Ultralyd(er)

Maren94

Blir kjent med forumet
Hei!

Ser at det er flere her inne på forumet som har flere ultralyder. Jeg var på ultralyd i uke 8 hos fastlegen, slik at vi bekreftet at hjerte slo, og så spurte jeg om det var mulighet for å få en ultralyd i uke 12 også bare for å være sikker på at alt var bra, og at lille er frisk. (er i dag 11+0) Dette var ikke mulig, og jeg skal ikke til ultralyd igjen før 27.September, da jeg er i uke 18 og skal på terminbestemmelse...

Synes dette er lenge å vente, og derfor lurer jeg på, dere som har flere ul, har dere bestilt disse privat, og må dere betale for dem? Og er det slik at man kan bestille time til ul, bare for å sjekke at alt er i orden før terminbestemmelsen?

Vi var på tidlig ul i uke 10, privat. Betalte selv. Og skal på oul. Så vi har heller ikke mange ultralydundersøkelser.
Nå fødte jeg for tidlig sist og fødte en liten baby, så kan hende det blir flere ultralyder med vekstkontroller mot slutten. Men det bestemmer jo sykehuset (privat gyn anbefalte det og skulle sende brev til sykehuset om det). Så kan jo hende det blir mer da, men det får jeg vite etter oul den 13.september.

Grunnet alder fikk jeg UL uke 12 på rikshospitalet, fikk liiiiten baby sist så kommer bli sendt til ul av legen min i ca nov. Den har vi allrede diskutert. Sist så satte A hus opp nye timer etter det da det var en liten baby så de ville følge med på vekstkurven. Vurderer å ta en privat før ferien i september......

Hei!

Ser at det er flere her inne på forumet som har flere ultralyder. Jeg var på ultralyd i uke 8 hos fastlegen, slik at vi bekreftet at hjerte slo, og så spurte jeg om det var mulighet for å få en ultralyd i uke 12 også bare for å være sikker på at alt var bra, og at lille er frisk. (er i dag 11+0) Dette var ikke mulig, og jeg skal ikke til ultralyd igjen før 27.September, da jeg er i uke 18 og skal på terminbestemmelse...

Synes dette er lenge å vente, og derfor lurer jeg på, dere som har flere ul, har dere bestilt disse privat, og må dere betale for dem? Og er det slik at man kan bestille time til ul, bare for å sjekke at alt er i orden før terminbestemmelsen?
Jeg har hatt i uke 6, 8, 12 og skal i uke 15, før ordinær ul i uke 19. Dette er offentlig på sykehuset, og jeg ble henvist til første tul av jm.
Jeg har hatt 3 spontanaborter tidligere, senest i uke 12, derfor følges jeg ekstra opp på sykehuset.

Skjønner at det kan oppleves vanskelig å ikke få ul før den ordinære ultralyden. Har selv vært i den situasjonen og syntes det var vanskelig at alle rundt meg fikk ul, men ikke jeg.
Eventuelt kan du kontakte jm og be henne sjekke om hun finner hjertelyden?

Vi fikk tidlig ultralyd fordi det var stort avvik på fosteret sist svangerskap. Skulle egentlig bare ha en i uke 12, men sykehuset var veldig kjappe med å behandle henvisningen, så vi fikk en i uke 8. Siden de ikke kunne se det vi var ute etter å se så tidlig, fikk vi sette opp en ny time med en gang i uke 12. Så vi hadde "gyldig grunn"

Var på en i uke 7, og skal igjen i uke 14. Begge privat. Koster litt ja, men verdt det. Skal selvfølgelig på oul og :) blir nok flere private ul timer og :-)

Skal på privat nå i neste uke.. Er da 12+5

Er førstegangs gravid og syntes selv d var leeenge å vente til oul 20 sept.
Vil jo bare se at alt er i orden.. Jeg er ikke paranoid eller noe.. Men jeg har tenkt såpass : tenk om d er noe med babyen som gjør at vi må ta abort.. Bedre å finne d ut i uke 12 enn i uke 18.. Hvis du/dere skjønner..
Åsså vil jeg jo se lille baby fordi jeg har hatt så lite sympt at jeg føler meg så si ikke gravid :p

Jeg har hatt i uke 6, 8, 12 og skal i uke 15, før ordinær ul i uke 19. Dette er offentlig på sykehuset, og jeg ble henvist til første tul av jm.
Jeg har hatt 3 spontanaborter tidligere, senest i uke 12, derfor følges jeg ekstra opp på sykehuset.

Skjønner at det kan oppleves vanskelig å ikke få ul før den ordinære ultralyden. Har selv vært i den situasjonen og syntes det var vanskelig at alle rundt meg fikk ul, men ikke jeg.
Eventuelt kan du kontakte jm og be henne sjekke om hun finner hjertelyden?

Okei, håper lille holder seg denne gangen da! <3

Det som gjør det vanskelig er at jeg ikke har hvert gravid før, så er usikker på hvordan ting skal føles osv.. Skal til legen i dag pga smerter nederst i magen (voksesmertene har hvert mer intense de siste dagene, så ble bekymret), så de sa de skulle høre etter hjertelyden. Er helt sikkert bare jeg som overreagerer, men er så redd for at noe skal være galt så vil sjekke det så fort som mulig..

Skal på privat nå i neste uke.. Er da 12+5

Er førstegangs gravid og syntes selv d var leeenge å vente til oul 20 sept.
Vil jo bare se at alt er i orden.. Jeg er ikke paranoid eller noe.. Men jeg har tenkt såpass : tenk om d er noe med babyen som gjør at vi må ta abort.. Bedre å finne d ut i uke 12 enn i uke 18.. Hvis du/dere skjønner..
Åsså vil jeg jo se lille baby fordi jeg har hatt så lite sympt at jeg føler meg så si ikke gravid :p

ja, skjønner hva du mener..
Jeg er også førstegangsgravid, og i tillegg litt paranoid...:smiley-ashamed008

(Sniker fra januargruppa)
Jeg bestilte tul privat fordi jeg fikk oul så seint. Skal ikke på oul før uke 20/21 og synes selv det var alt for lenge å vente. Har vært veldig betryggende å dra på tul for vi har fått se at babyen har vokst og at indre organer ser normale ut osv. Godt å få bekreftet for nervøse førstegangsforeldre :)

Dyrt å ta det privat.. Jeg har vært på en og skal på neste på oul

Vi var på privat tul når jeg var 11+1 :) må betale selv, men synes det er verdt det! Tenker å bestille en i uke 14/15 også, men kommer an på når vi får oul :)

Jeg har vært på tre stk for å følge med. Har mistet tre ganger,så har hatt mine gratis på sykehuset. Hadde siste nå 12+5, da var alt ok :-) Så nå skal jeg ikke før oul.

Jeg fikk en tidlig ul i uke 7 siden jeg er gravid med ivf. Så har jeg hatt 2 blødninger etter det så da har jeg fått komme inn for å sjekke at alt var ok. Satser på at jeg ikke skal på flere før oul nå ;) Etter oul skal jeg derimot ha iallfall 1 ul for vekstkontroll pga en kronisk sykdom jeg har. Det var vel i uke 24 så skulle vi se det an etter det sa legen.

Hei. :-)

Jeg skal til TUL (privat) neste uke (13+6) da jeg er førstegangs gravid og fastlegen min hadde ikke utstyr til å sjekke hjerte lyd når jeg var hos han forrige mandag. Tror det koster ca. 900,- og jeg betaler gjerne for å få den "bekreftelsen" på at alt er OK og for å se/høre det lille livet som vokser. :happy:
Innkallelse til OUL fikk jeg i dag til andre uken i september og den tar jeg selvfølgelig også. ;)

Jeg har alltid godt privat i uke 8 for å sjekke at hjertelyden er på plass. Etter det går jeg kun på vanlig kontroll som er i uke 18.
Nå skal jeg også i uke 13 pga høy alder.

Back
Topp