreftelse gjennom noe annet enn en tisseprøve. Jeg visste ikke slikt var mulig så tidlig før fastlegen min tipset meg om det ut av det blå, men inne på nettet ser jeg skremsler som at strålingene kan være farlig for fosteret etc etc. Til og med damen på klinikken jeg bestilte sa at de var nødt til å skrive i journalen min at dette var noe jeg ba om selv, så legen ikke skulle bli sur på henne (!!??).

Såeh, er det noen der som kan gi meg noen konstruktive og virkelige tilbakemeldinger på dette? Ja det er veldig dyrt, men den bekreftelsen her er verdt pengene for meg. For akkurat nå føler jeg at jeg har slutta med snus og mye annet jeg liker veldig veldig godt for ingen grunn :think005
Jeg har tatt to tidlige UL, en denne gangen og en forrige gang. Forrige gang i uke 9, nå i uke 7. Tror jeg tok to forrige gang når jeg tenker meg om. Hørte aldri om stråling! Jeg var veldig glad for den bekreftelsen, og tror heller ikke det er noen stor risiko. Hva med de som MÅ ta UL ofte i svangerskapet da?? Nei, ta UL i uke 10, det går så fint! :-)

Takk så mye for svar.
Tok en Telefon til kontoret på nytt nå og fikk snakke med en hygligere dame. Siden jeg og samboeren min har forsøkt i snart 3 år, men blitt forhindret pga endometriose jeg fjernet i våres anbefalte hun at jeg tar ultralyden såpass tidlig. Så skuldrene er senket ;)

Jeg har tatt tidlig UL hos privat jordmor i alle mine 3 svangerskap :) skal nå om en uke og se "om det er noe der" :)
Så jeg ville ikke bekymret meg så mye om det :)
Gratulerer med spire i magen foresten :)

Ultralyd er ikke stråling slik som røntgen er. Ultralyd er lydbølger :-)
Gratulerer med spiren :-)

Takk takk dere! :) Veldig ukomfortabelt å ikke ha all kunnskap og fulle kontroll her, men sånn blir det vel resten av livet nå :P

Lurer på hvilken uke jeg skal bestille til.. Var når jeg var 11+5 sist, men det er jo såå lenge til..!

Så spennende!
Jeg kom plutselig i et lite dilemma her nå og trenger den ultralyden på kveldstid. Vet dere om en bra klinikk som tilbyr dette etter 1600? Jeg vet Oslo Medisinske senter har, men de har ikke ledig noen kvelder mellom uke 8-11, og lenger enn det blir da veldig lenge å vente :(

Så spennende!
Jeg kom plutselig i et lite dilemma her nå og trenger den ultralyden på kveldstid. Vet dere om en bra klinikk som tilbyr dette etter 1600? Jeg vet Oslo Medisinske senter har, men de har ikke ledig noen kvelder mellom uke 8-11, og lenger enn det blir da veldig lenge å vente :(

Jeg fikk time på Oslo jordmor og ultralydklinikk kl 16, så kan være at de har på kveldstid:)

Back
Topp