Ultralyd i dag

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Da har jeg vært og sett på nurket i magen igjen.
Alt var tipp topp tommel opp ;)
Han ble estimert til å være 1817gr nå (31+4) og ligger 5.8% over snittet. Normalområdet er jo -10% til +10%, så han er helt normal stor :Heartblue
Er så deilig å få bekreftet at ting er som de skal være. Selv om jeg ikke trodde det på forhånd, så har jeg tydeligvis gått og vært litt nervøs for at noe plutselig skulle være galt. Merka at skuldrene senka seg litt da jeg gikk ut fra sykehuset :)
Så nå er det bare å holde ut til termin ;)

Her ligger han og svever med hånda over ansiktet ;)
Var en aktiv krabat, så litt dårlig bilde da men.
2016-08-29 14.20.25.jpg

Så herlig! Godt å høre at alt stod bra til :)

Det er alltid deilig å få slike positive beskjeder :) :)
Hvordan er han i størrelsen sammenlignet med dine andre?

Så bra! Jeg var også på vekstkontroll idag og fikk vite at han var ca 8-9% større men at det også var normalt. Godt å vite at man kan slappe av og vet at alt står bra til. Uke 32+3 og han veide akkurat rundt 2000g i målingen:happy:

Det er alltid deilig å få slike positive beskjeder :) :)
Hvordan er han i størrelsen sammenlignet med dine andre?
Omtrent det samme :) Kommende storebror ble målt til +2% i uke 37, han kom 41+3 og veide 3385gr :)

Så herlig! :D Alltid godt å få bekreftet at alt er som det skal :)

Så flott! Får dere henvisning til ultralyd fra jordmor eller tar dere privat? Jeg har ikke fått noe bra oppfølging, så jeg har bestilt en privat ul i uke 36 for å se hvordan ligger babyen og hvor stor den er. Men jeg synes de skulle være flinkere med å tilby gratis ultralyd noen uker før termin.

Så flott! Får dere henvisning til ultralyd fra jordmor eller tar dere privat? Jeg har ikke fått noe bra oppfølging, så jeg har bestilt en privat ul i uke 36 for å se hvordan ligger babyen og hvor stor den er. Men jeg synes de skulle være flinkere med å tilby gratis ultralyd noen uker før termin.
Har kontakt med noe som heter Familieambulatoriet, så er gjennom de vi fikk ultralyden :)
Det er et gratis tilbud til gravide som selv har/har hatt psykiske problemer eller om partneren har/har hatt. De holder til på sykehuset her, jobber frivillig med det. Ei jordmor som jobber på sykehuset sin gyn. avd. er med i Familieambulatoriet, så derfor har de muligheten til å gi ultralyd :)

Det er jeg helt uenig i. Terskelen skal være lav for å henvise om det er noe, men å tilby alle ul mot slutten uten noen medisinsk årsak er bare en enorm kostnad for samfunnet. Ikke noen fornuftig måte å bruke helsekronene vår på!

Det er jeg helt uenig i. Terskelen skal være lav for å henvise om det er noe, men å tilby alle ul mot slutten uten noen medisinsk årsak er bare en enorm kostnad for samfunnet. Ikke noen fornuftig måte å bruke helsekronene vår på!
Lurer på hvordan er dette mulig i andre land som ikke er så rike da, men har inntrykk at folk her bare aksepterer det, så helt greit for meg. Svigermor for eksempel synes at jeg har tatt altfor flere ultralyd opp til nå og det er skadelig for fosteret, har aldri hørt noe så latterlig! Så langt jeg føler meg beroliget og set at alt er som det skal være, er det bare bra å gjøre det, synes jeg.

Det er egentlig rart hvor forskjellig det er! En synes det skal være nok å spørre om å få ett nytt UL etterhvert som man ønsker det!
Første graviditet nevnte jeg at jeg var urolig for morkakesvikt da min mor hadde problem med det i begge svangerskap og fikk en UL booket inn i uke 39 for å sjekke at ting fortsatt fungerte.
I dette svangerskap fikk jeg en gratis tilvekstkontrroll grunnet struma i uke 30/31 og når vi var ferdig da spurte hun om jeg ville ha en til tilvekstkontroll i uke 38. Hvem takker nei til et UL liksom??
Så rart at de ikke er mer grei med å gi ekstra UL om folk ønsker. De kunna jo ha tatt 100-200kr om det ikke ligger noen medisinsk bakgrunn da, "bare for at" men det burde definitivt være mulig for alle å få flere UL om ønskelig :)

Ps. Finn på at dere er nervøs for noe, teks morkakesvikt (men da kan det være lurt å si at deres mor hadde det og at dere er nervøs for at det er arvelig) så får dere sikkert en kontroll for å roe dere ned? Kanskje er stygt å lyve, men jeg tenker, bare for å få snike litt?

De kunna jo ha tatt 100-200kr om det ikke ligger noen medisinsk bakgrunn da, "bare for at" men det burde definitivt være mulig for alle å få flere UL om ønskelig :)

Enig :)
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å betalt et par hundre kroner bare for å få bekreftet at ting er som de skal være. Det kan da umulig være så dyrt å bruke 10-15 minutter for å ta en sjekk? :)
Det er stor forskjell på et par hundre kroner og over en tusenlapp (hos privat) liksom..

Enig :)
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å betalt et par hundre kroner bare for å få bekreftet at ting er som de skal være. Det kan da umulig være så dyrt å bruke 10-15 minutter for å ta en sjekk? :)
Det er stor forskjell på et par hundre kroner og over en tusenlapp (hos privat) liksom..
Ja! Og jeg vet ikke om de tar private sjekker på Levanger? Det blir jo skikkelig dyrt om man må til Trondheim :o

Synes det er helt fair at jeg bare får 1 UL når alt føles greit. Vil ikke okkuperer tid og ressurser når det ikke er noen medisinsk grunn til det. Hadde jo garantert sagt ja om de hadde spurt om jeg ville ha en UL til, så det hadde jo blitt bare for at vi synes det er gøy å få se babyen vår. Da får det være bedre at de som er oppriktig bekymret for at det er noe galt med babyen sin få bruke de ressursene, også får jeg heller smøre meg med tålmodighet de siste ukene til jeg får se ham utenfor magen :) Eller betale det det koster privat.

Ja! Og jeg vet ikke om de tar private sjekker på Levanger? Det blir jo skikkelig dyrt om man må til Trondheim :eek:
Tror nok vi må dra inn til Trondheim, ja :shifty: Er jo et stykke både med bil og tog det, og ikke minst koster det en del. Togbillett eller drivstoff/bompenger/parkering blir fort noen kroner det altså :confused:

Synes det er helt fair at jeg bare får 1 UL når alt føles greit. Vil ikke okkuperer tid og ressurser når det ikke er noen medisinsk grunn til det. Hadde jo garantert sagt ja om de hadde spurt om jeg ville ha en UL til, så det hadde jo blitt bare for at vi synes det er gøy å få se babyen vår. Da får det være bedre at de som er oppriktig bekymret for at det er noe galt med babyen sin få bruke de ressursene, også får jeg heller smøre meg med tålmodighet de siste ukene til jeg får se ham utenfor magen :) Eller betale det det koster privat.
Helt enig! Sist var jeg inne to ganger pga blødninger. Bra at de følger opp og at terskelen er lav, men jeg synes det skal være en grunn!

Tror nok vi må dra inn til Trondheim, ja :shifty: Er jo et stykke både med bil og tog det, og ikke minst koster det en del. Togbillett eller drivstoff/bompenger/parkering blir fort noen kroner det altså :confused:
Er det 3D dere skal på?
Ellers leste jeg om en jordmor på Levanger som starta eget om det var fra januar i år eller i fjor, husker ikke helt, men det kan jo være verd å sjekke opp? Vet ikke hvor eller hvor mye, eller om hun ens finnes nå, men jeg leste at hun kun skulle tilby 2D.

Er det 3D dere skal på?
Ellers leste jeg om en jordmor på Levanger som starta eget om det var fra januar i år eller i fjor, husker ikke helt, men det kan jo være verd å sjekke opp? Vet ikke hvor eller hvor mye, eller om hun ens finnes nå, men jeg leste at hun kun skulle tilby 2D.
Her var hun vettu :)
http://www.innherred.no/nyheter/2016/01/14/Har-åpnet-privat-gynekologi-12029321.ece

Back
Topp