Ultralyd før OUL.

Camillemi

Forelsket i forumet
Jeg har veldig lyst på en ultralyd før ordinær ultralyd i uke 18-19. Bare for å se at alt er i orden og sånt. Jeg hadde det ikke med forige mann fordi det var liksom ikke behov for det. Har lyst å ringe å bestille denne gangen, men føler ikke jeg har en god nok grunn til det. Vil jo vite om barnet er friskt og utvikler seg sånn det skal.

Hva er deres grunn til å ta en tidlig ultralyd? Før uke 17-19? Og hvor gjør dere det?

Jeg ringte jordmor. Jeg hadde exu i august og er kjempe redd for at dette skal skje igjen. Jordmor ringte sykehuset der de sa at dette skulle etablere som ett vanlig svangerskap. Men hun skjønner da hvor bekymret jeg er så hun har søkt om tidlig ul her. Så jeg håper jeg får det så fort som mulig. Men bare si at du er redd det er noe galt og at du ikke greier og roe nærvene dine før du har sett at alt er i orden. Har inntrykk av at jordmor har mere forståelse for at jeg er bekymret enn det legen har. Så jeg syns du skal prate med jordmor :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sniker!

Jeg fikk ul i uke 8 pga exu forrige svangerskap!

Hadde sa sist gang.
Og for å kartlegge termin.

Derfor får jeg tidlig ul :)

svangerskap uten for livmoren må være helt forferdlig! :S håper det går bra med dere denne gangen!

Jeg tenker litt på Danmark og mange andre land i europa jeg da.. De har alle tidlig UL, og det har jo vært snakk om å få det her i Norge også. Jeg er både for og imot det, fordi mange kommer til å ta abort fordi legene antyder at et barn er sykt, men kanskje ikke er det. Eller at alle barn som har down syndrom blir "utryddet". Det syns jeg ikke noe om. MEN er jo greit å vite hva man har å forholde seg til, slik at man slipper en gigaoveraskelse i uke 19 på OUL.

Jeg trenger ikke en henvisning fra jordmor eller lege. Det er jo bare å bestille en UL hos en privat klinikk. Jeg er bare litt redd for å bli møtt med "hvorfor er du her", og "dette er vel ikke helt nødvendig syns jeg"..

svangerskap uten for livmoren må være helt forferdlig! :S håper det går bra med dere denne gangen!

Jeg tenker litt på Danmark og mange andre land i europa jeg da.. De har alle tidlig UL, og det har jo vært snakk om å få det her i Norge også. Jeg er både for og imot det, fordi mange kommer til å ta abort fordi legene antyder at et barn er sykt, men kanskje ikke er det. Eller at alle barn som har down syndrom blir "utryddet". Det syns jeg ikke noe om. MEN er jo greit å vite hva man har å forholde seg til, slik at man slipper en gigaoveraskelse i uke 19 på OUL.

Jeg trenger ikke en henvisning fra jordmor eller lege. Det er jo bare å bestille en UL hos en privat klinikk. Jeg er bare litt redd for å bli møtt med "hvorfor er du her", og "dette er vel ikke helt nødvendig syns jeg"..
Sist gang var jeg på privat klinikk bare for å se :)

Tror de er ganske vant med at folk bare vil se at det er noe der :) ikke noe flaut med det.

tror kaanskje jeg kommer til å gjøre det ;) :rolleyes:

Jeg var i dag, bare for å se liksom :) om hjerta banka, å slikt ;) herlige følelse når du går ut der i frå :)

Skjønner hva du mener med det å kunne ta det bort hvis det ikke er friskt. Har selv tenkt den tanken før jeg ble gravid første gangen. Men nå spiller det ingen rolle! Så lenge barnet kan leve og ha livsglede så er det gjerrig velkommen! Og man har jo ingen garanti for å få et friskt barn før barnet er ute, mye kan skje under veis. Og all ere til de som har syke barn! De er sterke og modige mennesker!

Jeg ønsker barnet mitt velkommen, og kommer til å være like glad i det om det er sykt eller ikke. Enkelte barn har større utfordringer i møte med livet enn andre, og det betyr ikke at de ikke er verdt livet. Det er isåfall min mening.
Men noen barn er så syke eller missdannede at de ikke klarer seg utenfor livmoren, og det er VELDIG kjipt å oppdage i uke 19!

Men egentlig vil jeg bare hilse på og se at nurket har det bra :P

Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. De private lever jo av folk som oss. Grunnen til at vi har tatt tidlig ul er for å vite at det er noe der og at alt ser bra ut. Vi skal når jeg er ca 10 uker, jeg vil ikke vite om det er noe galt med babyen, kun at det er et bankende hjerte og finne ut om det er en eller flere. Grunnen til at jeg ikke vil vite om det er noe galt er at jeg ikke vet hvordan vi hadde takla det i svangerskapet, men når babyen er født er det vår baby uansett.

Jeg ønsker barnet mitt velkommen, og kommer til å være like glad i det om det er sykt eller ikke. Enkelte barn har større utfordringer i møte med livet enn andre, og det betyr ikke at de ikke er verdt livet. Det er isåfall min mening.
Men noen barn er så syke eller missdannede at de ikke klarer seg utenfor livmoren, og det er VELDIG kjipt å oppdage i uke 19!

Men egentlig vil jeg bare hilse på og se at nurket har det bra :p

En del av det som oppdages i uke 19 vil ikke kunne bli oppdaga i uke 10-12, så sånn sett er man jo ikke sikra at man ikke får den overraskelsen.

Jeg var på privat tidlig ul sist, fordi jeg klarte ikke å vente! :p var da i uke 14, og fikk vite kjønn :D Blir nok et par uker før denne gang :)

Skal mellom uke 11 og 12, på Volvat. Sjekke om alt er ok. Gjorde det forrige gang, og synes det var veldig fint. Ønsker ikke å vente til uke 19 om det skulle være noe alvorlig galt + synes det er fint å få se ungen :-) Det er veldig vanlig å ta privat tidllig UL, så ingen på klinikken vil synes det er rart at du bestiller. Man får ikke dette dekket offentlig med mindre man har en eller annen grunn til det. Sykdom/mistet før osv.

Jeg var på tidlig UL i dag (8+5), og bestilte med meninga ikke i uke 11-12 siden det kun er da man kan se om det er Downs. Jeg vil ikke vite, for da blir jeg ikke stilt ovenfor valget heller. Barnet er elsket og velkomment uansett.
For min del var det kun for å se at det var liv, få et bevis på at dette her faktisk skjer og at det bare var en inni der. Verdt 1000 spenn? hver eneste øre :)

Back
Topp