Ultralyd før ordinære for å få vite kjønn

Mamacitaa

Elsker forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Halloen

Noen som har tenkt å ta en tidligere ultralyd før den ordinære for å få vite kjønn?
Evt. når og erfaringer med dette? :happy:

Er førstegangsgravid, og er så spent at jeg sprekker snart :hilarious:

Det kan være vanskelig å skille kjønnene tidlig, for de ser i utgangspunktet helt like ut, så noen opplever at barnet "skifter kjønn" mellom ultralydene.

Jeg er usikker på om jeg vil vite kjønn, eller om det skal være en overraskelse :think005

Det kan være vanskelig å skille kjønnene tidlig, for de ser i utgangspunktet helt like ut, så noen opplever at barnet "skifter kjønn" mellom ultralydene.

Jeg er usikker på om jeg vil vite kjønn, eller om det skal være en overraskelse :think005

Ja det har jeg også lest! At mange får beskjed om jente også viser det seg å være gutt.

Ååh! Klarer du det? Ikke sjans for at jeg klarer å vente så lenge :hilarious:

Ja det har jeg også lest! At mange får beskjed om jente også viser det seg å være gutt.

Ååh! Klarer du det? Ikke sjans for at jeg klarer å vente så lenge :hilarious:

Ja, jeg merker en ro denne gangen jeg ikke hadde forrige gang.
Noen år på baken har gitt meg en "det blir som det blir"-holdning, og hva kjønn det er, er underordnet så mye annet.

Men jeg fikk vite det forrige gang, da var det uaktuelt å ikke vite.

Ja, jeg merker en ro denne gangen jeg ikke hadde forrige gang.
Noen år på baken har gitt meg en "det blir som det blir"-holdning, og hva kjønn det er, er underordnet så mye annet.

Men jeg fikk vite det forrige gang, da var det uaktuelt å ikke vite.

Skjønner! Kanskje jeg finner en slik ro neste gang, men nå kan jeg ikke finne ut hva det blir fort nok :p

Halloen

Noen som har tenkt å ta en tidligere ultralyd før den ordinære for å få vite kjønn?

Hadde organrettet ultralyd på sykehuset i uke 12, og han mente gutt og at det var rett. Men kanskje var det flaks :D Tok det hvert fall ikke som noen garanti :)

Halloen

Jeg er ingen ekspert, men jeg har inntrykk av at de er sikrere når de sier gutt enn når de sier jente. Har to bekjente som fikk beskjed om jente på oul, men begge sitter i dag med hver sin gutt:D

Forrige svangerskap var jeg på en ultralyd pga blødninger i uke 16, har hørt om mange som har fått antydet kjønn mellom uke 12/13-16, men jeg fikk ikke det. Det er visst ikke alltid like lett å se:)

Hadde organrettet ultralyd på sykehuset i uke 12, og han mente gutt og at det var rett. Men kanskje var det flaks :D Tok det hvert fall ikke som noen garanti :)

Du fikk vite det så tidlig ja! Vi er så usikre om vi skal bestille en ultralyd før oul.... :rolleyes:

Jeg er ingen ekspert, men jeg har inntrykk av at de er sikrere når de sier gutt enn når de sier jente. Har to bekjente som fikk beskjed om jente på oul, men begge sitter i dag med hver sin gutt:D

Forrige svangerskap var jeg på en ultralyd pga blødninger i uke 16, har hørt om mange som har fått antydet kjønn mellom uke 12/13-16, men jeg fikk ikke det. Det er visst ikke alltid like lett å se:)

Ja det har jeg også hørt om, at fler får beskjed om jente også viser det seg å være gutt. Du fikk ikke vite noe i uke 16 nei...

Får høre med gynekologen på tidlig ultralyden vi skal på nå i desember :happy:

Jeg tror jeg skal bestille nipt test fra belgia dersom man ikke får det fra norge. Da får man vite svaret med 100% sikkerhet. + risiko for down syndrom. :)

Jeg tror jeg skal bestille nipt test fra belgia dersom man ikke får det fra norge. Da får man vite svaret med 100% sikkerhet. + risiko for down syndrom. :)
NIPT-testen tester for mange syndromer og sykdommer, ikke bare Downs.

Hvordan kan man bestille denne testen?
Jeg ønsker også å vite så mye som mulig på forhånd, men tenker som sagt at kjønnet er uviktig så lenge fosteret er friskt.

NIPT-testen tester for mange syndromer og sykdommer, ikke bare Downs.

Hvordan kan man bestille denne testen?
Jeg ønsker også å vite så mye som mulig på forhånd, men tenker som sagt at kjønnet er uviktig så lenge fosteret er friskt.

Hvis du googler nipt test Beligia får du opp mye info. Tror firma heter Gendia. Du får tilsendt et kit hjem og sender tilbake i posten:)

Hvis du googler nipt test Beligia får du opp mye info. Tror firma heter Gendia. Du får tilsendt et kit hjem og sender tilbake i posten:)

Har du tatt testen før eller kjenner til noen som har det? Gode erfaringer? Får man også vite kjønn?

Har du tatt testen før eller kjenner til noen som har det? Gode erfaringer? Får man også vite kjønn?

Jeg har tatt den ved første svangerskap. Man får vite kjønn om man ønsker. Bare gode erfaringer. :) litt dyrt da, tror det kostet 5000-6000.

Etter endring i bioteknologiloven fom 1.juli 2020 så kan vel denne testen tas i Norge også trodde jeg. Og den er gratis for de over 35 eller som har risikosvangerskap.

Etter endring i bioteknologiloven fom 1.juli 2020 så kan vel denne testen tas i Norge også trodde jeg. Og den er gratis for de over 35 eller som har risikosvangerskap.

Det er sant men det tar tid å bygge opp et slikt tilbud til alle mtp analysekapasitet o.l. Og hvor mye koster det for de som må betale selv? Det har jeg ikke fått svar på, tror ikke det er helt på plass enda.

Last edited:
Sniker

Fra uke 12-13 kan man med nub-teori faktisk gi en ganske god indikasjon på kjønn. Men bør være hos en som er dreven på området da, ikke alle som vil anslå kjønn med den teorien.
Og dersom babyen ligger riktig til, og apprtet er godt ser man kjønnet veldig tydelig i uke 16.
Fikk vite kjønn først i uke 13 denne gangen, og fått vite samme kjønn hele tiden samt fått bekreftet det i dag. Nå er jeg 25 uker da, så i rett vinkel er det ingen tvil heller. Er gravid med jente denne gangen. Sist svangerskap fikk jeg vite gutt i uke 16 og det stemte :)

Back
Topp