Ultralyd før uke 12?

n00bie

Flørter med forumet
Hei, førstis her :happy: Jeg bare lurte på, dere som drar på ul før uke 12, er dette noe dere gjør privat og må betale helt selv, eller er det etter henvisning...? Og er det da bare for å sjekke at ikke graviditetstesten er feil? Eller er det fordi pga noe indikasjon på noe galt, eller tidligere erfaringer? Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til den offentlige i uke 12ish, men blir jo usikker når mange av dere ser ut til å skulle på ul lenge før det, hehe :happy090 Hvis noen kan oppklare litt så blir jeg glad :signs001

Hei, førstis her :happy: Jeg bare lurte på, dere som drar på ul før uke 12, er dette noe dere gjør privat og må betale helt selv, eller er det etter henvisning...? Og er det da bare for å sjekke at ikke graviditetstesten er feil? Eller er det fordi pga noe indikasjon på noe galt, eller tidligere erfaringer? Hadde i utgangspunktet tenkt å vente til den offentlige i uke 12ish, men blir jo usikker når mange av dere ser ut til å skulle på ul lenge før det, hehe :happy090 Hvis noen kan oppklare litt så blir jeg glad :signs001
Hey! Skjønner deg veldig godt! første graviditet viste jeg ikke hvor langt jeg var på vei, så pga det fikk jeg henvisning fra lege til tidlig ul for å vite hvor langt i svangerskapet jeg var. Graviditeten etter fikk jeg vite om MA på tidlig ordinær ul (uke 13), og det var ganske brutalt å få så «langt» ut i svangerskapet, derfor tok jeg tidlig ul i uke 7-9 for å vite at/om hjertet slår. Har booker ul til uke 7+4 dette svangerskapet også. Det er privat og betaler selv, koster ofte mellom 1300-1700, alt etter hvor du drar. For meg er det absolutt verdt det, men det er ikke alle som er enige i det :)

Jeg har hatt 3 spontanaborter (sa/ma) tidligere og valgt å gå privat for at jeg alltid har vært så nysgjerrig og bekymret for å se om det er liv, om alt er som det skal etc. Nå blir jeg fulgt opp offentlig og skal via henvisning allerede 6+5. Det skal selvfølgelig bli kjempe koselig å se om alt er ok, men mest av alt for å sikre at alt faktisk er ok. Hvis det ikke er det vil jeg heller vite tidlig så jeg kan gjennomgå aborten raskt og komme i gang med ny prøving :happy: Hvis alt ser bra ut neste uke så kommer jeg garantert gå på fler før uke 12, kun for å forsikre meg om at ting fortsatt går riktig vei :Heartpink

Hei det er ikkje for å sjekke om graviditetstesten er feil, men for å sjekke babyen. Etter uke 6 kan ein sjå hjerte slå, så mange sjekker rundt uke 7 fordi slår hjertet då så er sjansen ganske stor for at det går bra, og mange ønsker den bekreftelsen. Men den må ein gå privat for å dekke sjølv.

Mange som har mista før, eller som har IVF får tidlig ultralyd dekka, slik som meg. Har mista 3 SA og 2 MA, MA blei oppdaga på OUL i uke 19 og på oppfordring av meg i uke 15. Pga det får eg stort sett så mykje UL eg vil og første er i uke 6 fordi då sjekke me at alt er ok mtp blodfortynnande osv. Så er det egentlig berre for den psykiske delen at eg får UL videre, ikkje så veldig medisinsk pga babyen iallefall, litt kanskje, men mest rundt TOUL uansett.

Ser du har fått mange gode svar, men kan også svare for min egen del :) Har bestilt ultralyd privat (betaler selv) i uke 7, og det er for å få en bekreftelse på at hjertet slår. Som noen har sagt, så er det en god indikasjon på at det vil gå bra med graviditeten, selv om det selvfølgelig er tilfeller det skjer ting mellom uke 7 og 12 også. Men personlig synes jeg det er for lenge å gå å ikke vite frem til uke 12, så betaler det med glede for å få litt ro på meg:)

Last edited:
Jeg er førstegangsgravid og med andre ord ikke mistet før, men kommer til å tvinges til å fortelle om graviditeten til bare halvnære venner i forbindelse med ferietur. Dette er egentlig ikke folk jeg ville fortalt det til så tidlig, så for å være så sikker som mulig før vi forteller det så skal jeg ta en privat ultralyd i uke 6+5 (nå på lørdag :wideyed: ).

Har opplevd MA før, som da ble oppdaget nettopp på UL (første gang jeg var gravid), så ville på UL i uke 7 både på vår førstefødte og nå. Var veldig kjedelig å tro man var så langt på vei og kroppen produserte masse hormoner og var så dårlig og kvalm for ingen ting. Kroppen ordnet ikke opp selv, så ble henvist til sykehuset for å sette i gang abort. Men det må tas privat, men verdt pengene synes jeg. Skal ta UL i uke 8 om to uker denne gangen :happy:

Har nettopp bestilt time til tidlig UL om to uker. For å bekrefte hjerteslag og få noen bilder vi kan bruke når vi forteller familie og venner.
Er veldig nervøs for timen, vet egentlig ikke hvorfor, men håper det går bra :Heartred

Tusen tusen takk for alle svarene! :notworthy:Heartred

Hadde rett og slett ikke tenkt så på at man kan ha positiv test lenge etter at det eventuelt ikke er noe liv inni der. Snakket litt med mannen, og dersom det ikke er så alt for dyrt tenkte jeg kanskje å bestille meg en time et sted samme uke som jeg skal ha første time hos jordmor mandag 18. aug (8+0). Han visste heller ikke at man kunne ha positiv test etter å ha mistet. En ting er jo hvis man mister nå og vet det (selvom trist og kjipt), men høres ordentlig kjipt ut å tro at alt er fint i 12 uker, også er det ikke liv.

Har nettopp bestilt time til tidlig UL om to uker. For å bekrefte hjerteslag og få noen bilder vi kan bruke når vi forteller familie og venner.
Er veldig nervøs for timen, vet egentlig ikke hvorfor, men håper det går bra :Heartred
Det er det sikkert flere som er :Heartpink hos meg er det hvertfall en litt sånn konstant indre "konflikt" hvor jeg gleder meg og håper veldig, men samtidig prøver å "play cool" sånn i tilfelle det ikke går veien, hehe.

Jeg er førstegangsgravid og med andre ord ikke mistet før, men kommer til å tvinges til å fortelle om graviditeten til bare halvnære venner i forbindelse med ferietur. Dette er egentlig ikke folk jeg ville fortalt det til så tidlig, så for å være så sikker som mulig før vi forteller det så skal jeg ta en privat ultralyd i uke 6+5 (nå på lørdag :wideyed: ).
Uffda! Det var jo litt kjipt da! Hvorfor må du fortelle?

Uffda! Det var jo litt kjipt da! Hvorfor må du fortelle?
Vi skal til Spania sammen, og der kommer det nok til å flyte med både sangria, oster og spekemat. Å holde det hemmelig blir nok nærmest umulig :confused005

Skjønner! :hilarious: Svaret ditt inspirerte til å lage en egen tråd med "fortelle"-historier :joyful:
Kjør på :D Det var et godt forslag! Og vi trenger tråder for å få hemmelig gruppe etterhvert, haha

Ett oppfølgingsspørsmål: kikket litt rundt hvor jeg eventuelt kan ta privat ul rundt her. Fant da ett sted som også hadde ledig tid på kveld (så veldig praktisk mtp jobb). Men de hadde ikke ledig kveldstime tilgjengelig i uke 8, men i uke 7 og 9.

Tenker dere det er dumt å gå på ul i uke 7 før jeg har hatt første kontroll/samtale med jordmor på helsestasjonen (som er i uke 8)?

Ett oppfølgingsspørsmål: kikket litt rundt hvor jeg eventuelt kan ta privat ul rundt her. Fant da ett sted som også hadde ledig tid på kveld (så veldig praktisk mtp jobb). Men de hadde ikke ledig kveldstime tilgjengelig i uke 8, men i uke 7 og 9.

Tenker dere det er dumt å gå på ul i uke 7 før jeg har hatt første kontroll/samtale med jordmor på helsestasjonen (som er i uke 8)?
Det har ikke noe å si om du tar det før eller etter jordmortime. Jeg hadde 7+3 forrige graviditet og var ikke til jordmor før 8+5, og har bestilt til 7+1 nå denne gangen for eneste som var ledig den uka. Har ikke vært til jordmor eller bestilt time der enda, men var en tur hos fastlegen denne uka pga kvalme og svimmelhet så da ble helsekortet fylt ut. Men har ikke noe å si at du ikke har det før privat ul :):Heartred

Det har ikke noe å si om du tar det før eller etter jordmortime. Jeg hadde 7+3 forrige graviditet og var ikke til jordmor før 8+5, og har bestilt til 7+1 nå denne gangen for eneste som var ledig den uka. Har ikke vært til jordmor eller bestilt time der enda, men var en tur hos fastlegen denne uka pga kvalme og svimmelhet så da ble helsekortet fylt ut. Men har ikke noe å si at du ikke har det før privat ul :):Heartred
Takk for svar :joyful: Tenkte mer på siden det er min første graviditet noen gang, at det da kanskje var kjekkere å ha den lange starttimen med jordmor på helsestasjonen først (er 60min her hos oss). Men det gjør kanskje ikke noe? Neida, de er jo helt sikkert snille, hyggelige og tar hensyn at det er første gang selv om det "bare" er en 30m ul time, og ikke en "ordentlig" svangerskapskontrolltime :happy:

Takk for svar :joyful: Tenkte mer på siden det er min første graviditet noen gang, at det da kanskje var kjekkere å ha den lange starttimen med jordmor på helsestasjonen først (er 60min her hos oss). Men det gjør kanskje ikke noe? Neida, de er jo helt sikkert snille, hyggelige og tar hensyn at det er første gang selv om det "bare" er en 30m ul time, og ikke en "ordentlig" svangerskapskontrolltime :happy:
Tror de på de private klinikkene som tilbyr tidlig ultralyd er veldig vant til at de er den gravides første møte med en jordmor. Min opplevelse er at de er veldig snille og søte der, mye bedre opplevelse enn med det tilbudet som er offentlig :hilarious: Men som sagt går nok begge deler helt fint, så da blir det egentlig bare opp til deg hvor lenge du klarer å vente :hilarious:

Tror de på de private klinikkene som tilbyr tidlig ultralyd er veldig vant til at de er den gravides første møte med en jordmor. Min opplevelse er at de er veldig snille og søte der, mye bedre opplevelse enn med det tilbudet som er offentlig :hilarious: Men som sagt går nok begge deler helt fint, så da blir det egentlig bare opp til deg hvor lenge du klarer å vente :hilarious:
Ikke sant. Skal høre med mannen om vi kanskje kan dra etter jobb neste uke istedenfor for å vente mer, begynner å bli så gira! :excited001:Heartpink

Back
Topp