Ultralyd av spedbarn

A-40506302

Flørter med forumet
Hei,
Vår lille gutt (11 mnd) har hatt noen vanskeligheter med oppkast og vektøkning. Oppkast daglig. Han gikk opp kun 40 g i siste mnd. Helsestasjon mener det er helt normalt. Jeg tenker at det kan være lurt å ta ultralyd av magen og halsen hans for å se om det kan være noen underliggende årsaker. Er det noen andre som har tatt ultralyd på barna sine?
 
Oppkast daglig høres da ikke normalt ut, jeg ville snakket med en lege.

Har tatt ultralyd av ene babyen min, men ikke av samme årsak da.
 
Oppkast daglig høres da ikke normalt ut, jeg ville snakket med en lege.

Har tatt ultralyd av ene babyen min, men ikke av samme årsak da.
Guttten min har refluks og legen sier derfor han kaster opp. Jeg ønsker det utføres grundig undersøkelse med ultralyd for å finne årsaken. Men får høre tilbake at ultralyd gir stråling som kan være farlig for gutten. Hvor gammel var din baby da dere tok ultralyd, og hvor gjorde dere det?
 
Guttten min har refluks og legen sier derfor han kaster opp. Jeg ønsker det utføres grundig undersøkelse med ultralyd for å finne årsaken. Men får høre tilbake at ultralyd gir stråling som kan være farlig for gutten. Hvor gammel var din baby da dere tok ultralyd, og hvor gjorde dere det?
Han var bare noen uker gammel, gjorde det på Haukeland. Det gikk veldig fint. Han tok ultralyd av hjertet og nyrene.
 
Guttten min har refluks og legen sier derfor han kaster opp. Jeg ønsker det utføres grundig undersøkelse med ultralyd for å finne årsaken. Men får høre tilbake at ultralyd gir stråling som kan være farlig for gutten. Hvor gammel var din baby da dere tok ultralyd, og hvor gjorde dere det?

Øøøh. Man tar da ultralyd av gravide...? Og nyfødte i noen tilfeller. Alle mine ble tatt UL av som baby (men ikke i mage etc. Er pga hoftedysplasi i familien).. Føler at å si det er farlig for et barn med ultralyd, men 100% trygt for ufødte barn blir litt motsetninger, men.
 
Ultralyd er nok ikke farlig for babyen sånn sett, men om det er det som er rett fremgangsmåte for å finne ut hva som feiler barnet sitt er en annen sak.

Refluks er jo et problem som mange har da. Min datter tok ph-måling for å se om det var reluks hun hadde, men da var hun ingen baby lenger (og det viste seg at det var ikke refluks. Hun har ibs, irritabel tarm, og ved å tilpasse diettene hennes har hun kunnet slutte både på medisin for forstoppelse og medisin for sure oppstøt/refluks...) Men hun er nå tenåring da.
 
Last edited:
Ultralyd er nok ikke farlig for babyen sånn sett, men om det er det som er rett fremgangsmåte for å finne ut hva som feiler barnet sitt er en annen sak.

Refluks er jo et problem som mange har da. Min datter tok ph-måling for å se om det var reluks hun hadde, men da var hun ingen baby lenger (og det viste seg at det var ikke refluks. Hun har ibs, irritabel tarm, og ved å tilpasse diettene hennes har hun kunnet slutte både på medisin for forstoppelse og medisin for sure oppstøt/refluks...) Men hun er nå tenåring da.
Her er det nesten daglig oppkast. Føler det selv at det begynner å gå psykisk på meg nå. Gutten blir helt slapp etter oppkast og bare forrige uke holdt han på å besvime to ganger og måtte da dra innom legevakten!
 
Her er det nesten daglig oppkast. Føler det selv at det begynner å gå psykisk på meg nå. Gutten blir helt slapp etter oppkast og bare forrige uke holdt han på å besvime to ganger og måtte da dra innom legevakten!
At du bør få oppfølging av helsestasjonen/lege er det ikke tvil om, og dersom de mener er det er refluks, råd om hvordan dere skal minimere det og sikre at han får i seg nok.


Høres jo ikke normalt ut med unger som nesten besvimer.

Håper der finner ut av det snart
 
Last edited:
At du bør få oppfølging av helsestasjonen/lege er det ikke tvil om, og dersom de mener er det er refluks, råd om hvordan dere skal minimere det og sikre at han får i seg nok.
Hvor gammel er han?

Høres jo ikek normalt ut med unger som nesten besvimer.

Håper der finner ut av det snart
Han er 11 måneder. Vi har time hos fastlegen i dag får se hva dem sier. Får bare høre at han kommer til å vokse seg fra det. Men dette har vart helt siden han ble født og får anbefalt om å gi mindre mat, pga jerndråper han tar + tannfrembrudd. Men ingenting hjelper her og han har tydeligvis falt litt fra kurven sin.
 
Han er 11 måneder. Vi har time hos fastlegen i dag får se hva dem sier. Får bare høre at han kommer til å vokse seg fra det. Men dette har vart helt siden han ble født og får anbefalt om å gi mindre mat, pga jerndråper han tar + tannfrembrudd. Men ingenting hjelper her og han har tydeligvis falt litt fra kurven sin.
Håper dere finner en løsning, ikke kjekt å være bekymret for ungene.

Har du tenkt noe over hva han spiser i forhold til oppkast, om det kan være noe mat han reagerer på?
 
Håper dere finner en løsning, ikke kjekt å være bekymret for ungene.

Har du tenkt noe over hva han spiser i forhold til oppkast, om det kan være noe mat han reagerer på?
Han spiser kun grøt, banan og smoothie. Ellers brekker han seg på det meste hvis vi gir han grønnsaker/kjøtt. Fastlegen sa han har trang hals og det med oppkast får vi vente å høre hva barnelege sier :(
 
Back
Topp